Solderen radiator, welke spullen ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Solderen radiator, welke spullen ?

Bericht door Gert »

De S1 staat sinds de koop nu op de 4e plek, en door al dat verhuizen is de radiator lekgeraakt.
Het betreft een radiator van een S2.

Een van de buitenste koelbuizen is lek, er is een scheur ontstaan op een deuk. Nadat ik wat lamellen had weggeslepen zag ik een centimeter verderop ook een scheur zitten, dus ik vrees dat ik het buisje bijna helemaal moet doorslijpen, en aan twee kanten moet dichtsolderen.

Nu wil deze solderen.
Op internet kan ik wel wat informatie vinden, maar ik weet niet of deze betrouwbaar is.

Op de volgende links staat het een en ander beschreven:
- CRX forum
- Volvo forum

Mijn vader heb ik het eens zien doen bij zijn S2A, maar die woont nu in Spanje.
Hij spreekt via Skype echter te bovenstaande fora tegen.

Ik ben vanmidag op pad gegaan voor inkopen, en heb van het merk Griffon het volgende gekocht:
- S-39 soldeervloeistof koper (voor drinkwater).
- Drinkwaterleidingsoldeer, loodvrij. Verder staat er op het rolletje zelf Resist-2 Tin-Zilver, en op de verpakking 87% tin en 3% zilver.

Op het volvoforum zie ik echter dat ze S-39 "universeel" gebruiken, en een onbekend soldeer.
In het prikbord archief kwam ik een post tegen, maar daarin wordt gesproken over S-39 in het algemeen.

De beschreven spullen heb ik bij de bouwmarkt gehaald, en daar is de keuze (en vooral kennis) beperkt.

Kan ik me de bovenstaande spullen uit de voeten, of moet ik ze omruilen ?

Ohja, hier nog een foto van de beschadiging.
Foto-8HXMQHK8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e19412a24ac08d17b84f7fa815f52127', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8HXMQHK8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8HXMQHK8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8HXMQHK8.jpg', '', 12678647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Repareren doe ik onder het mom van "vervangen kan altijd nog".

Bij voorbaat dank voor de reacties. Ook tips over het solderen zelf zijn welkom.

Gert
Exfietser

Re: Solderen radiator, welke spullen ?

Bericht door Exfietser »

Solderen is heel goed te doen en echt niet moeilijk. Het allerbelangrijkste is schoonmaken. Zorg dat de te solderen plekken echt helemaal blank geschuurd zijn. Maak het scheurtje in de radiator een beetje vrij. Probeer de lamellen een beetje opzij te drukken ofzo. zorg dat je een beetje ruimte hebt.

Je soldeer spullen zijn wel goed. Lood-tin is er niet meer. Tegenwoordig wordt zilversoldeer gebruikt. Heeft als voordeel dat het wat harder is maar is lastiger te verwerken. Het oude s39 mag ook niet meer (Er zat vroeger zoutzuur in.) Het nieuwe spul zal wel minder goed werken zoals met al dat soort dingen. Maar er zal ongetwijfeld wel mee te werken zijn.

Dus gewoon heel goed schuren een beetje s9 en dan verwarmen. Test tijdens het verwarmen even met je soldeer of het al warm genoeg is. Let op dat je het niet te heet maakt want dan verbrand je soldeer. Als het warm genoeg is druk je je soldeer er tegen aan. Dat smelt dan en moet in een keer over het te solderen pijpje uitvloeien. vloeit het niet uit dan is je werkstuk te koud en heb je grote kans op een koude las. Als het goed is houd je een mooie glimmende soldering over die vele jaren goed blijft. Een doffe soldering duid op een z.g. koude las. Komt doordat de las is bewogen tijdens het afkoelen of de las is ongelijkmatig en te snel afgekoeld. Er zitten dan vaak ook scheurtjes in. Niet erg, gewoon met een beetje vloeimiddel weer warm stoken en beetje soldeer erbij en dan rustig af laten koelen.

Het is echt niet moeilijk. Koper is 1 van de makkelijkste dingen om te solderen.

succes,

Arnold.
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Je kan naast de spullen die je al hebt ook een potje vertinningspasta aanschaffen. Dat smeer je op de te solderen delen en stook je voorzichtig warm tot het gaat vloeien. Daarna "pakt" het andere soldeertin/zilver makkelijker. Maak de delen weer wel even schoon met een vochtige doek. Je kan met zoutzuur ook de delen schoonmaken. Als er met het solderen zwarte deeltjes ontstaan, dan moet je die echt weg halen voordat je de nieuwe delen in elkaar gaat zetten. Dat is verbrand vloeimiddel en daarop hecht het tin/zilver niet.
Succes.
88Serie123

Bericht door 88Serie123 »

Hoi Gert,

Ik zou eens kijken wat een nieuw binnenwerk kost. Of kijken naar een goede gebruikte radiator. Een SII exemplaar heb ik ook nog wel voor je liggen. Dat hoeft niet duur te zijn. Kan je je tijd beter besteden aan delen die niet meer te krijgen zijn en waar je aan moet repareren.

Groet,

Adriaan
Gert

Bericht door Gert »

Beste Adriaan,

Ik ben vanavond bezig geweest, maar het valt echt niet mee. Die kanaaltjes zijn erg smal, en daardoor krijg je het van binnen nooit goed schoon.
Er gaat een hoop tin in, maar echt dicht is hij nog niet. Hij lekt nog een héél klein beetje, maar het ziet er gewoon niet uit. Er is nu zo'n 5 cm uit, dus mooi wordt hij toch nooit meer. De temperatuur goed krijgen lukt ook slecht. Als het koper warm genoeg is dan vloeit er tin in, en dan koelt het koper zo snel af dat ik weer moet naverwarmen.

Als je nog een S2 radiator hebt liggen neem ik die graag van je over, want ik vrees dat ik hier nog wel een paar avonden mee zoet ben.
Ben jij op de sortout te vinden ? Mocht ik plannen hebben om eerder naar je toe te komen dan bel ik je van tevoren, ik heb je nummer. Dat wordt dan alleen wel in het weekend, want doordeweeks ben ik nog stage aan het lopen. Bedankt voor de reactie !

Groeten,

Gert
88serie123

Bericht door 88serie123 »

Zal hem voor je opzoeken. Hij ligt dan bij de info stand.

MVG

Adriaan
Plaats reactie