aanhangerstekker voor Disco II

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
harro

aanhangerstekker voor Disco II

Bericht door harro »

Ik heb bij mijn Disco II een trekhaak geregeld, alleen hadden ze voor het gemak de verlichtingkabels vlak achter de bumper afgeknipt. Daar moet dus iets nieuws op.

De vraag nu is of het een 7-polige of 13-polige stekker wordt... in principe zou ik met een 7-polige stekker toe kunnen (ik heb geen grote aanhangers/caravans etc) maar je weet nooit natuurlijk, als 13-polig de standaard van de toekomst is...
Bij wijze van alternatief vroeg ik me af of het dan niet handig is gewoon beide te doen (aan beide kanten is wel ruimte op de trekhaak voor een contactdoos) Dus gewoon een 13-polige aansluiting maken en daar weer een 7-polige uit splitsen... je gebruikt er altijd maar 1 tegelijk en dan heb je dus nooit een verloopstekker nodig... Iemand dit al eerder geprobeert?

De aansluiting op de bedrading van de auto moet ik trouwens ook nog uitzoeken (er zijn complete sets te koop voor astronomische bedragen, maar bij de Disco van 2002 moet het ook nog mogelijk zijn zelf een aansluiting te maken zonder alles te ontregelen.)

Harro

109' Series IIa 6 cilinder (1971)
Discovery Series II TD5 (2002)
Jan Willem

Re: aanhangerstekker voor Disco II

Bericht door Jan Willem »

Hoi Harro,

Voor de vakantie heb ik op mijn 2000 DII TD5 een extra 13polige gemonteerd.
Ik heb 13polige kabel, een jeagerstekker en wat plaatmateriaal gekocht.

Een stripje heb ik tegen de trekhaaksteun gelast en hierop de jeager gemonteerd. E.e.a. aan de linkerzijde (als je erachter staat) van de kogel. de 7 zit nu rechts.

Achter je rechterachterlicht komen alle benodigde kabels bij elkaar dus daar moet je 13 polige kabel ook naar toe.

Vervolgens heb ik met het bedradingsschema de juiste draadjes opgezocht en aangesloten.
Ook heb ik de mistlamp omgeleid zodat de voeding altijd via de stekkerdoos loopt (das eigenlijk de 14de ader) Zodra ik nu de stekker insteek onderbreken de mistlampen van de auto en brand alleen de knerrevan.

Avondje werk en een hoop gemak. ben ik van die veloopjes af die je eigenlijk nooit op de juiste plek hebt opgeborgen.

Gr

JW
Disco

Bericht door Disco »

Bij halfords verkopen ze verloopstekkers 7>13 en ook 13>7 persoonlijk zou ik voor een 13polige gaan en een verloopstekker kopen.

Theo
harro

Bericht door harro »

Dank, ik ga eerst maar eens het aansluitschema zoeken voor de 13-polige en misschien knutsel ik er gelijk een 7 polige aan vast,
daar ik heb de spullen toch al voor liggen...
Gisteren heeft de auto een grote beurt gehad, bleek een slang van de brandstof drukregelaar lek... uiteindelijk toch best duur geintje. Maar nu kan 'ie er weer een tijdje tegen (hoop ik...)

Grtz Harro
Plaats reactie