RVS of stalen uitlaat
-
Frank
RVS of stalen uitlaat
Beste allen,
Mijn uitlaat lekt iets, een klein gaatje wat te repareren is maar ik wil het goed aanpakken. Als hij op 1 plek slecht is zal dit niet de enige plek zijn... Ik wil eigenlijk dan maar de hele uitlaat, van voor tot achter vervangen door een nieuwe. Maar wat is wijsheid; ca 83 euro voor een stalen versie of 225 voor een RVS (roestvaststaal, dus zal ook wel wat roesten) Heeft iemand hier ervaring mee? Is de meerprijs het waard? Wie helpt mij met de keuze?
Groeten,
Frank
Mijn uitlaat lekt iets, een klein gaatje wat te repareren is maar ik wil het goed aanpakken. Als hij op 1 plek slecht is zal dit niet de enige plek zijn... Ik wil eigenlijk dan maar de hele uitlaat, van voor tot achter vervangen door een nieuwe. Maar wat is wijsheid; ca 83 euro voor een stalen versie of 225 voor een RVS (roestvaststaal, dus zal ook wel wat roesten) Heeft iemand hier ervaring mee? Is de meerprijs het waard? Wie helpt mij met de keuze?
Groeten,
Frank
-
Robert ex-MoD 90 nu met disco
Re: RVS of stalen uitlaat
Hoi Frank,
Heb zelf dik 10 jaar geleden een RVS uitlaat op maat laten maken voor mijn 90 door EPS.
De uitlaat heeft al die jaren goed zijn werk gedaan en geen gedoen met lekkage en/of rottigheid.
Mijn uitlaat was een stuk duurder dan 225 euro maar tot op de dag van vandaag vind ik het geen slechte investering.
Aan de andere kant kan ik natuurlijk niet in iemands beurs kijken. Een stalen uitlaat is natuurlijk ook altijd een goede oplossing.
Robert
Heb zelf dik 10 jaar geleden een RVS uitlaat op maat laten maken voor mijn 90 door EPS.
De uitlaat heeft al die jaren goed zijn werk gedaan en geen gedoen met lekkage en/of rottigheid.
Mijn uitlaat was een stuk duurder dan 225 euro maar tot op de dag van vandaag vind ik het geen slechte investering.
Aan de andere kant kan ik natuurlijk niet in iemands beurs kijken. Een stalen uitlaat is natuurlijk ook altijd een goede oplossing.
Robert
-
Frank
Re: RVS of stalen uitlaat
Dag Robert,
Ik heb naar de prijzen van Paddock gekeken. Ik ga er vanuit dat jouw RVS beter van kwaliteit is dan van Paddock. Tussen RVS en RVS kan wel een behoorlijk verschil zitten. Ook zal de dikte een prijsverschil maken. Mag ik vragen hoeveel jij ongeveer kwijt was en waar je de uitlaat hebt laten maken?
Groeten,
Frank
Ik heb naar de prijzen van Paddock gekeken. Ik ga er vanuit dat jouw RVS beter van kwaliteit is dan van Paddock. Tussen RVS en RVS kan wel een behoorlijk verschil zitten. Ook zal de dikte een prijsverschil maken. Mag ik vragen hoeveel jij ongeveer kwijt was en waar je de uitlaat hebt laten maken?
Groeten,
Frank
-
Apke
Re: RVS of stalen uitlaat
Ik heb een paar jaar geleden gekozen voor de stalen uitlaat van Paddock. Als de uitlaat van staal het 5 jaar uithoud en die van RVS 10 jaar, dan is de stalen voordeliger (er vanuit gaande dat je de pijp zelf vervangt).
Meestal is de achterste demper als eerste aan de beurd om te vervangen, het voorste gedeelte wordt standaard warmer en blijft daardoor beter.
Ook bij een RVS uitlaat kan je in de toekomst problemen verwachten. Tussenschotten kunnen gaan rammelen en op de plekken waar het RVS de metalen beugels raakt krijg je roest.
Verder heb ik ooit gelezen dat in het terrein onder extreme omstandigheden het aantikken van een steen of stronk met de uitlaat voor beide uitlaten niet goed is. Ach liever voor € 85,= schade dan voor € 225
Verder heb ik geen ervaring met RVS uitlaten, ik heb de bewuste keuze gamaakt voor voor staal.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6cdeda3d2ddb3579a05fa3e03f8a5a6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12600337, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Meestal is de achterste demper als eerste aan de beurd om te vervangen, het voorste gedeelte wordt standaard warmer en blijft daardoor beter.
Ook bij een RVS uitlaat kan je in de toekomst problemen verwachten. Tussenschotten kunnen gaan rammelen en op de plekken waar het RVS de metalen beugels raakt krijg je roest.
Verder heb ik ooit gelezen dat in het terrein onder extreme omstandigheden het aantikken van een steen of stronk met de uitlaat voor beide uitlaten niet goed is. Ach liever voor € 85,= schade dan voor € 225
Verder heb ik geen ervaring met RVS uitlaten, ik heb de bewuste keuze gamaakt voor voor staal.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6cdeda3d2ddb3579a05fa3e03f8a5a6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12600337, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Robert ex-MoD 90 nu met disco
Re: RVS of stalen uitlaat
Hoi Frank,
Er zit inderdaad verschil in dikte en kwaliteit.
Ik heb destijds de uitlaat op maat laten maken bij EPS in de buurt van Hoogezand (www.uitlaten.com) Ik wilde toen ivm een ander motorblok een grotere diameter pijp en wanddikte hebben zodat ik het maximale uit de turbo en intercooler zou halen.
Zij maken de uitlaat volledig op maat en volgens jouw wens. Je kan dan ook nog kiezen uit diverse dempers ivm geluid en vermogen etc etc.
Ik heb mij later laten vertellen dat ook in de buurt van Utrecht zo'n uitlaten-boer zit. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik heb destijds in de gulden-tijd goed 2000 piek betaald. "Het kost wat maar dan heb je ook wat" moet je maar denken.
Ze zijn wel de hele dag met je auto bezig en in de omgeving is op loopafstand weinig te beleven. Een goed boek ofzo is aan te raden )
Succes met jouw beslissing!
Robert
Er zit inderdaad verschil in dikte en kwaliteit.
Ik heb destijds de uitlaat op maat laten maken bij EPS in de buurt van Hoogezand (www.uitlaten.com) Ik wilde toen ivm een ander motorblok een grotere diameter pijp en wanddikte hebben zodat ik het maximale uit de turbo en intercooler zou halen.
Zij maken de uitlaat volledig op maat en volgens jouw wens. Je kan dan ook nog kiezen uit diverse dempers ivm geluid en vermogen etc etc.
Ik heb mij later laten vertellen dat ook in de buurt van Utrecht zo'n uitlaten-boer zit. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik heb destijds in de gulden-tijd goed 2000 piek betaald. "Het kost wat maar dan heb je ook wat" moet je maar denken.
Ze zijn wel de hele dag met je auto bezig en in de omgeving is op loopafstand weinig te beleven. Een goed boek ofzo is aan te raden )
Succes met jouw beslissing!
Robert
-
Frank
Re: RVS of stalen uitlaat
Dag Apke en Robert,
Bedankt voor de adviezen. Ik kies voor de stalen versie. Met name voor de prijs en omdat RVS wel langer mee zal gaan maar meer dan 3 keer zolang? En ik ga hem zelf vervangen dus die kosten heb ik niet.
Groeten Frank
Bedankt voor de adviezen. Ik kies voor de stalen versie. Met name voor de prijs en omdat RVS wel langer mee zal gaan maar meer dan 3 keer zolang? En ik ga hem zelf vervangen dus die kosten heb ik niet.
Groeten Frank
-
Eric
Re: RVS of stalen uitlaat
ff wat anders waar kan je een rvs uitlaat nog krijgen voor een beetje schappelijke prijs?
-
Joost Nouwen
Re: RVS of stalen uitlaat
Hee Frank,
Ik heb ook hetzelfde besluit genomen als jou.
Dit ook omdat niet mijn hele pijp rot was.
Jou interpretatie van geld versus durability is juist.
Alleen zou ik wel willen weten of zo'n cheap rvs pijp toch niet langer als 3x de standaard ijzeren pijp meegaat.
Iemand met ervaring?
Het is zo'n beetje 3 tegen 1 , kwa geld.
Is het de moeite?
Ik heb ook hetzelfde besluit genomen als jou.
Dit ook omdat niet mijn hele pijp rot was.
Jou interpretatie van geld versus durability is juist.
Alleen zou ik wel willen weten of zo'n cheap rvs pijp toch niet langer als 3x de standaard ijzeren pijp meegaat.
Iemand met ervaring?
Het is zo'n beetje 3 tegen 1 , kwa geld.
Is het de moeite?
-
Mudbuster
Re: RVS of stalen uitlaat
Ik kan een rvs uitlaat leveren welke een (auto) levenslange garantie op doorroesten heeft
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('7e78c87159f218c7e1524c136f8c85fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 12613794, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2010 18:37 door Mudbuster.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('7e78c87159f218c7e1524c136f8c85fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 12613794, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2010 18:37 door Mudbuster.
-
Exfietser
Re: RVS of stalen uitlaat
Een auto leven of een landroverleven. Zit nogal een verschil in volgens mij.
Arnold.
109 van 34 jaar.
88 van 48 jaar.
Arnold.
109 van 34 jaar.
88 van 48 jaar.
-
Joost Nouwen
Re: RVS of stalen uitlaat
Hallo Marcel,
Bedankt voor je aanbod.
Ben zelf lasser van beroep en kan zelf ook een uitlaat maken die een eeuw of zo mee gaat.(3,2mm 316l)
Maar het gaat mij om wat er gewoon op de markt aangeboden wordt.
Staal-rvs = kwa prijs 1-3 , is dat in het gebruik ook zo?
Het gewone aftermarket spul hebben we het dan over.
Als een rvs pijpje 4 x zolang meegaat dan is het de moeite waard, mits mijn 1-3 stelling.
Zelf een pijp maken is appels met peren vergelijken, tel mijn uren namelijk niet.
Bedankt voor je aanbod.
Ben zelf lasser van beroep en kan zelf ook een uitlaat maken die een eeuw of zo mee gaat.(3,2mm 316l)
Maar het gaat mij om wat er gewoon op de markt aangeboden wordt.
Staal-rvs = kwa prijs 1-3 , is dat in het gebruik ook zo?
Het gewone aftermarket spul hebben we het dan over.
Als een rvs pijpje 4 x zolang meegaat dan is het de moeite waard, mits mijn 1-3 stelling.
Zelf een pijp maken is appels met peren vergelijken, tel mijn uren namelijk niet.
-
Oane Visser
Re: RVS of stalen uitlaat
En hoe zit het dan met de warmte-afgifte van een roestvaststalen uitlaat? In het verleden heb ik mij eens laten vertellen dat een roestvaststalen uitlaat minder warmte afgeeft dan eentje van pisbakkenstaal. Met name de uitlaatkleppen zouden er niet zo blij mee zijn en eerder kunnen verbranden omdat zij met een roestvaststalen uitlaat heter blijven dan met en gewone uitlaat. Wie heeft hier ervaring mee en dan met name met een serie's Landrover.
Oane Visser,
Landrover 109" stawag 6 cil., 1969
Oane Visser,
Landrover 109" stawag 6 cil., 1969
-
Joost Nouwen
Re: RVS of stalen uitlaat
In mijn beleving is rvs wel "langzamer"kwa warmteoverdracht , maar of dit terug te leiden is naar de temp in het blok ?
Lijkt mij van niet gezien er toch de cm3 lucht uit blijven komen , ongeacht of het in een staal of inox pijpje komt.
Diameter pijp kan in zo'n geval wel wat betekenen , en misschien is dat het geval geweest in een vergelijk.
Appels en peren ?
Lijkt mij van niet gezien er toch de cm3 lucht uit blijven komen , ongeacht of het in een staal of inox pijpje komt.
Diameter pijp kan in zo'n geval wel wat betekenen , en misschien is dat het geval geweest in een vergelijk.
Appels en peren ?