Oliepomp V8 ontluchten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Oliepomp V8 ontluchten

Bericht door Wim Janssen »

Daar gaan we weer. Ik heb net de oliepomp onder het blok uitgehaald om een hardnekkig olielek te zoeken. Net weer alles gemonteerd. Oliefilter opgevuld. Oliepomp via de slang van de oliedrukmeter gevuld met olie. Boormachine op de pomp en rechtsom draaien. Maar niks. In mijn beleving had ik de laatste keer dat ik dit deed binnen de korste tijd oliedruk. Nu heb ik volgens mij al een minuut gedraaid en nog niets.
Doe ik iets fout?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
G-men (Gargamel)

Re: Oliepomp V8 ontluchten

Bericht door G-men (Gargamel) »

Rechtsom draaien.... volgens mij kun je daar weinig fout aan doen. ;-)

Ik heb het zelf 1 keer op die manier geprobeerd en ben toen ook vrij lang aan het knoeien geweest om het spul op druk te krijgen te vullen. Is uiteindelijk wel gelukt, maar moest ook een paar maal met de boormachine aan de gang.

Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat de lucht in de aanzuigbuis nergens heen kan en dus gewoon blijft waar hij is, ondanks dat je de pomp vult met olie.
Dus na drie slagen zit de olie uit de pomp in het filter, en de lucht uit de buis weer in de pomp en stopt ie weer met pompen...
Sindsdien pas ik de vaseline-methode toe die in het boek staat. Vaseline in de pomp en de motor even zonder bougies tornen. Dat gaat eigenlijk een stuk beter...... altijd binnen 20 seconden oliedruklampje uit.
De vaseline is dikker en blijft dus langer afdichten, blijkbaar genoeg om de lucht erdoorheen te pompen. Hoeft ook de stroomverdeler er niet meer af, hoewel dat in jou geval geen probleem is natuurlijk. ;-))

Zorg er wel voor dat het blok helemaal koud is. Heb het een keer geprobeerd toen het blok nog lauw was, maar dat is geen succes. Voor je hem dicht hebt smelt de vaseline en vallen de tandwielen er weer uit..... gelukkig op het karton wat eronder lag. Tijd voor koffie !

Gerrit
jack

Bericht door jack »

Wim, volgens mij heb je een lucht lekje,
soms moet je ook even linksom draaien en gelijk weer rechtsom.
onnodig van mij om te vragen of er voldoende olie in de motor zit?
Wim Janssen

Gerrit,

Welke vaseline gebruik je daarvoor. Is dat de gewone zuurvrije vaseline die in elke garage staat?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

G-men (Gargamel)

Dat is wat ik gebruik idd.
In het boek staat petroleum jelly, dat is volgens mij idd zuurvrije vaseline (die witte). Tandwielen erin en lekker volproppen. Het is een residu van het distellatieproces van aardolie en lost dus makkelijk op in de olie.

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2010 21:41 door G-men (Gargamel).
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Het moet ook een behoorlijk toerental zijn, met een accu-boormachine lukt het niet. Vaseline gebruik ik eigenlijk nooit. Met een flink toerental, vol oliefilter en genoeg olie in het carter heb ik meestal binnen een paar seconden oliedruk, ik draai daarna met een lager toerental, maar net zo lang totdat ik overal bij de tuimelaars olie zie komen.
Als tooltje heb ik een kaal gemaakte ontstekings verdeler, tandwiel van nokkenas verwijderd.

Gr, bart
Wim Janssen

Bart,

Ik heb het met een 1000W boormachine gedaan met ruim voldoende toeren. Nu net heb ik vaseline in de pomp gedaan, maar nog steeds geen druk. Er zit 5 liter olie in het carter. Wat vergeet ik toch?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Bart van Dessel

Heel vreemd, heb je toevallig een oliekoeler met thermostaat? Misschien zit daar een hardnekkige luchtbel, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Ik weet het ook niet. Misschien oliedruksensor/temp.sensor beetje losdraaien met oppompen.
Wim Janssen

Nee, niks geen oliekoeler. Alles rechttoe rechtaan. Vanmiddag de auto de garage ingereden na normaal gebruik. Olie afgetapt en weer opgevuld met nieuwe. Oliepomp gedemonteerd en weer gemonteerd met nieuwe pakking en nieuwe ringetjes onder alle sensors en gevuld oliefilter. En daarna niks meer.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

huib

Bericht door huib »

hoi Wim mischien een domme vraag ? maar is het draadje van je sensor niet gammel of heb je de druk ook op een andere manier getest?
groet Huib
Wim Janssen

Hoi Huib,

Ik lees de druk af op goede manometer, dus daar ligt het niet aan.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Is je hulp stuk wel lang genoeg en goed op de oliepomp gezet, drijf je wel echt de pomp aan?? Ik heb zo ook ooit een uurtje zitten Kl**ten voor ik zag dat mijn verbouwde onsteking niet diep genoeg zat.

En heb je het filter gevuld??
als de pomp druk krijgt dan merk je dit wel aan je boor machine die gaat dan zwaar lopen.

Succes,

Groetjes, Andrew
Wim Janssen

Re: Oliepomp V8 ontluchten KLAAR!!!!

Ik had een ander pompdeksel voorbereidt om te monteren. Dit was dus al mooi gevlakt en gecontroleerd op scheuren. Ik was toch een olielek aan het zoeken. Toen de pomp uit elkaar lag heb ik de zuiger van het overdrukventiel van mijn origineel deksel in het nieuwe/andere deksel geduwd. Deze zat dus vast in de passing en de klep stond dus open. Vandaar geen druk.
De laatste keer dus zonder vaseline en direct druk met de boormachine.
Nu hoop ik wel dat mijn lekkage weg is.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Bart van Dessel

Mooi zo!

Slaap lekker allen.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Wim,

Als het goed is (tenminste wel bij Amerikaanse V8 blokken) wordt de olie vanaf de pomp door het oliefilter en dan met name naar de kern van het filter gepompt. Door het filter stroomt de olie naar de buitenkant van het filter en dan naar het motorblok.

Zo maar een voorstel:

Je zou een koppelstuk op de draad (of een rubber slang in het tap-eind met schroefdraad) van de filterhouder kunnen zetten, een slang er aan, naar een glazen pot met deksel (door de deksel prikken) en met een andere slang in datzelfde deksel naar een luchtbedpomp (met leegpomp functie) of de zuigkant van een oude koelkastcompressor de olie door de aanzuigleiding en oliepomp kunnen "trekken". Als de olie in de pomp komt, gaat dat uiteraard (als het goed is) wat moeilijker, maar dan ben je ver genoeg, de luchtkolom is dan weg in de aanzuigleiding en pikt de pomp de olie wel op..

Zo een koppelstuk vind je wel in de vijver toebehoren winkel. Een rubber of kunstofslag direct in het schroefdraadstuk zal het ook wel doen.

Groeten,

Jos (ook uit Elsloo)
Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

jos.daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------

> Als het goed is (tenminste wel bij Amerikaanse V8
> blokken) wordt de olie vanaf de pomp door het
> oliefilter en dan met name naar de kern van het
> filter gepompt. Door het filter stroomt de olie
> naar de buitenkant van het filter en dan naar het
> motorblok.

Klopt dit echt Jos? Zo benut je namelijk nooit de volle filter oppervlakte en is je filter dus sneller vervuild. Mijn SD1 pomp pomt gewoon van buiten naar binnen door het filter.

Blij dat je pomp het weer doet Wim. Beetje late reactie maar de afgelopen dagen heb ik het wat 'druk' met m'n eergisteren geboren kleine!

Ik heb trouwens nooit problemen met het ontluchten van de pomp met de accuboormachine en zonder vaseline. Ik smeer gewoon een beetje olie op de tandwielen en baseplate, de boel dicht en draaien maar. Het oliefilter laat ik er altijd af met een bak onder de pomp. 10 seconden drraien en een dikke vette straal olie uit de pomp. Ik moest laatst ook met het vervangen van m'n baseplate de passing van het ventiel schoonmaken, heeeeeeeel fijn opschuren om de nieuwe zuiger te laten passen. Er zat een dikke .15mm verschil tussen de nieuwe en oude zuiger.
Ik laat de nieuwe baseplate pakking ook altijd even weken in de wd40 of warme olie zodat die ietsje uitzet en lekkerder samengedrukt kan worden tijdens montage. Nog nooit een lekkende oliepomp pakking op deze manier gehad.

Greetz,

Michiel
Wim Janssen

Hoi Jos,

Jij woont toch in de Pieter de Hoogstraat, niet? Ik heb je auto ook al op het Dorine Verschureplein zien staan.
Wat je voorstel betreft: normaal is er geen probleem met ontluchten alleen zat bij mij de zuiger van de ontlastklep vast in een niet gesloten stand, dus kun je onmogelijk druk opbouwen. Daarna was het probleem zo opgelost.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Wim Janssen

Van harte gefeliciteerd met je zoon/dochter? Sommige dingen zijn echt veeeeeel belangrijker dan Land Rovers.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Een zoon; Imre. 4kg schoon aan de haak maar het spek moet je zoeken! Het spul is nu 'compleet' zoals ze hier zeggen als je ook een dochtertje (17 maanden) hebt. Dat noemen ze hier "le choix du roi" oftewel de konings keuze (letterlijk). En yep, Landrovers zijn maar bijzaak maar hij begint weer overal te lekken na al dat heen en weer gescheur naar het ziekenhuis 50km verderop (In Frankrijk moet je standaard drie dagen in het ziekenhuis blijven.......). Hij rijdt wel weer super zo, voorontsteking op 9 graden vast gezet, minder rijk mengsel en zonder restrictors komen die 130pk's goed tot hun recht. Hij trekt 'm nu ook lekker door tot in de hoge toeren, dat wou die eerst voor geen meter.

Enig idee trouwens of ik de LT95 kan vervangen voor een 5 bak? Dat is wel zo lekker hier in de 'bergen'. Ik moet 'm nu heel erg doortrekken wil die de volgende versnelling ook weer soepel op pakken.

Greetz,

Michiel
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Wim,

Klopt, daar staat "de buffel" in afwachting van een (door de week) stalling. Tsja, met dat klepje heb je een probleem, kun je draaien tot de oliepomp versleten is maar krijg je inderdaad geen druk. Je hebt in ieder geval weer wat te sleutelen gehad.
Ik heb de pomp nog helemaal droog dus laat ik die maar lekker zitten. Wat voor vloeibare pakking gebruik jij in de voorkomende gevallen?
Ik moet de LT85 bak er onderuit halen en van nieuwe lagers en keeringen voorzien. Ik heb wat veel muziek in de bak, in alle behalve de 4e versnelling.
Dagje vrijnemen, zaterdag er achteraan, op de brug bij een kennis (is handiger).

Nog veel Smile-Miles toegewenst,

Jos
G-men (Gargamel)

Volgens mij is het in principe geen probleem, wel veel werk.
Makkelijkste schijnt de LT85 met losse tussenbak te zijn, daar zijn de 90's en 110's vanaf '85 mee geleverd. Volgens mij verschilt de stage-one niet zoveel van deze modellen.
Nadeel is echter dat dat ook dit al een vrij oude bak is, je een losse tussenbak moet aanschaffen; en je best veel spul moet ombouwen (bel house, tunnen e.d.)

Je kunt ook de eindoverbrenging van de LT95 aanpassen; of simpelweg een overdrive installeren. Beide kan zonder de bak onder de auto uit te halen.

Maar het belangrijkste : Gefeliciteerd !!!

Gerrit
Michiel 109 V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een zoon; Imre. 4kg schoon aan de haak maar het
> spek moet je zoeken! Het spul is nu 'compleet'
> zoals ze hier zeggen als je ook een dochtertje (17
> maanden) hebt. Dat noemen ze hier "le choix du
> roi" oftewel de konings keuze (letterlijk). En
> yep, Landrovers zijn maar bijzaak maar hij begint
> weer overal te lekken na al dat heen en weer
> gescheur naar het ziekenhuis 50km verderop (In
> Frankrijk moet je standaard drie dagen in het