Slingerende remschijf OPGELOST!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Slingerende remschijf OPGELOST!!

Bericht door Wim Janssen »

Ik ben bezig de remschijven aan de voorkant op mijn 110 van 1983 te vervangen. De remschijven zijn van het merk Mintex. Ik heb alle pasvlakken mooi schoongemaakt en de wiellagers volgens handboek afgesteld. Geen twijfel hierover. De remschijven mogen volgens opgave maximaal 0,15 mm "slingeren" aan de buitendiameter. Na montage blijkt dit echter 0,25 mm te zijn.
Wat is wijsheid in deze?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2010 17:34 door Wim Janssen.
Bart van Dessel

Re: Slingerende remschijf

Bericht door Bart van Dessel »

Nieuwe remschijven die al een slinger hebben? 0,25 mm lijkt me trouwens echt bijna niks, als ze nieuw zijn dan zou ik ze gewoon monteren en voorzichtig inremmen, met nieuwe blokken uiteraard. Gebruikte schijven kun je bij een vakgarage laten afdraaien maar nieuwe zijn zo goedkoop dat afdraaien meestal niet lonend is.

Gr, Bart
Wim Janssen

Bart,

In principe wil ik me aan de informatie houden die de werkplaatshandboeken verstrekken. Van 0,15 naar 0,25 mm is maar 0,1 mm, maar van de andere kant wel bijna een verdubbeling van de tolerantie.
Van de andere kant wordt deze slingering grotendeels opgevangen door de speling op de wiellagers. Deze stel je namelijk op ca. 0,1 mm vlak naast de as af, wat vervolgens aan de buitendiameter van de schijf resulteert in meerdere tienden van mm.
Ik zal eerst de andere kant monteren en eens kijken wat hier uitkomt. Vervolgens zal me niet veel meer resten dan gaan rijden en het gevoel tijdens remmen zal me de vervolgstappen moeten wijzen.

Of iemand anders moer hier andere ervaringen of argumenten ventileren.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Marco de Lange

Bericht door Marco de Lange »

Net dit weekend nieuwe Mintex schijven + blokken gemonteerd op mijn 127 en niets gemeten... ook geen rare dingen met remmen. Bij mij heb ik de Paddock Performance schijven (vorig jaar gemonteerd) er afgehaald, die voelden krom aan bij het remmen. Ik verwacht dat de meeste toleranties bij een Land Rover een redelijke 'tolerantie' hebben. Sinds 1991 bergen met wiellagers vastgezet zonder meet spullen en er is nooit iets kapot gegaan...

Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Bart van Dessel

Hoi Wim, alles goed afstellen en gaan rijden, lijkt me het beste.

Gr, Bart
Scratch

Bericht door Scratch »

Hoi Wim,

Weet je zeker dat de tolerantie zit in de remschijf, en niet in de lagers of wielnaaf. dat lijkt mij aannemelijker dan een kromme remschijf.

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('cb5ad63c13f9296e788da7c57bd5806e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 12618406, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart van Dessel

Ik denk dat iedere Land Rover al over de tolerantie heen gaat als ie de showroom uit komt Het blijven in feite snelle tractors. Dus niet teveel op de tiende millimeter zorgen gaan maken, dan kun je beter een Porsche kopen.

Gr, Bart
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De tolerantie die Land Rover toestaat is al vrij hoog, meestal bedraagt deze maximaal 0,1 mm en bij snel draaiende wielen zelfs nog lager.
Op een vlakplaat zou je kunnen controleren of de slingering daadwerkelijk in de schijf zit, maar in de meeste gevallen zit het probleem toch in de vlakken waar de schijf en de naaf elkaar raken.
Je ziet wel eens dat de naaf brandschoon is, maar dat er toch een te grote slingering te meten is. Vaak blijkt dat rond de gaten in de naaf wat materiaal omhoog gekomen is, waardoor de schijf hier niet goed aanligt.
Er is maar een hele klein beetje op de naaf nodig om al een forse slingering op de schijf te geven, het is dus zaak om dit goed te controleren.
Het lastige met zo'n grote slingering is dat de problemen pas later merkbaar worden. De eerste tijd zal je er nog weinig van merken, maar na verloop van tijd zal de slingering overgaan in dikte variatie in de schijf en voel je het overduidelijk in het rempedaal.

Dennis B
Wim Janssen

Re: Slingerende remschijf OPGELOST!!

Het was een beetje sleutelen met hindernissen vanmiddag met vrij veel storende factoren, maar goed.
Ik heb zoals ik al zei, eerst de linkerkant maar gedaan en dit ging allemaal prima met een slingering van 0,05 mm dus ruim binnen tolerantie. Wat me echter opviel was dat de nieuwe achterste naafkeerring er eentje was met een dubbele lip. Deze "bouwt" wat hoger en dientengevolge moet je die dieper in de kamer tikken, anders loopt de naaf vast op de keerring tegen de achterkant van de stub axle(??).
Daarom de rechterkant ook maar weer los gehaald en inderdaad was dit het probleem. Bij het afstellen van de lagers voel je deze weerstand absoluut niet. Nieuwe keerring gemonteerd en de rest ook weer verder gemonteerd. Slingering binnen de 0,05 mm.

Conclusie: Zoals al zo vaak gezegd, volg de werkplaatshandboeken en meten is weten.

Heren, alweer bedankt voor jullie inbreng.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Plaats reactie