Oliekeerring vervangen
-
Wesley
Oliekeerring vervangen
beste prikkers,
ik ben de onderdelen een beetje bijmekaar aant zoeken om mijn oliekeerring op de aandrijfas te vervangen.
en nu zie ik in de workshop manual een O-ring staan tussen het vliegwielhuis en de motor, maar deze zie ik niet staan in de parts manual
weet iemand toevallig het nummer van deze ring?
en heeft er toevallig iemand fotos gemaakt tijdens het vervangen van deze ring?
deze zijn meer dan welkom!
groetjes wesley
ik ben de onderdelen een beetje bijmekaar aant zoeken om mijn oliekeerring op de aandrijfas te vervangen.
en nu zie ik in de workshop manual een O-ring staan tussen het vliegwielhuis en de motor, maar deze zie ik niet staan in de parts manual
weet iemand toevallig het nummer van deze ring?
en heeft er toevallig iemand fotos gemaakt tijdens het vervangen van deze ring?
deze zijn meer dan welkom!
groetjes wesley
-
richard78
Re: Oliekeerring vervangen
om wat voor een auto gaat het?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5539df92224587dc38ec9635b311a000', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12602370, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5539df92224587dc38ec9635b311a000', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12602370, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Wesley
Re: Oliekeerring vervangen
sorry, vnnacht om 1 uur viel me nog in dat ik de meest belangrijke info was vergeten
het gaat om een 2,5 liter diesel NA uit een ninety van 1985
groetjes wesley
het gaat om een 2,5 liter diesel NA uit een ninety van 1985
groetjes wesley
-
Leendert
Re: Oliekeerring vervangen
Dat is ERC6432 "O ring flywheel housing"
Staat bij het "flywheel and clutch"
Staat bij het "flywheel and clutch"
-
Frank
Re: Oliekeerring vervangen
Dag Wesley,
Ik heb onlangs mijn achterste krukaskeerring vervangen. Weliswaar bij een 6 cilinder benzine maar ik verwacht dat in grote lijnen de opbouw hetzelfde zal zijn. Ik heb geen stap-voor-stap foto's maar de manual helpt je aardig op weg en mocht je specifieke vragen waar ik je misschien mee op weg kan helpen stuur me dan een pb dan kan ik je wel vooruit helpen.
Groeten Frank
Den Bosch
Ik heb onlangs mijn achterste krukaskeerring vervangen. Weliswaar bij een 6 cilinder benzine maar ik verwacht dat in grote lijnen de opbouw hetzelfde zal zijn. Ik heb geen stap-voor-stap foto's maar de manual helpt je aardig op weg en mocht je specifieke vragen waar ik je misschien mee op weg kan helpen stuur me dan een pb dan kan ik je wel vooruit helpen.
Groeten Frank
Den Bosch
-
Frank
Re: Oliekeerring vervangen
Sorry pb lukt niet zonder adres. Als het goed moet je nu door kunnen klikken.
Frank
Frank
-
wesley
Re: Oliekeerring vervangen
frank als je fotos wil sturen kun je ze ook mailen naar w.hurenkamp@live.nl
groetjes wesley
groetjes wesley
-
Dennis101
Re: Oliekeerring vervangen
De O-ring kom je voor de 2.5 motor alleen alleen nog tegen in de oudere uitgave van het onderdelenboek, want deze is later vervallen en vervangen door een rups Hylogrip 2000.
Het patroon waarin deze rups van vloeibare afdichting moet worden aangebracht staat in het werkplaatshandboek vermeld.
Dennis B
Het patroon waarin deze rups van vloeibare afdichting moet worden aangebracht staat in het werkplaatshandboek vermeld.
Dennis B
-
Frank
Re: Oliekeerring vervangen
Dag Wesley,
Hier een opsomming hoe ik de krukaskeerring vervangen heb. Let wel op dat het bij mij ging om een ander blok. 2,6 liter benzine. Ik heb het blok eruit gehaald dan kun je alles netjes vervangen en kun je overal bij. Beter langer bezig en goed doen dan proberen snel te doen en erachter komen dat die tijd verloren is omdat het niet goed gebeurt is.
1. Motorolie gedraineerd. Accu verwijderen.
2. Bumper verwijderd. Anders kon er met de motortakel niet dicht genoeg bij de motor komen.
3. Radiateur verwijderd. Draineren en slangen los gooien. Alle opening sluit ik af met een ouwe sok om te voorkomen dat er rotzooi of iets anders in terecht kan komen.Compleet met voorfront. Zitten aan de wings vast gebout en onder aan het chassis. Ik moest wel de overstortreservoir frame-pje vervangen om het geheel eruit te tillen. Ook moest ik de kabels van de verlichting voor losgooien om de radiateur vrij te krijgen.
4. Luchtfilter eruit gehaald.
5. Uitlaat los gehaald tussen spruitstuk en voorste pijp.
6. Kabels losgooien van de motor. Zo min mogelijk uiteraard. (startmotor, dynamo, ontsteking (niet de bougiekabels), aarde kabel en diverse andere kleine kabels. (Ik heb diverse foto's gemaakt om terug te kunnen zien waar alles zat.
7. Benzine leiding plus de stangetjes van de gaspedaal naar de carburateur.
8. Plaatwerk tunnel verwijderd om goed bij het belhouse van de versnellingsbak te komen. Hiervoor heb ik de kachel ook eraf moeten halen. (Met een touw aan de zonneklep gehangen om niet de kabels los te halen. Om het plaatwerk los te halen wel diverse knoppen van de poken en andere kleinere zaken moeten verwijderen. Je zult dit moeten doen anders kom je nooit bij de bovenste moeren van de verbinding tussen bak en motor.
9. Motor in de takel hangen. Bak met assteun of iets dergelijks ondersteunen. Motorsteunen los schroeven. Belhouse moeren verwijderen. Motorrubbers met steun en al verwijderen en het blok rustig naar achteren trekken. Zorg ervoor dat het blok in de takel hangt en niet wil draaien (ketting gedraaid zit) en mooi in het midden hangt.
10. Blok uit de motorruimte tillen en laten zakken en als het kan. Op steunen of hout zetten bij het sleutelen.
11. De koelvloeistof in het blok draineren. Tappunt zit aan het zijkant van het blok.
12. Om tot de keerring te komen heb ik het volgende moeten verwijderen. (in deze volgorde) drukgroep, koppelingsplaat, vliegwiel, vliegwielhuis met startmotor, carterpan, bovenste en onderste halve maan om de krukas, keerring.
13. Zaken die ik vervangen heb: De o-ring van het vliegwielhuis vervangen, carterpanpakking met aan beide zijde vloeibare pakking. (Is tot nu toe goed droog, let wel op het aanhaalmoment van de carterpanboutjes) oliefilter vervangen met afdichtingsring en koppelingsplaat. (hier zaten bij mij behoorlijk wat olie sporen op. De motorrubbers. En natuurlijk de keerring met opening aan de bovenzijde en de verbinding van de veer in de opening van de keerring. De t-stukken pakkingen behoren in het blok van het onderste maantje bij de krukaskeerring. Alle ringen en t-stukken goed met vet in smeren. Drukgroep was bij mij nog goed.
14. Bekijk ook de krukas of beschadigd is of een ingesleten loopvlak. Ik heb dit mijn met een heel fijn (oud) schuurpapiertje iets of wat gepolijst. De as mag ook geen axiale speling hebben. Met shims kun je de speling opheffen. (zie manual want ik heb dit niet hoeven te doen)
15. Ik heb de carterpan ook grondig schoongemaakt met wasbenzine. Het blok heb ik ook ontdaan van het grootste vuil om daarna eventuele lekkages makkelijker op te kunnen sporen.
16. Opbouwen is eigenlijk weer het rijtje in omgekeerde richting afwerken vanaf punt 9. Denk ook aan het aanhaalmoment van het vliegwiel en het blok wat de onderste halve maan op zijn plek houdt. Alles bouten invetten met kopervet.
17. Afvullen radiateur en daarna de motor even laten draaien en weer bijvullen. Dit een enkele keer herhalen.
Ongetwijfeld ben ik zaken vergeten maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes!!!
Groeten, Frank
Hier een opsomming hoe ik de krukaskeerring vervangen heb. Let wel op dat het bij mij ging om een ander blok. 2,6 liter benzine. Ik heb het blok eruit gehaald dan kun je alles netjes vervangen en kun je overal bij. Beter langer bezig en goed doen dan proberen snel te doen en erachter komen dat die tijd verloren is omdat het niet goed gebeurt is.
1. Motorolie gedraineerd. Accu verwijderen.
2. Bumper verwijderd. Anders kon er met de motortakel niet dicht genoeg bij de motor komen.
3. Radiateur verwijderd. Draineren en slangen los gooien. Alle opening sluit ik af met een ouwe sok om te voorkomen dat er rotzooi of iets anders in terecht kan komen.Compleet met voorfront. Zitten aan de wings vast gebout en onder aan het chassis. Ik moest wel de overstortreservoir frame-pje vervangen om het geheel eruit te tillen. Ook moest ik de kabels van de verlichting voor losgooien om de radiateur vrij te krijgen.
4. Luchtfilter eruit gehaald.
5. Uitlaat los gehaald tussen spruitstuk en voorste pijp.
6. Kabels losgooien van de motor. Zo min mogelijk uiteraard. (startmotor, dynamo, ontsteking (niet de bougiekabels), aarde kabel en diverse andere kleine kabels. (Ik heb diverse foto's gemaakt om terug te kunnen zien waar alles zat.
7. Benzine leiding plus de stangetjes van de gaspedaal naar de carburateur.
8. Plaatwerk tunnel verwijderd om goed bij het belhouse van de versnellingsbak te komen. Hiervoor heb ik de kachel ook eraf moeten halen. (Met een touw aan de zonneklep gehangen om niet de kabels los te halen. Om het plaatwerk los te halen wel diverse knoppen van de poken en andere kleinere zaken moeten verwijderen. Je zult dit moeten doen anders kom je nooit bij de bovenste moeren van de verbinding tussen bak en motor.
9. Motor in de takel hangen. Bak met assteun of iets dergelijks ondersteunen. Motorsteunen los schroeven. Belhouse moeren verwijderen. Motorrubbers met steun en al verwijderen en het blok rustig naar achteren trekken. Zorg ervoor dat het blok in de takel hangt en niet wil draaien (ketting gedraaid zit) en mooi in het midden hangt.
10. Blok uit de motorruimte tillen en laten zakken en als het kan. Op steunen of hout zetten bij het sleutelen.
11. De koelvloeistof in het blok draineren. Tappunt zit aan het zijkant van het blok.
12. Om tot de keerring te komen heb ik het volgende moeten verwijderen. (in deze volgorde) drukgroep, koppelingsplaat, vliegwiel, vliegwielhuis met startmotor, carterpan, bovenste en onderste halve maan om de krukas, keerring.
13. Zaken die ik vervangen heb: De o-ring van het vliegwielhuis vervangen, carterpanpakking met aan beide zijde vloeibare pakking. (Is tot nu toe goed droog, let wel op het aanhaalmoment van de carterpanboutjes) oliefilter vervangen met afdichtingsring en koppelingsplaat. (hier zaten bij mij behoorlijk wat olie sporen op. De motorrubbers. En natuurlijk de keerring met opening aan de bovenzijde en de verbinding van de veer in de opening van de keerring. De t-stukken pakkingen behoren in het blok van het onderste maantje bij de krukaskeerring. Alle ringen en t-stukken goed met vet in smeren. Drukgroep was bij mij nog goed.
14. Bekijk ook de krukas of beschadigd is of een ingesleten loopvlak. Ik heb dit mijn met een heel fijn (oud) schuurpapiertje iets of wat gepolijst. De as mag ook geen axiale speling hebben. Met shims kun je de speling opheffen. (zie manual want ik heb dit niet hoeven te doen)
15. Ik heb de carterpan ook grondig schoongemaakt met wasbenzine. Het blok heb ik ook ontdaan van het grootste vuil om daarna eventuele lekkages makkelijker op te kunnen sporen.
16. Opbouwen is eigenlijk weer het rijtje in omgekeerde richting afwerken vanaf punt 9. Denk ook aan het aanhaalmoment van het vliegwiel en het blok wat de onderste halve maan op zijn plek houdt. Alles bouten invetten met kopervet.
17. Afvullen radiateur en daarna de motor even laten draaien en weer bijvullen. Dit een enkele keer herhalen.
Ongetwijfeld ben ik zaken vergeten maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes!!!
Groeten, Frank