LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Rasch

LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Paul Rasch »

Waarde Prikkers,

De LT95 bak van mijn 109"1982, V8 Stage One maakt een 'ruisend' geluid.

Je hoort het vooral bij stationair draaien.
Het varieert naar toerental.
Het verdwijnt als ik ontkoppel.
Als ik de tussenbak in neutraal zet, maakt het niet uit welke versnelling ik inschakel.
Tijdens het rijden geen bijzondere geluiden (zingen, gezoem. o.i.d.).

Ik denk aan een defect lager, lager van de drukgroep of één van de lager van de hoofdas.

Wie heeft een suggesties, wie heeft ervaring en bij wie kan ik eens langsrijden om te laten horen.

Ben van plan om een overdrive te monteren. Heb er een liggen die past op een LT95.
Voor de montage daarvan hoeft de bak er niet uit.
Maar als het moet is dat geen probleem.
Ik doe het het liefst in één keer goed.

Graag jullie suggesties.

Groeten Paul Rasch
Lekkerkerk
80' 1950
109" 1982 V8 Stage One
Michiel 109 V8

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Michiel 109 V8 »

Hoor je niet gewoon de as draaien in je versnellingsbak?

De mijne maakt ook wat geluid in z'n vrij en de koppeling is nieuw.

Anders idd je pignonlager.

Had je dan eerst geen geluid uit je bak?

Je mag langskomen maar dan moet je eerst 1200km tuffen met een misschien defecte bak......

Greetz,

Michiel

G-men (Gargamel)

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door G-men (Gargamel) »

De LT95 heeft ergs snel last van loopgeluiden. Hij is belkend als de meest "agricultural" qua schakelen en geluiden; maar tegelijk sterkste bak die LR ooit gemaakt heeft.
Smering van het voorste lager is niet optimaal, zeker niet als er wat minder olie in zit. Maar ze worden er (heel) erg oud mee als je je olie netjes op peil houdt. Check even dat dat op peil is.

Mijne heeft er al 30.000+ km's een beetje last van. wordt niet erger, eerder minder nadat ik het nieuwe blok geplaatst heb en er aanzienlijk meer vermogen doorheen stamp.
Heb natuurlijk wel gelijk het toplager vervangen en dat zal ook wel wat gescheeld hebben.

Let overigens met het plaatsen van de OD er wel op dat je bij verwideren van het achterdeksel en werken aan de as, je deze niet te ver naar buiten trekt..... Die is zwevend opgehangen en kan er dus uit; als dat gebeurd kun je het spul uit elkaar halen...

Gerrit
Paul Rasch

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Paul Rasch »

Beste Gerrit en Michiel,

Dank voor jullie reactie. Inderdaad de bak schakelt lomp, maar als je hem de tijd geeft om op toeren te komen soepel en zonder enig probleem.
Voorlopig vat ik het dus op als behorend tot deze landrover.
Dank voor de tip bij het plaatsen van de OD.

Als de koppeling aan vervanging toe is ga ik met de lagers aan de slag.

Groeten Paul Rasch
Eric&Betty Boop

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ik vermoed dat je gewoon het druklager van de drukgroep hoort aangezien het verdwijnt zodra je de koppeling intrapt.
Volkomen normaal en niets om je zorgen over te maken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7328931ab5f36c20f38a4cf0172338d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12946588, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9b9fefd392f4403b7ea0bbeb20efb227', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12946588, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis101

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Dennis101 »

Daar lijken de verschijnselen inderdaad het meeste op.

Dennis B
Eric&Betty Boop

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Het hangt er ook wel van af hoe het geluid stopt als je de koppeling intrapt.
Verdwijnt het direct dan is het het druklager dat je hoort.
Zakt het geluid langzaam weg nadat je de koppeling intrapt dan is het de ingaande as van de bak die langzaam stopt met draaien.
De LT76 van Betty heeft dat ook en ik maak me er eigenlijk geen zorgen over.Het klinkt niet verontrustend,alsof er iets kapot aan het gaan is.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76ef78a71087d6e85610924c526dc61c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12947939, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('47055c6acfb1fb1f8554330aa71f4dc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12947939, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hans 109V8

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Hans 109V8 »

Heb precies het zelfde,
en rij er al jaren mee, ook een poos met paardentrailer maar hij blijft het goed doen.
Net als je zelf aangeeft, rustig schakelen, niet tesnel.....
Alles heel herkenbaar!

Groet
Hans
Thimo

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Thimo »

Beste Paul,

Ik heb zelf een 110 met een LT95 welke ook geluid maakt.
Ik heb er 20W50 in gedaan met een heel goed resultaat.
Hoe dikker de toegepaste olie is des te stiller wordt de bak, een bijkomend nadeel is dat de bak dan nog stroever schakeld.

Mvg Thimo.
G-men (gargamel)

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door G-men (gargamel) »

Voor de LT95 is motorolie voorgeschreven en 20W50 zal door zijn dikte idd het geluid verminderen. Ikzelf heb er castrol 15W40 high mileage olie in zitten.
Dat vind ik een redelijk compromis, en de samenstelling helpt ook om de (oude) seals weer wat veerkracht terug te geven.

Soms wordt er ook aangeraden 80W90 te gebruiken. niet doen, De LT95 heeft een eigen oliepomp, en die wordt met een kunsstof tandwiel aangedreven. Die overbrenging is niet bestand tegen de dikke transmissie olie.


Gerrit

Thimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Paul,
>
> Ik heb zelf een 110 met een LT95 welke ook geluid
> maakt.
> Ik heb er 20W50 in gedaan met een heel goed
> resultaat.
> Hoe dikker de toegepaste olie is des te stiller
> wordt de bak, een bijkomend nadeel is dat de bak
> dan nog stroever schakeld.
>
> Mvg Thimo.
Dennis101

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Dennis101 »

80W90 transmissieolie is net zo dik als 20W50 motorolie.

Dennis B
Michiel 109 V8

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Michiel 109 V8 »

Yep, daarom rijdt ik gewoon met een GL5 80W90 omdat deze olie niet verouderd tov motorolie. Door de drukkracht van de tandwielen worden de wokkels van de motorolie uit elkaar getrokken/ geperst en wordt je olie steeds dunner (naar verluid) en smeert steeds minder goed. Een transmissie olie heeft daar geen last van.

Greetz,

Michiel
G-men (Gargamel)

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Dennis, MIchiel,

De dikte is bij kamertemperatuur idd bijna hetzelfde. Er zat nameljk 80W90 in toen ik de wagen kocht, en daar een hele zomer mee rondgereden zonder problemen.
Bij lagere temperaturen is het wat anders. Toen het winter werd en begon te vriezen, schakelde de bak na een koude start steeds slechter. Vooral tweede/derde versnelling was na wegrijden eigenlijk niet in te schakelen. Na een km of 10 werkte het weer beter. Geen goed nieuws als je hem net 8 maanden hebt.

Heb toen gebeld met Ascroft om advies en zij gaven aan dat ze de LT95 uberhaupt niet meer servicen.... dat werd een R380 met losse tussenbak en een andere bell-house....
Er was echter nog wel een "antieke" medewerker die heel veel ervaring had met die bakken, en die me misschien wat tips kon geven.
Hij gaf aan dat vaak 80W90 in de V-bakken gedaan werd om ze wat stiller te maken; maar dat de oliepomp de olie bij temperaturen onder het vriespunt niet snel genoeg kon rondpompen, hetgeen resulteerde in extra slijtage, het regelmatig kapot gaan van het kunststof tandwieltje ==> te weinig olie in het circuit ==> uiteindelijk een defecte bak.
Hij gaf aan dat naar zijn gevoel dit in zo'n 60-70% van de gevallen de oorzaak van het stulopen was en adviseerde om het manual te volgen en een lange rit te maken.. Heb toen 15W40 in zowel de V-bak als de tussenbak gedaan en de bak schakelt nu stukken beter.
In de zuidelijke landen speelt het vries verhaal natuurlijk wel minder.

Overigens heb ik bij de motorwissel het pompdeksel van de V-bak af gehad (hij lekte daar, natuurlijk) om de oil seal op de as te vervangen en het is idd een zeer knullig tandwieltje van een vrij zachte kunststof...... was gelukkig nog goed, dus Ik heb hem weer gemonteerd; compleet met een nieuwe asbest houdende pakking erachter.
Het blijft oud spul, maar als ik lieg, lieg ik dus in commisie. ;-)

Gerrit

Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Yep, daarom rijdt ik gewoon met een GL5 80W90
> omdat deze olie niet verouderd tov motorolie. Door
> de drukkracht van de tandwielen worden de wokkels
> van de motorolie uit elkaar getrokken/ geperst en
> wordt je olie steeds dunner (naar verluid) en
> smeert steeds minder goed. Een transmissie olie
> heeft daar geen last van.
>
> Greetz,
>
> Michiel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2010 22:08 door G-men (Gargamel).
Michiel 109 V8

Re: LT95, ruist, wat kan dat zijn?

Bericht door Michiel 109 V8 »

G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------

> In de zuidelijke landen speelt het vries verhaal
> natuurlijk wel minder.

Hey Gerrit,

Nou dat valt nog vies tegen hoor, die winter in de zuidelijke landen! Komende week de eerste nachtvorst voorspeld en in januari is -12 heel gewoon. Maar goed, met de zon op je bolletje is de gevoelstemperatuur een heel stuk hoger. In het nieuwe huis zal het echter nog een heel stuk kouder worden; het ligt op 600m hoogte en aan de rand van de Ecrins (hoogste top +4000 m) en een meter sneeuw in maart, maar dat was gelukkig een excess. En most important, m'n laro verhuisd van garage naar een paardenstal = kouder..........

Ik houd jullie wel op de hoogte of de bak slechter gaat schakelen of niet (In ieder geval schakelt die een heeeeeeel stuk beter dan de trekker uit 1957 die er staat, dat is pas 'agricultural' geschakel, dubbel clutch en zo.... ).

Zijn er trouwens geen aftermarket stalen pompwielen te krijgen als die plastic dingen zo gevoelig zijn?

Mazzels,

Michiel
.
Plaats reactie