acculampje vraagje
acculampje vraagje
hallo allemaal
gisteravond in één keer mijn acculampje aan,nu heb ik net een multimeter gekocht en dit zijn de waardes
ik heb helemaal geen verstand van stroom enz enz maar probeer het toch een keer zelf op te lossen via de prik!
als de motor loopt geen lichten aan is v14,14
als de motor loopt wel lichten aan radio enz v13.66
alles uit ook motor v13.06
ook als motor loopt en er is niks aan dooft het acculampje iets tot bijna uit
zodra de lampen aan gaan brand het accu lampje weer volop
wie heeft raad voor mii
het gaat om een landrover defender 90 2.5 tdi uit 1998
Foto-KTUVULDR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('21ce74ab4f88bd404074a26774177db1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KTUVULDR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-KTUVULDR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KTUVULDR.jpg', '', 12507245, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[dimitrikesler.mijnalbums.nl]
[www.twentelandrovers.nl]
groeten dimitri
defender 90 300tdi
serieII 88 2.25benz bj'66
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2010 11:25 door dimitri.
gisteravond in één keer mijn acculampje aan,nu heb ik net een multimeter gekocht en dit zijn de waardes
ik heb helemaal geen verstand van stroom enz enz maar probeer het toch een keer zelf op te lossen via de prik!
als de motor loopt geen lichten aan is v14,14
als de motor loopt wel lichten aan radio enz v13.66
alles uit ook motor v13.06
ook als motor loopt en er is niks aan dooft het acculampje iets tot bijna uit
zodra de lampen aan gaan brand het accu lampje weer volop
wie heeft raad voor mii
het gaat om een landrover defender 90 2.5 tdi uit 1998
Foto-KTUVULDR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('21ce74ab4f88bd404074a26774177db1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KTUVULDR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-KTUVULDR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KTUVULDR.jpg', '', 12507245, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[dimitrikesler.mijnalbums.nl]
[www.twentelandrovers.nl]
groeten dimitri
defender 90 300tdi
serieII 88 2.25benz bj'66
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2010 11:25 door dimitri.
Re: acculampje vraagje
Koop maar een nieuwe dynamo, bij Paddocks kost zo'n ding niet veel.
Huub
Huub
Re: acculampje vraagje
huub Schreef:
-------------------------------------------------------
> Koop maar een nieuwe dynamo, bij Paddocks kost
> zo'n ding niet veel.
>
> Huub
Goedkoop is duurkoop.
Die 14,.. Vdc is wel goed maar dat hij inzakt met verbruikers naar 13,6Vdc is niet goed. Dit moet eigenlijk nihil zijn bij van 14,2 naar 14,1Vdc. De accu in rust vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant zie die liever rond de 12,6Vdc
Gr,
Roy
-------------------------------------------------------
> Koop maar een nieuwe dynamo, bij Paddocks kost
> zo'n ding niet veel.
>
> Huub
Goedkoop is duurkoop.
Die 14,.. Vdc is wel goed maar dat hij inzakt met verbruikers naar 13,6Vdc is niet goed. Dit moet eigenlijk nihil zijn bij van 14,2 naar 14,1Vdc. De accu in rust vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant zie die liever rond de 12,6Vdc
Gr,
Roy
Re: acculampje vraagje
Huub, antwoord is een oplossing en ik vind het te kort door de bocht.
dimitri, waardes zijn niet slecht, accu laad bij goed bij een stroom tussen 13.8 en 14.2 (14.4?) volt.
stationair draaiend zal de stroom/ vermogen iets minder zijn.
wat je kunt doen: voltage meten als de motor wat , meer toeren maakt (ik geloof vanaf 1500 toeren)
Als de spanning te hoog word dan is je gelijk richter kapot in je dynamo kapot. Als je spanning te laag word (onder 13,8) dan kun je je dynamo open maken en schoonmaken (koolborstels, rotor)
Meet je spanning ook direct op je dynamo, dan sluit je kabelverlies uit. (meetpunten: dynamo, dashbord, accu) zorg dat je een goede min hebt.
Ik denk dat je koolborstels/ rotor wat vuil is
Groet,
jeroen
-wijziging, had stroom en spanning door elkaar gehaald, thnx roeli- (ik zat met mijn hoofd nog ergens anders)
- wijziging 2: gelijkrichter moet spanningsregelaar zijn-
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2010 17:20 door sjeroens.
dimitri, waardes zijn niet slecht, accu laad bij goed bij een stroom tussen 13.8 en 14.2 (14.4?) volt.
stationair draaiend zal de stroom/ vermogen iets minder zijn.
wat je kunt doen: voltage meten als de motor wat , meer toeren maakt (ik geloof vanaf 1500 toeren)
Als de spanning te hoog word dan is je gelijk richter kapot in je dynamo kapot. Als je spanning te laag word (onder 13,8) dan kun je je dynamo open maken en schoonmaken (koolborstels, rotor)
Meet je spanning ook direct op je dynamo, dan sluit je kabelverlies uit. (meetpunten: dynamo, dashbord, accu) zorg dat je een goede min hebt.
Ik denk dat je koolborstels/ rotor wat vuil is
Groet,
jeroen
-wijziging, had stroom en spanning door elkaar gehaald, thnx roeli- (ik zat met mijn hoofd nog ergens anders)
- wijziging 2: gelijkrichter moet spanningsregelaar zijn-
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2010 17:20 door sjeroens.
Re: acculampje vraagje
Stroom moet spanning zijn
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('feed4f9afc08c012b5ab48847c67c0c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 12507908, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('feed4f9afc08c012b5ab48847c67c0c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 12507908, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: acculampje vraagje
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Huub, antwoord is een oplossing en ik vind het te
> kort door de bocht.
> dimitri, waardes zijn niet slecht, accu laad bij
> goed bij een stroom tussen 13.8 en 14.2 (14.4?)
> volt.
> stationair draaiend zal de stroom/ vermogen iets
> minder zijn.
> wat je kunt doen: voltage meten als de motor wat ,
> meer toeren maakt (ik geloof vanaf 1500 toeren)
> Als de stroom te hoog word dan is je gelijk
> richter kapot in je dynamo kapot. Als je stroom te
> laag word (onder 13,8) dan kun je je dynamo open
> maken en schoonmaken (koolborstels, rotor)
> Meet je stroom ook direct op je dynamo, dan sluit
> je kabelverlies uit. (meetpunten: dynamo,
> dashbord, accu) zorg dat je een goede min hebt.
> Ik denk dat je koolborstels/ rotor wat vuil is
> Groet,
> jeroen
Is inderdaad een oplossing maar zou zonde zijn als hij er 2 weken op zit en dan niks meer doet.
Het verschil tussen de 14,14V en de 13,66V met verbruikers is te groot ook al zou hij stationair hebben getest mag dit nog steeds niet zo ver inzakken. Heb dit ook is gehad met een nieuwe dynamo die niet helemaal helder was.
Wat je zelf al aangeeft zit dit onder de 13,8V dus niet goed. Idd het laden controleren bij een versnelt stationair toerental van 1500rpm. Een nieuwe dynamo zal dan rond de 14,4Vdc zitten (teminste de mijne)
Gr,
Roy
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d559be66a325f63bac589ad8cbdfff7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12508027, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2010 13:50 door Roy B.
-------------------------------------------------------
> Huub, antwoord is een oplossing en ik vind het te
> kort door de bocht.
> dimitri, waardes zijn niet slecht, accu laad bij
> goed bij een stroom tussen 13.8 en 14.2 (14.4?)
> volt.
> stationair draaiend zal de stroom/ vermogen iets
> minder zijn.
> wat je kunt doen: voltage meten als de motor wat ,
> meer toeren maakt (ik geloof vanaf 1500 toeren)
> Als de stroom te hoog word dan is je gelijk
> richter kapot in je dynamo kapot. Als je stroom te
> laag word (onder 13,8) dan kun je je dynamo open
> maken en schoonmaken (koolborstels, rotor)
> Meet je stroom ook direct op je dynamo, dan sluit
> je kabelverlies uit. (meetpunten: dynamo,
> dashbord, accu) zorg dat je een goede min hebt.
> Ik denk dat je koolborstels/ rotor wat vuil is
> Groet,
> jeroen
Is inderdaad een oplossing maar zou zonde zijn als hij er 2 weken op zit en dan niks meer doet.
Het verschil tussen de 14,14V en de 13,66V met verbruikers is te groot ook al zou hij stationair hebben getest mag dit nog steeds niet zo ver inzakken. Heb dit ook is gehad met een nieuwe dynamo die niet helemaal helder was.
Wat je zelf al aangeeft zit dit onder de 13,8V dus niet goed. Idd het laden controleren bij een versnelt stationair toerental van 1500rpm. Een nieuwe dynamo zal dan rond de 14,4Vdc zitten (teminste de mijne)
Gr,
Roy
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d559be66a325f63bac589ad8cbdfff7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12508027, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2010 13:50 door Roy B.
Re: acculampje vraagje
heren thanks voor het mee denken alvast
heb net met de motor stationair met een beetje gas erbij laten lopen en daar kwam uit 14,4 met piek tot 14,6
en alles wat er tussen in komt
dus als ik het hier boven lees is de gelijkrichter kapot ???
maar als ik in de avond met mijn licht aan rij is het dan snel afgelopen met mijn accu of kan ik er nog even mee door rijden?????
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2010 14:30 door dimitri.
heb net met de motor stationair met een beetje gas erbij laten lopen en daar kwam uit 14,4 met piek tot 14,6
en alles wat er tussen in komt
dus als ik het hier boven lees is de gelijkrichter kapot ???
maar als ik in de avond met mijn licht aan rij is het dan snel afgelopen met mijn accu of kan ik er nog even mee door rijden?????
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2010 14:30 door dimitri.
Re: acculampje vraagje
dimitri Schreef:
-------------------------------------------------------
> heren thanks voor het mee denken alvast
> heb net met de motor stationair met een beetje gas
> erbij laten lopen en daar kwam uit 14,4 met piek
> tot 14,6
> en alles wat er tussen in komt
> dus als ik het hier boven lees is de gelijkrichter
> kapot ???
> maar als ik in de avond met mijn licht aan rij is
> het dan snel afgelopen met mijn accu of kan ik er
> nog even mee door rijden?????
Wat doet hij bij versnelt stationair met verbruikers aan? 14,6Vdc is idd aan de hoge kant.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d86c20b9b3df703dd71b6ef8450ee5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12508503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-------------------------------------------------------
> heren thanks voor het mee denken alvast
> heb net met de motor stationair met een beetje gas
> erbij laten lopen en daar kwam uit 14,4 met piek
> tot 14,6
> en alles wat er tussen in komt
> dus als ik het hier boven lees is de gelijkrichter
> kapot ???
> maar als ik in de avond met mijn licht aan rij is
> het dan snel afgelopen met mijn accu of kan ik er
> nog even mee door rijden?????
Wat doet hij bij versnelt stationair met verbruikers aan? 14,6Vdc is idd aan de hoge kant.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d86c20b9b3df703dd71b6ef8450ee5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12508503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: acculampje vraagje
Dimitri,
Net terug uit Lapland (vissen).
Heb nog een dynamo liggen geloof ik.
Jan
Net terug uit Lapland (vissen).
Heb nog een dynamo liggen geloof ik.
Jan
Re: acculampje vraagje
Hallo allen
van de week begon mijn accu lampje te branden en heb net even mijn accu door gemeten.
bij motor uit meet ik 12,6volt op de accu, bij motor aan en geen verbruikers meet ik 13,6volt en bij verbruikers aan en motor aan meet ik 13volt.
als ik gas geef en de verbruikers zijn aan meet ik 14volt.
nu ben ik bang dat mijn dynamo kapot is, maar wat ik heel gek vind is dat ook mijn temperatuur metertje weg zakt als ik met 80 rij constante snelheid. en als ik gas ga geven klimt het metertje weer naar temperatuur stand zoals die normaal altijd staat met warme motor.
iemand enig idee wat hier aan de hand kan wezen?? misschien zowel dynamo kapot als ergens een storing met de temp. meter kabeltjes?
-Wijziging: als ik stationair draai brand mijn accu lampje zachtjes mee en niet vol op. als ik hard gas geef(al klimmend toerental) dan gaat het lampje uit tot bijna uit. als ik constante snelheid rij en ik ga plots versnellen gaat het lampje ook zachtjes dimmen.
van de week begon mijn accu lampje te branden en heb net even mijn accu door gemeten.
bij motor uit meet ik 12,6volt op de accu, bij motor aan en geen verbruikers meet ik 13,6volt en bij verbruikers aan en motor aan meet ik 13volt.
als ik gas geef en de verbruikers zijn aan meet ik 14volt.
nu ben ik bang dat mijn dynamo kapot is, maar wat ik heel gek vind is dat ook mijn temperatuur metertje weg zakt als ik met 80 rij constante snelheid. en als ik gas ga geven klimt het metertje weer naar temperatuur stand zoals die normaal altijd staat met warme motor.
iemand enig idee wat hier aan de hand kan wezen?? misschien zowel dynamo kapot als ergens een storing met de temp. meter kabeltjes?
-Wijziging: als ik stationair draai brand mijn accu lampje zachtjes mee en niet vol op. als ik hard gas geef(al klimmend toerental) dan gaat het lampje uit tot bijna uit. als ik constante snelheid rij en ik ga plots versnellen gaat het lampje ook zachtjes dimmen.
Re: acculampje vraagje
relais achter je dash.... 10V, aarde wel ok??
als ze 12V geeft achter je dash doen metertjes raaarrrrr, vaak klopt de aarde ook niet
als ze 12V geeft achter je dash doen metertjes raaarrrrr, vaak klopt de aarde ook niet
Re: acculampje vraagje
Daan,
Ik gok dat je meter elektrisch is. als je gas geeft = hogere spanning= hogere waarde.
13V is te laag. Voordat je overstapt op een nieuwe dynamo zou ik eerst je massakabels checken. eventueel een nieuwe leggen van - naar chassis
sccs.
J.
Ik gok dat je meter elektrisch is. als je gas geeft = hogere spanning= hogere waarde.
13V is te laag. Voordat je overstapt op een nieuwe dynamo zou ik eerst je massakabels checken. eventueel een nieuwe leggen van - naar chassis
sccs.
J.
Re: acculampje vraagje
Als je dash meters ook raar doen zou ik de massa van dat spul eens controleren......... Daar zal wel ergens een slecht contact in zitten.
Makkelijk te testen door even een los extra draadje tussen de - pool van de accu en de massa van de meters te houden.
Werkt het dan wel dan is het de massa van de meters/lampjes.
Makkelijk te testen door even een los extra draadje tussen de - pool van de accu en de massa van de meters te houden.
Werkt het dan wel dan is het de massa van de meters/lampjes.
Re: acculampje vraagje
QuoteSjors: relais achter je dash.... 10V, aarde wel ok??
Relais????? Je hebt het zeker niet over dat electromechanische spannings regelaartje?
Relais????? Je hebt het zeker niet over dat electromechanische spannings regelaartje?
Re: acculampje vraagje
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> > relais achter je dash.... 10V, aarde wel ok??
>
>
> Relais????? Je hebt het zeker niet over dat
> electromechanische spannings regelaartje?
Tssss Arnold
Is een relais niet gewoon een electromachnetisch spannings regelaartje?
Indien niet, heb ik wat geleerd( en ik mis idd de elektrische kennis)
-------------------------------------------------------
> > relais achter je dash.... 10V, aarde wel ok??
>
>
> Relais????? Je hebt het zeker niet over dat
> electromechanische spannings regelaartje?
Tssss Arnold
Is een relais niet gewoon een electromachnetisch spannings regelaartje?
Indien niet, heb ik wat geleerd( en ik mis idd de elektrische kennis)
Re: acculampje vraagje
Tssss Arnold
Is een relais niet gewoon een electromachnetisch spannings regelaartje?
nee dus
als je "een" door "dat" vervangt zit je goed
een relais is een schakelaar die schakelt door dat de stroom door een spoel een magnetisch veld opwekt en daardoor een stuk ijzer aantrekt dat verbonden is met de contacten
dat spanningsregelaar is een relais dat heel snel schakelt, uit als de spanning boven de 10 volt komt en in als hij daar onder komt
nu schakelt hij niet werkelijk op spanning maar op veerkracht en stroom, het resultaat is echter wel ongeveer tien volt
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a863d8b8de5d1b45ce8bb8635bf0ab7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16802300, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Is een relais niet gewoon een electromachnetisch spannings regelaartje?
nee dus
als je "een" door "dat" vervangt zit je goed
een relais is een schakelaar die schakelt door dat de stroom door een spoel een magnetisch veld opwekt en daardoor een stuk ijzer aantrekt dat verbonden is met de contacten
dat spanningsregelaar is een relais dat heel snel schakelt, uit als de spanning boven de 10 volt komt en in als hij daar onder komt
nu schakelt hij niet werkelijk op spanning maar op veerkracht en stroom, het resultaat is echter wel ongeveer tien volt
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a863d8b8de5d1b45ce8bb8635bf0ab7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16802300, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: acculampje vraagje
bedankt heren!
ik ga mij maar eens uitleven met het meten van de massa's van mn dashboard
daarna even de massa kabel van mn accu checken.
mocht dit niet helpen kan ik proberen een accu er in te zetten waarvan ik 100% zeker weet dat die goed werkt(oftewel een nieuwe accu)?
ik ga mij maar eens uitleven met het meten van de massa's van mn dashboard
daarna even de massa kabel van mn accu checken.
mocht dit niet helpen kan ik proberen een accu er in te zetten waarvan ik 100% zeker weet dat die goed werkt(oftewel een nieuwe accu)?
Re: acculampje vraagje
Hoi,
Kijk eerst eens naar de koolborstels van de dynamo. Die heb je er snel en makkelijk er uit. Maak eerst je massakabel van de accu los en leg deze opzij, zodat deze niet langzaam terug veert en per ongeluk weer op de min-pool van de accu "valt".
Afhankelijk van het type is deze met een dikke multistekker in de dynamo gestoken, of zitten er een dikke (meestal bruine) kabel aan, een dunnere bruine draad (referentiespanning naar meestal de dikke aansluitbout op de startmotor, en een dunne signaaldraad. Noteer goed waar deze zitten.
Het kan ook zijn dat de draden niet voor de spanningsregelaar doorlopen, dan hoef je geen kabel los te maken.
Ziet ongeveer zo uit:
[www.google.com]
Indien de regelaar achter een zwarte plastic kap zit, moet je die eerst even demonteren. De spanningsregelaar/borstelhouder wordt dan zichtbaar. Die ziet er dan zo uit:
[www.google.com]
Draai dan de schroeven los waarmee de borstelbrug/regelaar mee in de dynamo is vastgezet.
Voor een indruk hoe dit uitziet, kijk eens naar:
[www.google.com]
en meer specifiek de regelaar : [www.google.com]
De koolborstels, hier goed te zien:
[www.google.com]
zullen waarschijnlijk afgesleten zijn en/of een van de koperen draadjes afgebroken.
Als de dynamo langzaam draait maken de koolborstels afwisselend wel of niet contact. Door het langzame toerental heeft de dynamo niet voldoende magnetisme (valt snel weer terug naar minimaal) om het veld sterk genoeg te maken (en te houden) en de spanning te onderhouden.
Bij hogere toerentallen valt het magnetisme in de rotor niet snel genoeg terug en wordt er meer energie opgewekt in de wisselstroom spoelen van het statorhuis. Resultaat, de spanning stijgt, maar niet van harte.
Deze koolborstelbrug met regelaar kun je los kopen. Zal geen enorm bedrag zijn.
Kijk ook eens naar:
[www.ankan.nl]
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('343d3094d2b5a50c6675656d56160442', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16803067, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Kijk eerst eens naar de koolborstels van de dynamo. Die heb je er snel en makkelijk er uit. Maak eerst je massakabel van de accu los en leg deze opzij, zodat deze niet langzaam terug veert en per ongeluk weer op de min-pool van de accu "valt".
Afhankelijk van het type is deze met een dikke multistekker in de dynamo gestoken, of zitten er een dikke (meestal bruine) kabel aan, een dunnere bruine draad (referentiespanning naar meestal de dikke aansluitbout op de startmotor, en een dunne signaaldraad. Noteer goed waar deze zitten.
Het kan ook zijn dat de draden niet voor de spanningsregelaar doorlopen, dan hoef je geen kabel los te maken.
Ziet ongeveer zo uit:
[www.google.com]
Indien de regelaar achter een zwarte plastic kap zit, moet je die eerst even demonteren. De spanningsregelaar/borstelhouder wordt dan zichtbaar. Die ziet er dan zo uit:
[www.google.com]
Draai dan de schroeven los waarmee de borstelbrug/regelaar mee in de dynamo is vastgezet.
Voor een indruk hoe dit uitziet, kijk eens naar:
[www.google.com]
en meer specifiek de regelaar : [www.google.com]
De koolborstels, hier goed te zien:
[www.google.com]
zullen waarschijnlijk afgesleten zijn en/of een van de koperen draadjes afgebroken.
Als de dynamo langzaam draait maken de koolborstels afwisselend wel of niet contact. Door het langzame toerental heeft de dynamo niet voldoende magnetisme (valt snel weer terug naar minimaal) om het veld sterk genoeg te maken (en te houden) en de spanning te onderhouden.
Bij hogere toerentallen valt het magnetisme in de rotor niet snel genoeg terug en wordt er meer energie opgewekt in de wisselstroom spoelen van het statorhuis. Resultaat, de spanning stijgt, maar niet van harte.
Deze koolborstelbrug met regelaar kun je los kopen. Zal geen enorm bedrag zijn.
Kijk ook eens naar:
[www.ankan.nl]
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('343d3094d2b5a50c6675656d56160442', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16803067, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".