Series 3 versnellingsbak achter een series 2 motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Def130 Traveling in Style

Series 3 versnellingsbak achter een series 2 motor

Bericht door Def130 Traveling in Style »

Hallo allemaal,

Ik heb me er verder nog niet in verdiept, maar kan ik klakkeloos een versnellingsbak van een series 3 (2,25 Diesel) uit 1980 achter een motor van een serie 2 uit 1959 (2,25 Benzine) hangen, of komt daar nogal wat bij kijken. Dit in verband met een goede bak die ik kan krijgen en het feit dat ik niet eerder dan na de restauratie weet of mijn eigen bakken goed zijn. Daarbij is de bak die er nu onder hangt niet gesynchroniseerd en degene van de serie 3 wel. Ik ben benieuwd...

Groeten,

Tsjip

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2010 21:00 door Def130 Traveling in Style.
Exfietser

Re: Series 3 versnellingsbak achter een series 2 motor

Bericht door Exfietser »

De bakken zijn zondermeer uitwisselbaar. Bolt on kwestie.

Arnold.
Lennart SII 109 2.25B

Bericht door Lennart SII 109 2.25B »

Tsjip,

ja dat kan heb ik ook gedaan, aanpassingen vallen wel mee.
Zie deze discussie: klik

Groet,

Lennart
Lennart SII 109 2.25B

Bericht door Lennart SII 109 2.25B »

Arnold,

niet helemaal waar, zie andere posting.

Groet,

Lennart

Allen bedankt,

Kort door de bocht... Dit gaat dus niet lukken zonder alles te verbouwen. Zou ik eigenlijk een serie 3 bellhouse met vliegwiel en hele koppelingsgebeuren er bij moeten kopen. Dan past het wel als ik het goed begrepen heb? Ik heb de tijd nog wel om even te zoeken.

Vriendelijke groet,

Tsjip
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De verbouwing valt op zich wel mee als je nog een S2a suffix B of later hebt gevonden waarvan het koppelingshuis, en de priseas met het bijbehorende tandwiel van de secundaire as nog goed zijn.
Hoe de rest van de S2a bak er aan toe is maakt dan niet uit.
Als je de priseas met bijbehorend tandwiel van de secundaire as samen met het koppelingshuis overzet op de S3 bak dan past het zo achter de motor en hoef je verder niets te veranderen.
Als jouw S2 nog de originele bak heeft dan kun je die niet gebruiken voor de wisseltruc, want de lagering hiervan is anders t.o.v. van de suffix B en later.
Arnold heeft dit een paar jaar terug nog uitgevoerd in omgekeerde volgorde (s2a bak op een S3), voor mij is het alweer wat langer geleden dat ik dit een aantal malen heb uitgevoerd (S3 bak op een S2a).

Dennis B

Dennis,

Bedankt. Duidelijk verhaal. Ik zal het in de gaten houden de komende tijd. Misschien is het wel helemaal niet nodig hoor, ik ken de staat van deze bak niet; maar voor het geval dat... En het synchromesh verhaal staat me wel aan. Ik heb nooit met een ongesynchroniseerde bak gereden; maar als ze het vroeger konden, dan moet dat in 2010 toch ook wel lukken lijkt me? Dubbel-clutchen is toch: bijv. van 2 naar 3 of omgekeerd; ontkoppelen, uit de versnelling trekken; koppeling op laten komen; weer koppeling intrappen en doorschakelen? Qua techniek zie de werking niet voor me. Naar mijn idee moeten het drijvende tandwiel en het aan te drijven tandwiel plusminus dezelfde omtreksnelheid hebben om het schakelen mogelijk te maken. Kwestie van luisteren naar toerental en veel oefenen lijkt me. Of is dit te simpel gedacht?

Wederom, groeten,

Tsjip
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Je hebt gelijk. Ik was even vergeten dat het toplager in het vliegwiel een andere maat heeft. En dan past de price as niet.

Arnold.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Zo ongeveer. Tussengas geven bij terug schakelen wil ook wel helpen. Dus koppeling in. Naar zijn vrij, koppeling op, tussengas (of motor toerental omhoog), koppeling in, en naar de versnelling, koppeling op.

Arnold.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Zowel de S2(a) als de S3 bakken zijn constant mesh versnellingsbakken wat wil zeggen dat de tandwielen van de primaire en secundaire as altijd met elkaar in aangrijping zijn. Uitzondering hierop is het achteruit (tussen) tandwiel.
Wat je bij het schakelen doet is een mof die met binnenvertanding in de primaire as grijpt en derhalve axiaal bewogen kan worden koppelen met het versnellingstandwiel die je gekozen hebt.
De schakelvorken en selecteurassen zorgen ervoor dat je via de versnellingspook de moffen kunt bedienen.
Bij een niet-gesynchroniseerde schakelgroep is het inderdaad zaak dat de primaire as (nagenoeg) hetzelfde toerental draait als het te kiezen versnellingstandwiel.
Bij het opschakelen is dit niet zo'n probleem, omdat het versnellingstandwiel van een versnelling hoger langzamer draait als het hiervoor gekozen versnellingstandwiel.
Bij het opschakelen is dubbel declutchen (je ontkoppelt 2x) niet nodig als je tijdig de hogere versnelling hebt ingezet, tenzij je te lang hebt gewacht of als de olie in de bak nog koud en dik is.
De beschrijving die je geeft klopt grotendeels, alleen zal je op het moment dat de bak in vrij staat en het koppelingspedaal niet is ingetrapt (dus tussen de twee momenten van koppeling intrappen) even een kort stootje gas moeten geven om de primaire as (weer) op snelheid te brengen.
Bij het terugschakelen is dubbel declutchen wel gewenst, omdat je nu een versnellingstandwiel met de hoofdas gaat koppelen die sneller draait dan het vorige gekozen versnellingstandwiel.

Een gesynchroniseerde schakelgroep (bij de S2(a) alleen de 3/4) heeft een voorziening bestaande uit een uitwendige conus op het versnellingstandwiel aan de zijde van de schakelgroep en met een inwendige conus met groeven aan beide zijden van de schakelgroep. Als hiermee een versnelling gekozen wordt raken de in en uitwendige conus elkaar en wordt het versnellingstandwiel op dezelfde snelheid gebracht als de schakelgroep. Een blokkeerinrichting zorgt ervoor dat de mof van de schakelgroep pas doorgedrukt kan worden in de zijvertanding als het tandwiel en de schakelgroep dezelfde snelheid hebben aangenomen. Als dit zover is, dan geeft de blokkeerinrichting de schakelgroep vrij en is het mogelijk om de binnenvertanding van de mof in te laten grijpen in de buiten(zij) vertanding van het versnellingstandwiel.

Het rijden met een deels gesynchroniseerde bak vraagt wel wat meer aandacht en nodigt wel wat meer uit om wat luier te schakelen (optrekken in de 2 en langer in de 3e blijven), maar went uiteindelijk wel. Een S3 bak met alle versnellingen vooruit gesynchroniseerd rijdt wel een stukje prettiger en vlotter, maar is mechanisch minder sterk. Op zich niet zo vreemd, want binnen dezelfde ruimte van de ongesynchroniseerde 1/2 schakelgroep moest nu een gesynchroniseerde schakelgroep geplaatst worden waardoor de vertanding van de mof en aan de zijkant van de tandwielen vrij kort zijn geworden. Het gevolg hiervan is het beruchte uit de 1e en/of 2e versnelling schieten bij het afremmen op de motor als de bak ouder wordt.

Dennis B
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De toplagers zijn vanaf de series1 t/m de Defender 300TDI hetzelfde gebleven.

Dennis B
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik wilde ooit eens mijn koppeling plaatsen en had toen geen centreertool. In plaats daarvan had ik een stuk priceas geleend. En die bleek niet in het vliegwiel te passen. Er was te veel ruimte in het toplager om te centreren. Mijn buurman heeft toen kunstof pijpje gedraaid dat om de punt van de priceas ging. Met de aldus verdikte priceas lukt het toen wel. Naderhand bleek de as van een series twee (zeiden ze) en dat paste dus echt niet in een series drie vliegwiel.

Maar als het toplager past kun je er toch gewoon de series twee bak (inclusief het hele koppeling gebeuren en belhouse) tegen de motor aanschroeven?

Ik mis denk ik iets maar weet even niet wat.

Arnold.
Bram109

Bericht door Bram109 »

En de TD5 gebruikt ook hetzelfde toplager.

Bram.
JustinvS

Bericht door JustinvS »

Na het lezen van dit verhaal ben ik bij mij zelf eens na gegaan wat ik enige tijd terug zelf heb gedaan.
Mijn S3 2.25 5x gelagerd benzine blok van onbekend bouwjaar zat vast, en een revisie zag ik niet zitten.
Ik heb er een goed 5x gelagerd S3 2.25 5x gelagerd benzine blok van 1983 voor gevonden. Deze kwam uit een 1983 88'.
De verkoper heeft mij toen verteld dat er een 6 cilinder vbak achter zat. Zelf betwijfel ik of dat het enige is wat afweek omdat de drukgroep niet op die van mijn series III bak leek, en landro.nl voor zowel de 4 als 6 cilinder benzine dezelfde drukgroep aanbied.
Bij het monteren van mijn series III bak op die motor wou hij niet ontkoppelen. Ik heb toen mijn eigen Series III koppelingsplaat + drukgroep op het vliegwiel van de nieuwe motor gezet, dit loste het koppelingsprobleem op.
Na wat zoekwerk lijkt de koppelingsplaat het meest op een van een Series 2a zoals op de website van landro.nl:
571228.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ef7baae7fc3065d055891c2401eb221b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F571228.JPG', 'http://www.landro.nl/catalog/images/571228.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F571228.JPG', '', 12819980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb destijds dus maar aangenomen dat het een S2(a) bak was die achter de nieuwe motor hing, en ik die dus voor een S3 bak heb uitgewisseld door de koppelingsplaat en drukgroep van de S3 over te nemen.
Hendrik Swane schrijft echter (in zijn posting uit 2006) dat deze niet uitwisselbaar zijn omdat deze niet op elkaars vliegwiel passen.
Dus de vraag die nu door mijn hoofd speelt is of de S2a en S3 drukgroepen qua montagepunten op het vliegwiel uitwisselbaar zijn, en zo niet, wat voor drukgroep zat er dan op mijn nieuwe blok?

Mocht het dan niet uitwisselbaar zijn, heb ik voor Tsjip het vliegwiel van mijn vastgelopen S3 5x gelagerd benzine in de aanbieding voor een pak gevulde koeken, uiteraard aangenomen dat dit past op je S2 2.25 diesel. (ligt in de omgeving van Drachten). Dan hoef je alleen nog maar een koppelingsplaat + drukgroep te kopen (waarvan zowiezo aangeraden wordt om dit te vervangen als je toch alles open hebt) en een S3 bellhouse (als die niet op je nieuwe bak zit).

Groeten,
Justin

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2010 01:41 door JustinvS.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een benzinemotor heeft een ander vliegwiel als de diesel en de 5x gelagerde motoren hebben ook weer andere vliegwielen als de 3x gelagerde, dus dat wordt niets.

Dennis B
Ron Prins

Bericht door Ron Prins »

Naar boven schakelen 1 naar etc werkt heel goed op die manier.
Terug schakelen is meer gevoel!
Vaak helpt het om als je terug moet schakelen het gas pedaal ingedrukt te houden op de stand voor die snelheid dan te klutsen een maal om uit de versnelling te komen vervolgens met het gaspedaal nog steeds dat beetje ingesrukt nogmaals te klutsen en vervolgens in de lager versnelling te schuiven. Is me altijd goed gelukt met de oude DAF 2000.
Als je in de buurt van Apeldoorn woont, wil ik best een keer wat voordoen.
Heb je een constant mesh bak er onder en kan je daarmee rijden, niet overstappen naar hulpmiddeltjes zoals de bak van een IIIa oid, krijg je spijt van.
Groetjes,
Ron Prins

Voormalig ron109LPG
JustinvS

Bericht door JustinvS »

Dan helpt mijn aanbod niet veel. En als een S3 drukgroep niet op een S2 motor past is de ingaande as ed. wisselen de enige optie.

Ben ik wel nog steeds benieuwd wat ik dan op mijn S3 motor heb gehad? Zit het verschil hem dan tussen de S2 en de S2A?

Groeten,
Justin
Joost88

Bericht door Joost88 »

om de auto uit de versnelling te halen hoef je geen gas te geven, Dat gaat gewoon zoals bij elke auto.
Dan de pook in vrij en beetje gas geven en direct erna koppeling intrappen en een versnelling lager zetten.

Hoeveel gas je moet geven daar krijg je vanzelf gevoel bij. Dat is afhankelijk van welke versnelling je hem in wil en welke snelheid het voertuig gaat.

Helaas Justin,

Evengoed bedankt voor het aanbod hoor. Erg vriendelijk. Dennis ook bedankt voor je input.

Tsjip
Plaats reactie