dynamo vervangen of repareren
-
caikid
dynamo vervangen of repareren
Hallo allemaal,
de dynamo begint het te begeven nu is mijn vraag zal ik bij British Parts een nieuwe kopen van 65A of zal ik kijken of ze mijn oude van 72A nog kunnen oplappen.
weet iemand raad?
alvast bedankt groet Marco
de dynamo begint het te begeven nu is mijn vraag zal ik bij British Parts een nieuwe kopen van 65A of zal ik kijken of ze mijn oude van 72A nog kunnen oplappen.
weet iemand raad?
alvast bedankt groet Marco
-
Exfietser
Re: dynamo vervangen of repareren
Wat bedoel je met begint het te begeven?Is hij wel of niet stuk?
Arnold.
Arnold.
-
caikid
Re: dynamo vervangen of repareren
hallo Arnold,
hij is in zoverre stuk dat het accu lampje begint te branden als ik mijn velichting of de ventilator aanzet.
grt Marco
hij is in zoverre stuk dat het accu lampje begint te branden als ik mijn velichting of de ventilator aanzet.
grt Marco
-
Exfietser
Re: dynamo vervangen of repareren
Dan valt dat stukkende dus wel mee. Gewoon uit elkaar halen dat ding, lagers checken, Collector schoonmaken en inspecteren. En als het nodig is nieuwe koolborstels. Waarschijnlijk doet hij het dan gewoon weer.
Vermoedelijk maken de koolborstels nu slecht contact met de collector door vuil op de collector en in de geleiders van de borstels. De veren kunnen de borstels dan niet met voldoende druk tegen de collector duwen.
Als je collector vol met serieuze groeven zit die je er niet met polijstpapier uit kunt halen moet je hem afdraaien of wordt het tijd voor een andere dynamo.
Arnold
Vermoedelijk maken de koolborstels nu slecht contact met de collector door vuil op de collector en in de geleiders van de borstels. De veren kunnen de borstels dan niet met voldoende druk tegen de collector duwen.
Als je collector vol met serieuze groeven zit die je er niet met polijstpapier uit kunt halen moet je hem afdraaien of wordt het tijd voor een andere dynamo.
Arnold
-
Ricardo
Re: dynamo vervangen of repareren
Ik heb mijn dynamo laten reviseren, er kwam een grommend geluid uit. De lagers waren kapot.
Toendertijd op engelse forums veel gelezen over de slechte kwaliteit van de nieuwe 100 euro dynamo's (uit China).
Het advies daar was dan ook de originele laten reviseren, daar heb je langer plezier van.
Toendertijd op engelse forums veel gelezen over de slechte kwaliteit van de nieuwe 100 euro dynamo's (uit China).
Het advies daar was dan ook de originele laten reviseren, daar heb je langer plezier van.
-
Michiel 109 V8
Re: dynamo vervangen of repareren
Wanneer moet je die koolborstels eigenlijk vervangen Arnold? Ik heb mijn dynamo laatst uit elkaar gehaald en schoongemaakt, achterste naaldlager gesmeerd etc. Mijn koolborstel waren nog ongeveer 11 mm lang. Één sleepring (de buitenste die waarschijnlijk de meeste vervuiling pakt) is wel wat ingesleten (een dikke mm) maar de koolborstels zijn nog even lang dus ik verwacht er niet teveel problemen van.
Gewoon uit elkaar halen Marco, klusje van niks en je kan gewoon de slechte onderdelen vervangen. Alles beter dan 'goed' = duur-koop immitatie rommel uit China!
Greetz,
Michiel
Gewoon uit elkaar halen Marco, klusje van niks en je kan gewoon de slechte onderdelen vervangen. Alles beter dan 'goed' = duur-koop immitatie rommel uit China!
Greetz,
Michiel
-
Exfietser
Re: dynamo vervangen of repareren
Dat weet ik ook niet. Gewoonlijk staat in de revisie handleiding een minimum lengte. Maar omdat ik die niet weet kijk ik of ze nog lang genoeg zijn om goed in de geleider te passen en dat ze niet kunnen kantelen.
Arnold.
Arnold.
-
Joop Hubers
Re: dynamo vervangen of repareren
Na meerdere verkeerde spanningsregelaars en een slechtwerkende nieuwe dynamo onder garantie teruggestuurd te hebben, de oude laten reviseren en voor zeven tientjes weer een als nieuwe originele dynamo. Had ik eerder moeten (weten) doen; had me een hoop gedoe gescheeld.
Joop
Joop