schijfremmen op 109

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Peter

schijfremmen op 109

Bericht door Peter »

goede morgen

ik zou een set santana schijfremmen willen monteren op mijn serie 3
nu zijn die set als set te koop bij rocky mountain, mar kan ik ook zelf een set samenstellen.
daar bedoel ik mee, of ik via de santana dealer zelf schijfremmen , remklauwen kan bestellen
een eventuele montage plaat kan ik zelf wel fabriceren

maar van welk type moet ik zoiets bestellen

wie heeft al een set van santana gemonteerd en wat zijn de ervaringen

mvg peter
Sergej

Re: schijfremmen op 109

Bericht door Sergej »

De schijfremmen set is niet via de Santana dealer samen te stellen. Sommige delen zijn namelijk specifiek aangepast en andere delen worden speciaal voor conversiedoeleinden gefabriceerd. De complete kits zijn nog wel verkrijgbaar maar niet bij de Santana-dealer.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Passen er geen Range Rover Classic of Discovery assen onder je Land Rover? Dan ben je voor heel weinig geld klaar,

Groetjes, Bart
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Alles kan natuurlijk Bart. dat weet jij ook wel. Alleen dacht ik dat die assen waar jij het over hebt een grotere spoorbreedte hebben. Je zult dus iets moeten doen met eyebrowes enzo om het legaal te houden. Verder is een 109 natuurlijk bladgeveerd en zul je dus de assen moet aanpassen naar bladveren of je chassis naar schroefveren.

Ik wilde het vroeger ook maar ben van het idee afgestapt om verschillende redenen.

Auto is niet meer origineel en ik vind origineel leuker.
Het is nogal een kostbare ombouw.
Een vriend van me heeft een Santana met schijven en die moest een keer nieuwe cilinders. Het is een hele lastige toer geweest om die onderdelen te pakken te krijgen. Uiteindelijk bleken het bmw cilinders te zijn.
Trommel onderdelen zijn heel goedkoop en pak je waar dan ook ter wereld zo van de plank. Die schijven kits zijn toch specials.
En de belangrijkste. De auto gaat er niet beter door remmen. Beter als vier blokkerende wielen kan niet. En met trommels die goed zijn afgesteld heb je dat ook.

Daar tegenover staan de voordelen van schijfremmen.

De remmen koelen beter als je aan lange afdaling hebt.
De remmen zijn eerder droog als je een doorwading hebt gemaakt.
De remmen zijn makkelijker schoon te maken.
Ze schijnen makkelijker te vervangen en ontluchten te zijn. Daar heb ik alleen geen eigen ervaring mee. Met mijn trommels lukt het eigenlijk ook altijd zonder veel problemen.

Als ik de voors en tegens tegen elkaar afweeg kom ik tot de conclusie dat het een lastige en dure ombouw is waar je maar bar weinig mee wint. Maar er zullen ook mensen zijn die schijven ideaal vinden. Maar dat is ieder voor zich.

Arnold.
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

[www.heystee-automotive.com]

Hij heeft ze, gebaseerd op defender onderdelen, hoe makkelijk kan het zijn.

Je krijgt een nieuwe swivel housings waar de klauwen op kunnen en de rest is allemaal defender spul meen ik. Kijk maar eens rond op die site.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Bart van Dessel

Ik verkoop veel RRC-assen aan Defender- en Seriesrijders, meestal achterassen moet ik wel eerlijk bekennen. Ik heb nooit last van RRC of Discoremmen, maar ik lees wel heel vaak problemen met de trommelremmen van de oudere Land Rover modellen. En omdat trommelremmen al lang niet meer gebruikt worden in personen- en terreinauto's lijken me schijven toch wel beter. Maar inderdaad, dat is ieder voor zich. Het mooiste is inderdaad om je auto origineel te houden en, zoals sommige prikkers zeggen, wettelijk in orde

Gr, Bart
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Quote Als ik de voors en tegens tegen elkaar afweeg kom ik tot de conclusie dat het een lastige en dure ombouw is waar je maar bar weinig mee wint. Maar er zullen ook mensen zijn die schijven ideaal vinden. Maar dat is ieder voor zich.
Nou... Ik had onbekrachtigde trommels op mijn 109" en ik werd er helemaal gek van. Als eerste, ik kreeg gewoon pijn in mijn knie omdat je zo hard op dat pedaal moest douwen om een beetje te remmen. Ze trokken altijd wel een kant op, dan weer naar links, dan weer naar rechts... In het terrein, als ze vol water en modder zitten, remmen ze voor geen meter! De auto stil houden op een heuvel achteruit was haast geen doen. Kom je het terrein uit dan kon je eerst een km met je voet op de rem rijden om het weer droog te krijgen zodat het weer een beetje remt. Dag erna kun je alles weer opnieuw afstellen....

Gestoord werd ik er van!
Ik ga NOOIT meer terug naar trommels! Veel te veel gedoe!

Daar heb ik nu geen last meer van

Dikke 311mm geventileerde schijven voor met 4zuiger klauwen:
IMG_8020.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a604dfd312ce2b9c2dd12333569509a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FHDJ80%2520axle%2520stuff%2FIMG_8020.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/HDJ80%20axle%20stuff/IMG_8020.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FHDJ80%2520axle%2520stuff%2FIMG_8020.jpg', '', 12602328, 600, 600, 'Loading image ...', false);

335mm geventileerd met enkelzuiger zwevende klauw achter:
IMG_8052.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c650bddfa63a63c967c96f4f1303bee8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FHDJ80%2520axle%2520stuff%2FIMG_8052.jpg', 'http://i609.photobucket.com/albums/tt173/Toy-Roverlander/HDJ80%20axle%20stuff/IMG_8052.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi609.photobucket.com%2Falbums%2Ftt173%2FToy-Roverlander%2FHDJ80%2520axle%2520stuff%2FIMG_8052.jpg', '', 12602328, 600, 600, 'Loading image ...', false);

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik denk dat de trommelrem problemen meer komen doordat men fouten maakt tijdens de montage. En omdat men goedkope (tweedehands) en slecht passende onderdelen gebruikt. Maar de 101 (toch een zware wagen) heeft ook trommelremmen. En op vrachtwagens zie ik ook nog altijd heel veel trommelremmen. Dan praat je toch wel over zware wagens. Als schijven zoveel beter zouden zijn, waren vrachtwagens jaren geleden al op schijven over gestapt en had je nu geen vrachtwagen met trommels meer gehad. Veel eerder dan personen wagens denk ik.
Ik denk persoonlijk dat de remwerking van beide systemen even goed is. Schijven hebben een paar voordelen, maar op een landrover maakt het volgens mij niet veel uit. Hele lange afdalingen waarbij motorremmen onvoldoende is en je gewone remmen dus pisheet worden, zoals tijdens dakar heb ik in mijn series nog nooit hoeven doen. Ik rijd eigenlijk ook nooit 250 km/u of meer waarbij ik ineens in de noodstop moet. In dat soort gevallen hebben schijven een aantal voordelen ja.

De reden dat ze overgestapt zijn op schijven bij personenwagens is denk ik meer onderhouds en kostentechnisch dan een betere remwerking.

Arnold..
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Het is net waar je voor kiest. Mijn 109 remt met trommels prachtig recht. Zelfs een complimentje van keurmeester waard. Vorig jaar trok hij opeens naar links met remmen. Bleek gewoon een lekke remcilinder te zijn. Dat weer gefixt en een paar nieuwe schoenen en het remt weer uitstekend. Dat nu dus een keer in 7 jaar dat ik iets aan de remmen moest doen. Ik haal wel even de trommels er af als ik in het terrein heb gezeten zoals afgelopen Newbury trip. Gewoon trommels er af en even borstelen en klaar.

En ik zei al dat schijven een paar voordelen betreffende het schoonmaken en in de nattigheid hebben. Als jij dat veel doet kan ik me voorstellen dat je voor schijven gaat. Dan zijn er overigens nog meer aanpassingen die ik voor een auto kan bedenken. Ik ben geen trial rijder maar ik reis liever. Dat is een heel andere insteek en dan voldoen trommels prima.

Arnold.
Joost88

Bericht door Joost88 »

ik wil je wel een keer uitnodigen in mijn 88 met trommels rondom die kaasrecht remt.
Ook vind ik dat de kracht van het indrukken heel erg mee valt (onbekrachtigd)
Natuurlijk in niks te vergelijken met het remmen van een auto uit 2010. Maar remt net zo goed dan een auto met schijfremmen van ongeveer dezelfde leeftijd.
Ik zie geen reden om mijn landrover om te bouwen naar schijrem. Ik rij nooit onder water trouwens, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Ook ik heb slechte ervaringen met trommelremmen op een auto bij mijn citroen. Dat ding rij ik nu een jaar maar hij blijft verschillende kanten op trekken. Alles is lekvrij en nieuw maar ik krijg het niet goed. Daarbij zit ik zwaar te twijfelen over een ombouw naar schijfrem. Dat is meteen een grotere uitdaging want daar bestaat niks van. (en daarom interessant )
Bart van Dessel

Ik heb een Citroën AZU250, oftewel een korte, lage besteleend van 1973. Origineel met trommelremmen, altijd problemen, ook alles nieuw erop. Ik heb 'm omgebouwd naar schijfremmen en een 2 cyl. 652 cc Visa blok ingebouwd. Remt als de beste en kan lekker met het verkeer mee. Geinig karretje. Maar ik wil Arnold en Joost zeker niet tegen spreken, een Land Rover met trommels kan perfect remmen, en pas na 7 jaar een probleempje is heel netjes.

Gr, Bart
Plaats reactie