Vraagjes 110 V8 1986

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maarten

Vraagjes 110 V8 1986

Bericht door Maarten »

In mijn zoektocht naar een 110 kom ik een 110 V8 uit 1986 tegen.
Graag zou ik willen weten of dit een motor is waar je zelf goed aan kunt sleutelen en hoe de beschikbaarheid van de onderdelen is.

Ook niet geheel onbelangrijk om te weten hoe de betrouwbaarheid van de motor is ten opzichte van een TDI of de 2.25 motor.

Mvg, Maarten (diezijn109verkochtheefteneen110wil)
Wim Janssen

Re: Vraagjes 110 V8 1986

Bericht door Wim Janssen »

Hoi Maarten,

Ik denk dat er maar weinig andere motoren zijn waar zoveel informatie en onderdelen van voorhanden zijn. Verder is het een hele rechttoe rechtaan benzinemotor dus moeilijk is het het niet. Wel is er een bekende kwaal van een versleten nokkenas. Dit zul je in de praktijk misschien niet eens merken, maar er zijn op dat moment wel al wat paardekrachten ingeleverd.
Ik zou in ieder geval proberen een goede testrit te maken waarbij de motor echt volledig op temperatuur komt, dus ook goed belasten. Ze willen best heet worden, maar er mag geen temperatuurPROBLEEM ontstaan. Verder is een compressiemeting en eventueel een oliedrukmeting ook geen overbodige luxe.
Veel succes

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Benno

Re: Vraagjes 110 V8 1986

Bericht door Benno »

De rover V8 is een goede motor met een paar zwakke punten. Achterste krukasseal wil wel eens gaan lekken (druppels motorolie onder het bellhouse.), kan lang goed gaan maar wordt een keer een dure reparatie omdat de motor van de bak gescheiden moet worden om het te repareren. Zoals eerder verteld de nokkenas die het max. een tonnetje of twee uithoudt. vaak zijn al een stuk of zes nokken bijna weg voor je het echt gaat merken. Niet duur te vervangen trouwens maar het moet wel gebeuren. Meteen de distributie en de hydraulische units mee vervangen natuurlijk. Elektrisch heb je natuurlijk ook iets meer te doen met een verdeler, ontsteking, contactpuntjes of electr. bougies etc. Als je dit een keer goed aanpakt met origineel materiaal of verbeterd met bekende oplossingen (pertronix, Mallory etc.) heb je een mooie motor. Bij 110's zitten er nog wel eens restrictors in de inlaat om niet te veel vermogen te leveren, deze verwijderen levert al snel weer een beetje extra oempff aan de motor. Als laatste kan er aan het begin wat problemen met carburatie zijn, bv vanwege stilstand. (water in de tank, verstopte brandstoffilters, uitgedroogdes seals, membranen in de carbs lek, synchronisatie) maar dat hoeft niet zo te zijn of veel te betekenen.

Inderdaad wel wat nadeeltjes maar Ten opzichte van een diesel heb je 1 enorm voordeel. De V8 klinkt zeker werkend als een beer tov een dieseltjes, ok het drinkt wat meer (1 op 6-7 op zijn best) maar ja dan krijg je ook wat. In mijn eigen Range ligt de originele motor in (al ruim 27 jaar inmiddels). Naar mijn weten is het enige wat vervangen is de nokkenas en distributie (door mezelf).

Succes,

Benno
Plaats reactie