versnellingsbak schakelt slecht '88 uit '66

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
JvD

Re: versnellingsbak schakelt slecht '88 uit '66

Bericht door JvD »

Lijkt erg veel op het probleem bij Corne van Dongen. Zie onderstaande posting.
Hij heeft het probleem (koppelingsprobleem) inmidels gefixt.

Probleem met de koppeling.
Gepost door: Corné van Dongen ()
Datum: 03 augustus 2010 11:31

Succes,

JvD
alexu

versnellingsbak schakelt slecht '88 uit '66

Bericht door alexu »

Sinds een paar dagen schakelt mijn versnellingsbak slecht, als ik terug wil van de vierde naar de derde versnelling gaat hij er heel slecht in.
Ook al een paar keer gehad dat ik eerst stil moet gaan staan en dan krijg ik hem alleen maar in zijn achteruit.Daarna kan ik hem met veel pijn en moeite in zijn één zetten.
Olie in de versnellingsbak gecontrolleerd en is oké.
Wat kan hier de oorzaak van zijn????
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Series twee of series drie?

Arnold.
alexu

Bericht door alexu »

Het is een series 2a
Hans

Bericht door Hans »

Lekke koplingscilinder?
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hey Alex, ook hier.

Probeerde je nog te bellen vanavond, had al iets gehoord namelijk.
Als de olie in orde is, zou mijn eerste gedachte uitgaan naar de koppeling. Als die wel volledig vrij komt; staat me nog iets bij van veertjes in het selectordeel van de bak die weleens breken en dan het schakelen onmogelijk maken.
Schijnt van bovenaf te controleren te zijn.
Maar ik denk dat Arnold of Dennis(101) beter thuis zijn in de LT76 even wachten dus. ;-)

Gerrit
alexu

Bericht door alexu »

heren,

bedankt voor de reacties,

Koppelingproblemen zou kunnen, ik ging net de auto even verplaatsen en zo gauw ik de koppeling een paar mm laat opkomen begint hij al met rijden.
Morgen even kijken hoe het met de koppeling staat.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Een series 2a heeft een niet gesynchroniseerde 1 en 2. Dus de synchromeshen kunnen niet versleten zijn. Want die zijn er niet.

Ik denk dat je koppeling niet helemaal vrijkomt. Misschien een koppelingscilinder die niet helemaal 100 meer is. Dat is een vrij eenvoudige en niet dure reparatie die prima zelf te doen is. De verschijnselen zijn dat je hem dan bij stilstand alleen met veel moeite in de eerste versnelling en zijn achteruit krijgt. Als de wagen eenmaal rolt gaat het verder wel. En terug schakelen gaat ook lastig in alle versnellingen.

Als een van de veertjes klem zit het spul gewoon geblokkeerd zie ook de posting van Gert over zijn 107.

Arnold.
Bram

Re: versnellingsbak schakelt niet

Bericht door Bram »

Ik heb een Landrover 110 van defensie gekocht, alleen de koppeling werkt niet, geprobeert te ontluchten etc maar no way, heeft iemand ervaring met dit probleem en weten jullie waar ik technische details op het internet kan vinden van de landrover.
alexu

Bericht door alexu »

Het heeft even geduurt maar we zijn begonnen met demonteren van de versnellingsbak, we hadden eerst nog de koppelingscilinders gecontroleerd, maar daar was zo op het eerste gezicht niets mee aan de hand.
Morgenochtend gaat de bak naar achteren en dan kijken wat er aan de hand is. En dan nog kijken wat voor platen er in zitten, ze hebben namelijk in het verleden een andere motor erin gehangen, een Ford 6 cyl 2.3, dus met onderdelen is het even zoeken.

Alex

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2010 23:37 door alexu.
Plaats reactie