Het is zover.. chassis galvaniseren
-
Boelo
Het is zover.. chassis galvaniseren
.. ik ga nu dan toch beginnen aan een bodylift om uiteindelijk het chassis te kunnen gaan galvaniseren. Wat ging aan deze beslissing vooraf? Nou, het volgende.
Mijn 110 is 2 weken geleden afgekeurd op de stuurkogels, de body crossmember mounting en wat remleidingen. Nu dacht in eerste instantie dat gewoon te repeareren. Ik ben gestart met het vervangen van de stuurkogels en revisie van de pitmanarm, alsmede het vervangen van de stuurdemper, dat ging allemaal prima. Vandaag gestart met het verwijderen van de remleiding die van linksvoor naar rechtsvoor loopt (NRC 7801), wat een werk!! Ik moet daarvoor de beide binnenschermen verwijderen maar om die te verwijderen moeten ook de Eyebrows eraf, maar ook het stuurbekrachtigings- en ruitensproeierreservoir, de bobine, de verdamper, de kachelinlaat, de schokbrekers en Tarrets.... pffff ...ik heb het idee dat ik de halve auto aan het demonteren ben!
Ondertussen was ik al bezig met het demonteren van de body crossmember mounting en die werkt niet echt mee, ik heb er al een moerensplijter op versleten en het ding is nog steeds niet los. Daarnaast ook al begonnen met de remmen achter ...één grote bende, had ik nog nooit los gehad omdat hij prima remde, maar ook daar moet alles vervangen, remschoenen, cilinders, maar ook de aanvoerleidingen. Al met al een hoop werk, op zich geen probleem maar aangezien er in de nabije toekomst wel wat meer werk aan het chassis te verwachten valt, de kopse kanten aan de voorzijde chassis zijn beide slecht, voorste outrigger rechts ooit slecht gelast en nu aan vervanging toe en alle plekken waarvan ik nu niet kan zien hoe die zich in de toekomst houden, geven me wel te denken. Komt nog bij dat alle bushes en veren en schokbrekers op de nominatie voor vervangen stonden, het chassis hard nodig een antiroest behandeling moet hebben en de assen trouwens ook... én de motorlekkage én tussenbak lekkage eindelijk eens aangepakt moeten worden en het schutbord hier en daar gelast moet worden... jeetje las ik dit zo opsom lijkt het echt een wrak (maar dat is ie niet want hij rijdt heerlijk en laat me nooit in de steek)... lijkt het me het beste alles in één keer aan te pakken.. zo dat is eruit en de kogel dus door de kerk!!
Ik ga de body liften en als dat klaar is dan kan ik in alle rust de toestand van het chassis beoordelen. Als ik het originele chassis kan behouden dan laat ik het stralen en galvaniseren, is er teveel laswerk dan koop ik een nieuw verzinkt chassis.
Voordat ik start heb ik eerst nog een aantal vragen:
1. Op welke punten zit de body eigenlijk vast aan het chassis? Voorste outriggers, body crossmember, achterbalk en verder?
2. Wat moet ik minimaal demonteren om de body te liften (het liefst laat ik de boel zo veel mogelijk intact)?
3. Wat weegt de body eigenlijk compleet?
4. Ik ben nu gestopt met het demonteren van de binnenschermen omdat ik de body toch ga liften, maar mocht ik ze toch willen verwijderen was ik op de goede weg of kunnen de binnenschermen blijven zitten bij het verwijderen van de voorschermen?
5. Mocht ik het huidige chassis gaan stralen en galvaniseren dan bestaat de kans dat het chassisnummer onleesbaar wordt. De auto is nu echter al niet meer rijdbaar, dus een bezoekje aan de RDW zit er niet meer in. Kan ik dit gewoon voorleggen aan de RDW? Hoe bepalen zij dan de huidige toestand van het nummer?
6. Wellicht ga ik ook direct van RHD naar LHD. De motor ligt naar mijn idee wat ver naar rechts (van voren gezien), past de stuurstang dan wel langs het(sport)uitlaatspruitstuk?
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('44814c7d9a057ce7d1ddda8464973c8f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 12502801, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2010 16:12 door Boelo.
Mijn 110 is 2 weken geleden afgekeurd op de stuurkogels, de body crossmember mounting en wat remleidingen. Nu dacht in eerste instantie dat gewoon te repeareren. Ik ben gestart met het vervangen van de stuurkogels en revisie van de pitmanarm, alsmede het vervangen van de stuurdemper, dat ging allemaal prima. Vandaag gestart met het verwijderen van de remleiding die van linksvoor naar rechtsvoor loopt (NRC 7801), wat een werk!! Ik moet daarvoor de beide binnenschermen verwijderen maar om die te verwijderen moeten ook de Eyebrows eraf, maar ook het stuurbekrachtigings- en ruitensproeierreservoir, de bobine, de verdamper, de kachelinlaat, de schokbrekers en Tarrets.... pffff ...ik heb het idee dat ik de halve auto aan het demonteren ben!
Ondertussen was ik al bezig met het demonteren van de body crossmember mounting en die werkt niet echt mee, ik heb er al een moerensplijter op versleten en het ding is nog steeds niet los. Daarnaast ook al begonnen met de remmen achter ...één grote bende, had ik nog nooit los gehad omdat hij prima remde, maar ook daar moet alles vervangen, remschoenen, cilinders, maar ook de aanvoerleidingen. Al met al een hoop werk, op zich geen probleem maar aangezien er in de nabije toekomst wel wat meer werk aan het chassis te verwachten valt, de kopse kanten aan de voorzijde chassis zijn beide slecht, voorste outrigger rechts ooit slecht gelast en nu aan vervanging toe en alle plekken waarvan ik nu niet kan zien hoe die zich in de toekomst houden, geven me wel te denken. Komt nog bij dat alle bushes en veren en schokbrekers op de nominatie voor vervangen stonden, het chassis hard nodig een antiroest behandeling moet hebben en de assen trouwens ook... én de motorlekkage én tussenbak lekkage eindelijk eens aangepakt moeten worden en het schutbord hier en daar gelast moet worden... jeetje las ik dit zo opsom lijkt het echt een wrak (maar dat is ie niet want hij rijdt heerlijk en laat me nooit in de steek)... lijkt het me het beste alles in één keer aan te pakken.. zo dat is eruit en de kogel dus door de kerk!!
Ik ga de body liften en als dat klaar is dan kan ik in alle rust de toestand van het chassis beoordelen. Als ik het originele chassis kan behouden dan laat ik het stralen en galvaniseren, is er teveel laswerk dan koop ik een nieuw verzinkt chassis.
Voordat ik start heb ik eerst nog een aantal vragen:
1. Op welke punten zit de body eigenlijk vast aan het chassis? Voorste outriggers, body crossmember, achterbalk en verder?
2. Wat moet ik minimaal demonteren om de body te liften (het liefst laat ik de boel zo veel mogelijk intact)?
3. Wat weegt de body eigenlijk compleet?
4. Ik ben nu gestopt met het demonteren van de binnenschermen omdat ik de body toch ga liften, maar mocht ik ze toch willen verwijderen was ik op de goede weg of kunnen de binnenschermen blijven zitten bij het verwijderen van de voorschermen?
5. Mocht ik het huidige chassis gaan stralen en galvaniseren dan bestaat de kans dat het chassisnummer onleesbaar wordt. De auto is nu echter al niet meer rijdbaar, dus een bezoekje aan de RDW zit er niet meer in. Kan ik dit gewoon voorleggen aan de RDW? Hoe bepalen zij dan de huidige toestand van het nummer?
6. Wellicht ga ik ook direct van RHD naar LHD. De motor ligt naar mijn idee wat ver naar rechts (van voren gezien), past de stuurstang dan wel langs het(sport)uitlaatspruitstuk?
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('44814c7d9a057ce7d1ddda8464973c8f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 12502801, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2010 16:12 door Boelo.
-
richard78
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
Klinkt goed maar het is een hoop werk. Maar zo te horen wel een goede keuze
in het begin word het zwaarder en zwaarder. Maar opeens als het te zwaar lijkt te worden word het alleen maar beter en word je steeds trotser op het werk.
succes!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d43b413a0a3843a5155a03b2f4653f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12502848, 600, 600, 'Loading image ...', false);
in het begin word het zwaarder en zwaarder. Maar opeens als het te zwaar lijkt te worden word het alleen maar beter en word je steeds trotser op het werk.
succes!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d43b413a0a3843a5155a03b2f4653f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12502848, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Boelo
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
Dank je Richard!
Heb ik bij jou niet een houten stellage gezien voor het liften van de body?
Groet Boelo
Heb ik bij jou niet een houten stellage gezien voor het liften van de body?
Groet Boelo
-
richard78
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
Wel een houten stellage, maar niet voor het liften van de body. Ik heb alles uit elkaar gehaald en onderdeel voor onderdeel verwijderd. Er was wel iemand met een mooie stellage. Hendrik Swane had een stellage maar of hij die heeft achter gelaten weet ik niet
Als je zelf eens tellage bouwt wees er voorzichtig mee. En vertrouw er niet op door eronder te gaan liggen!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('129d286b4bb98437e50d7a8d3999ab59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12502942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je zelf eens tellage bouwt wees er voorzichtig mee. En vertrouw er niet op door eronder te gaan liggen!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('129d286b4bb98437e50d7a8d3999ab59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12502942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Roel
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
ik heb onlangs de body van m,n 110 ook gelift , bij de seatbase zitten ook nog 2 bouten waarmee de body op het chassis vastzit , en niet vergeten de tankvulslang en kabelboom die achter vanuit het chassis naar de body toe gaat , en de 2 steunen voor vanaf het chassis naar het schutbord , stuurkolom en en hoop ander klein spul wat je allemaal tegenkomt als je gaat liften , 1 tip , gewoon met beleid liften dan kan er niet veel fout gaan.
moet wel zegen dat ik 2 heftrucks en een portaalkraan tot mijn beschikking had , dus dat scheelt nogal .
wat betreft je chassisnummer , ik heb in het verleden een rollend chassis met schutbord en motor laten schouwen bij de rdw, dan hangen ze er een loodje aan
zodat ze weten dat het orginele chassis weer teruggaat onder de auto , of in jouw geval omdat je al een kenteken hebt probeer even een herinslag te laten doen ,als je het rollend chassis met de motor en schutbord waar de rembekrachtiger nog opzit , zeer belangrijk want hier zit ook nog een typeplaatje op , even op een autoambulance trekt en laat zien bij de rdw dan zien ze dat alles klopt , nieuwe nummer erin laten slaan en voor het galvaniseren daar een klein plaatje overheen lassen.
sus6
groet roel
die hoopt eens tijd te hebben om z,n chassis weg te brengen naar de galvaniseerboer
moet wel zegen dat ik 2 heftrucks en een portaalkraan tot mijn beschikking had , dus dat scheelt nogal .
wat betreft je chassisnummer , ik heb in het verleden een rollend chassis met schutbord en motor laten schouwen bij de rdw, dan hangen ze er een loodje aan
zodat ze weten dat het orginele chassis weer teruggaat onder de auto , of in jouw geval omdat je al een kenteken hebt probeer even een herinslag te laten doen ,als je het rollend chassis met de motor en schutbord waar de rembekrachtiger nog opzit , zeer belangrijk want hier zit ook nog een typeplaatje op , even op een autoambulance trekt en laat zien bij de rdw dan zien ze dat alles klopt , nieuwe nummer erin laten slaan en voor het galvaniseren daar een klein plaatje overheen lassen.
sus6
groet roel
die hoopt eens tijd te hebben om z,n chassis weg te brengen naar de galvaniseerboer
-
Roel
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
aanvulling , de body zal toch wel een 500 tot 700 kilo wegen denk ik , het kale chassis weegt bij mij ca 200 kilo , motor , bakken en de complete assen en ander klein spul zullen samen wel zo,n 800 tot 1000 kilo wegen.
ik moet zeggen toen ik mijn chassis gestraald had ,er zaten er een paar plekken bij waarvan ik dacht daar is het staal heel dun maar toen ik deze eruit sneed om nieuwe plaat in te lassen viel het 200 procent mee ,ik heb nu op 2 plekken een plaatje erin moeten lassen en de achterbalk en de bulkheadoutriggers zijn vervangen
voor de kosten en de tijd kun je toch heel wat aan een chassis doen/laten doen voordat je in de buurt van de prijs van een nieuwe gegalvanisserd chassis komt.
onderdelen kosten bij paddocks de kop niet , maar dat is natuurlijk ieder aan zich om deze overweging te maken.
groet roel
ik moet zeggen toen ik mijn chassis gestraald had ,er zaten er een paar plekken bij waarvan ik dacht daar is het staal heel dun maar toen ik deze eruit sneed om nieuwe plaat in te lassen viel het 200 procent mee ,ik heb nu op 2 plekken een plaatje erin moeten lassen en de achterbalk en de bulkheadoutriggers zijn vervangen
voor de kosten en de tijd kun je toch heel wat aan een chassis doen/laten doen voordat je in de buurt van de prijs van een nieuwe gegalvanisserd chassis komt.
onderdelen kosten bij paddocks de kop niet , maar dat is natuurlijk ieder aan zich om deze overweging te maken.
groet roel
-
G-men (Gargamel)
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
Boeleo,
Zorg er in elk geval voor dat het chassis voordat je hem helemaal sloopt gemerkt wordt door de RDW. Dat scheelt een hoop gezeur achteraf.
Ze hebben een "aan huis service"; waarbij ze langskomen en het chassis ter plekke merken en wat foto's maken.
Dan weet je zeker dat je geen gezeur krijgt als je eventueel toch een nieuw chassis moet of het oude laat verzinken.
Bij mijn laatste bezoekje besteden ze erg veel aandacht aan het chassis..... ook al kwam ik voor een motor.
De keurmeester gaf aan dat ze er standaard op letten omdat de modulaire bouw van de Landrover zich erg leent voor creativiteit.
Succes, en ik kom zeker een keertje buurten.
Gerrit
Zorg er in elk geval voor dat het chassis voordat je hem helemaal sloopt gemerkt wordt door de RDW. Dat scheelt een hoop gezeur achteraf.
Ze hebben een "aan huis service"; waarbij ze langskomen en het chassis ter plekke merken en wat foto's maken.
Dan weet je zeker dat je geen gezeur krijgt als je eventueel toch een nieuw chassis moet of het oude laat verzinken.
Bij mijn laatste bezoekje besteden ze erg veel aandacht aan het chassis..... ook al kwam ik voor een motor.
De keurmeester gaf aan dat ze er standaard op letten omdat de modulaire bouw van de Landrover zich erg leent voor creativiteit.
Succes, en ik kom zeker een keertje buurten.
Gerrit
-
Boelo
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
Ha Gerrit,
Dank voor je tip, ik had deze tip ook al via een PB gekregen vanavond.
Ben ik zeker blij mee, ik zag er wel tegenop om de auto nu hij niet meer rijdt, zonder schouwing te slopen en na galvanisatie van het chassis weer op te bouwen. In principe had ik het volledig legaal buiten de RDW om kunnen doen, maar er bestaat natuurlijk een kans dat zich bij een volgende APK iets voor zou kunnen doen omtrent het chassisinummer, better safe than sorry!
Een schouwing aan huis is voor mij de perfekte oplossing.
Ik heb net al een verrijdbare bok gekocht precies op maat voor een 110.
Nu nog een hijsbok ontwerpen en bouwen!
Groet Boelo
Dank voor je tip, ik had deze tip ook al via een PB gekregen vanavond.
Ben ik zeker blij mee, ik zag er wel tegenop om de auto nu hij niet meer rijdt, zonder schouwing te slopen en na galvanisatie van het chassis weer op te bouwen. In principe had ik het volledig legaal buiten de RDW om kunnen doen, maar er bestaat natuurlijk een kans dat zich bij een volgende APK iets voor zou kunnen doen omtrent het chassisinummer, better safe than sorry!
Een schouwing aan huis is voor mij de perfekte oplossing.
Ik heb net al een verrijdbare bok gekocht precies op maat voor een 110.
Nu nog een hijsbok ontwerpen en bouwen!
Groet Boelo
-
Boelo
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
Thanks Roel,
De bevestiging van stuur en tank ed zijn me uiteraard bekend, het ging me om specifieke chassis bevestigingspunten van de carrosserie.
Ik probeer een 'aan huis schouwing' door de RDW te laten uitvoeren!
Groet Boelo
De bevestiging van stuur en tank ed zijn me uiteraard bekend, het ging me om specifieke chassis bevestigingspunten van de carrosserie.
Ik probeer een 'aan huis schouwing' door de RDW te laten uitvoeren!
Groet Boelo
-
G-men (Gargamel)
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
Vooral omdat je zelf al aangeeft dat de voorhand erg roestig is, en hier zit het chassisnummer vlak achter.
RDW wordt bij controles altijd heel zenuwachtig als er vlakbij het ingestansde nummer gelast is.
Je zou dan namelijk het stukje met nummer in een ieuwer chassis kunnen hebben gelast.
Als je de voorhand vervangt zeker de heren even langs laten komen, en eventueel vragen om 2 loodjes te plaatsen.
Mocht je dan het stuk met het nummer moeten verwijderen, dan is er niets aan de hand.
Als het goed is krijg (nou ja krijg, krengen zijn duur) ik eind augustus voor dagelijks gebruik een toybota... dus misschien dat ik in September keertje kan komen buurten ?? Lekker ritje om hem in te rijden.
G
-
Boelo
korte update
Na 3 avonden sleutelen ben ik zover dat ik de body kan gaan liften. Het viel niet mee maar ook niet tegen, de meeste tijd gaat toch wel op aan het lossen van vastgeroeste bouten en moeren, maar ook aan het zoeken naar delen die carrosserie en chassis met elkaar verbinden.
Maandag middag komt de RDW langs voor een schouwing aan huis. Ik ben benieuwd. Ik ga voorleggen dat ik nog niet weet of het chassis behouden kan blijven en dat ik mogelijk voor een nieuw (Marshland) chassis kies. In beide gevalllen zal ik na de swop bij de RDW langs moeten komen om de auto opnieuw te laten schouwen.
Ik ben nu druk bezig met het bedenken van een constructie om de body te kunnen liften. Ik heb eigenlijk het voorbeeld van Hendrik Swane chassis5_small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d31f7932117641eb47bf0808d476e86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landrover-cursus.nl%2Ffoto%2Fchassis5_small.jpg', 'http://www.landrover-cursus.nl/foto/chassis5_small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landrover-cursus.nl%2Ffoto%2Fchassis5_small.jpg', '', 12526653, 600, 600, 'Loading image ...', false);
in mijn hoofd als uitgangspunt, maar na uittekenen en het berekenen van de kosten blijkt dit wel een dure optie. Voor die ene keer dat ik hem gebruik is dat wellicht wat overdreven. Maar misschien is er wel vraag naar een dergelijk bouwsel voor verhuur. Jullie een idee hierover?
Ik ga nog even verder googlen voor andere ideeen.
Naast het aanpakken van het chassis heb ik besloten toch gelijk ook het schutbord aan te pakken en een ombouw naar LHD te doen. Al met al zal de One Ten voorlopig wel even niet op de weg komen
Ik ben van plan het schutbord te laten stralen, lassen waar nodig (2 piepkleine gaatjes zoals zich nu laat aanzien) en vervolgens te galvaniseren. Vraag:
trekt het schutbord niet krom door de hitte die vrijkomt bij het galvaniseren? En heeft iemand een adresje in Friesland voor stralen en galvaniseren van het chassis en schutbord?
Groet Boelo
Maandag middag komt de RDW langs voor een schouwing aan huis. Ik ben benieuwd. Ik ga voorleggen dat ik nog niet weet of het chassis behouden kan blijven en dat ik mogelijk voor een nieuw (Marshland) chassis kies. In beide gevalllen zal ik na de swop bij de RDW langs moeten komen om de auto opnieuw te laten schouwen.
Ik ben nu druk bezig met het bedenken van een constructie om de body te kunnen liften. Ik heb eigenlijk het voorbeeld van Hendrik Swane chassis5_small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d31f7932117641eb47bf0808d476e86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landrover-cursus.nl%2Ffoto%2Fchassis5_small.jpg', 'http://www.landrover-cursus.nl/foto/chassis5_small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landrover-cursus.nl%2Ffoto%2Fchassis5_small.jpg', '', 12526653, 600, 600, 'Loading image ...', false);
in mijn hoofd als uitgangspunt, maar na uittekenen en het berekenen van de kosten blijkt dit wel een dure optie. Voor die ene keer dat ik hem gebruik is dat wellicht wat overdreven. Maar misschien is er wel vraag naar een dergelijk bouwsel voor verhuur. Jullie een idee hierover?
Ik ga nog even verder googlen voor andere ideeen.
Naast het aanpakken van het chassis heb ik besloten toch gelijk ook het schutbord aan te pakken en een ombouw naar LHD te doen. Al met al zal de One Ten voorlopig wel even niet op de weg komen
Ik ben van plan het schutbord te laten stralen, lassen waar nodig (2 piepkleine gaatjes zoals zich nu laat aanzien) en vervolgens te galvaniseren. Vraag:
trekt het schutbord niet krom door de hitte die vrijkomt bij het galvaniseren? En heeft iemand een adresje in Friesland voor stralen en galvaniseren van het chassis en schutbord?
Groet Boelo
-
dirk
Re: korte update
beste
zomaar even een opmerking
als je toch het schutbord wil opknappen dan moet het er tussen uit is het dan niet verstandiger om de body in zijn geheel te demonteren
het lijkt mij niet verstandig om het schutbord te verwijderen als de body los is van het chassis
als ik me niet vergist is dit namelijk een van de dragende delen van de body
kijk als je toch het schutbord ga opknappen en er tussen uit ga halen zou ik geen hijs installatie gaan maken om de body in zijn geheel van het chassis af te tillen
groet dirk
zomaar even een opmerking
als je toch het schutbord wil opknappen dan moet het er tussen uit is het dan niet verstandiger om de body in zijn geheel te demonteren
het lijkt mij niet verstandig om het schutbord te verwijderen als de body los is van het chassis
als ik me niet vergist is dit namelijk een van de dragende delen van de body
kijk als je toch het schutbord ga opknappen en er tussen uit ga halen zou ik geen hijs installatie gaan maken om de body in zijn geheel van het chassis af te tillen
groet dirk
-
Boelo
Re: korte update
dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
> beste
> zomaar even een opmerking
> als je toch het schutbord wil opknappen dan moet
> het er tussen uit is het dan niet verstandiger om
> de body in zijn geheel te demonteren
> het lijkt mij niet verstandig om het schutbord te
> verwijderen als de body los is van het chassis
> als ik me niet vergist is dit namelijk een van de
> dragende delen van de body
> kijk als je toch het schutbord ga opknappen en er
> tussen uit ga halen zou ik geen hijs installatie
> gaan maken om de body in zijn geheel van het
> chassis af te tillen
>
> groet dirk
Tja Dirk, daar zeg je me wat, dat had ik me nog niet gerealiseerd, misschien heb je wel gelijk en kan het helemaal niet wat ik wil!
Maar ik dacht dat het schutbord van de body verwijderd kon worden zonder deze af te breken, door het dak aan de voorzijde iets te lichten en zo het schutbord er tussenuit te pakken, naar mijn idee heeft de body voldoende verband en sterkte om zonder schutbord overeind te blijven, maar volgens jou zou het als een kaartenhuis in elkaar kunnnen zakken?
Groet Boelo
-------------------------------------------------------
> beste
> zomaar even een opmerking
> als je toch het schutbord wil opknappen dan moet
> het er tussen uit is het dan niet verstandiger om
> de body in zijn geheel te demonteren
> het lijkt mij niet verstandig om het schutbord te
> verwijderen als de body los is van het chassis
> als ik me niet vergist is dit namelijk een van de
> dragende delen van de body
> kijk als je toch het schutbord ga opknappen en er
> tussen uit ga halen zou ik geen hijs installatie
> gaan maken om de body in zijn geheel van het
> chassis af te tillen
>
> groet dirk
Tja Dirk, daar zeg je me wat, dat had ik me nog niet gerealiseerd, misschien heb je wel gelijk en kan het helemaal niet wat ik wil!
Maar ik dacht dat het schutbord van de body verwijderd kon worden zonder deze af te breken, door het dak aan de voorzijde iets te lichten en zo het schutbord er tussenuit te pakken, naar mijn idee heeft de body voldoende verband en sterkte om zonder schutbord overeind te blijven, maar volgens jou zou het als een kaartenhuis in elkaar kunnnen zakken?
Groet Boelo
-
paulus-109
Re: korte update
zakt echt niet in elkaar, maar bedenk wel dat als je zo goed aan de slag gaat, je de rest van de body toch ook aan wil gaan pakken.
dan is het zonde geld uit geven aan een installatie als je later toch verder gaat met demonteren van de body..
dak zijpanelen en deuren zijn zo los, achterbak met dorpels til je er met 4 man makkelijk van af.
ik zou er helemaal voor gaan...............................maar kan niet in jouw planning en portemonnee kijken natuurlijk.
schurbord trek niet krom als je er een paar verstevigingen in kruisvorm in laakt op bestaande boutgaten.
paul
dan is het zonde geld uit geven aan een installatie als je later toch verder gaat met demonteren van de body..
dak zijpanelen en deuren zijn zo los, achterbak met dorpels til je er met 4 man makkelijk van af.
ik zou er helemaal voor gaan...............................maar kan niet in jouw planning en portemonnee kijken natuurlijk.
schurbord trek niet krom als je er een paar verstevigingen in kruisvorm in laakt op bestaande boutgaten.
paul
-
Boelo
Re: korte update
paulus-109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> zakt echt niet in elkaar, maar bedenk wel dat als
> je zo goed aan de slag gaat, je de rest van de
> body toch ook aan wil gaan pakken.
> dan is het zonde geld uit geven aan een
> installatie als je later toch verder gaat met
> demonteren van de body..
> dak zijpanelen en deuren zijn zo los, achterbak
> met dorpels til je er met 4 man makkelijk van af.
> ik zou er helemaal voor
> gaan...............................maar kan niet
> in jouw planning en portemonnee kijken
> natuurlijk.
>
> schurbord trek niet krom als je er een paar
> verstevigingen in kruisvorm in laakt op bestaande
> boutgaten.
>
> paul
Jouw gedachtengang begrijp ik helemaal Paul, heb er ook aan gedacht. Je gaat steeds een stap verder wanneer je je bedenkt dat (bijna) alles toch uit elkaar ligt. Maar ik wil de body niet demonteren om een paar redenen. Ten eerste omdat ik de striping niet kwijt wil, nu weet ik dat je die best zou kunnen laten namaken, maar dat is een tijdrovende klus om dat uit te zoeken, daarnaast mag een LR er van mij lekker gebruikt uitzien. De auto wordt erg veel gebruikt, natte vieze honden erin, kinderwagen erin en eruit, hij wordt als werkpaard voor houthakken gebruikt, enz. Een mooi gerestaureerde (opnieuw gelakte) LR zou me het gevoel geven dat ik er net zo mee om zou moeten spriongen als mijn luxe-auto en dat wil ik niet. En als laatste reden, ik wil zo snel mogelijk weer rijden.
Daarom kies ik voor chassis, ophanging en schutbord restauratie, op die manier heb ik de grootste roest en onderhoudsgevoelige bronnen aangepakt en ben ik er de komende jaren weer vanaf.
Thanks voor de tip voor het schutbord.
Groet Boelo
-------------------------------------------------------
> zakt echt niet in elkaar, maar bedenk wel dat als
> je zo goed aan de slag gaat, je de rest van de
> body toch ook aan wil gaan pakken.
> dan is het zonde geld uit geven aan een
> installatie als je later toch verder gaat met
> demonteren van de body..
> dak zijpanelen en deuren zijn zo los, achterbak
> met dorpels til je er met 4 man makkelijk van af.
> ik zou er helemaal voor
> gaan...............................maar kan niet
> in jouw planning en portemonnee kijken
> natuurlijk.
>
> schurbord trek niet krom als je er een paar
> verstevigingen in kruisvorm in laakt op bestaande
> boutgaten.
>
> paul
Jouw gedachtengang begrijp ik helemaal Paul, heb er ook aan gedacht. Je gaat steeds een stap verder wanneer je je bedenkt dat (bijna) alles toch uit elkaar ligt. Maar ik wil de body niet demonteren om een paar redenen. Ten eerste omdat ik de striping niet kwijt wil, nu weet ik dat je die best zou kunnen laten namaken, maar dat is een tijdrovende klus om dat uit te zoeken, daarnaast mag een LR er van mij lekker gebruikt uitzien. De auto wordt erg veel gebruikt, natte vieze honden erin, kinderwagen erin en eruit, hij wordt als werkpaard voor houthakken gebruikt, enz. Een mooi gerestaureerde (opnieuw gelakte) LR zou me het gevoel geven dat ik er net zo mee om zou moeten spriongen als mijn luxe-auto en dat wil ik niet. En als laatste reden, ik wil zo snel mogelijk weer rijden.
Daarom kies ik voor chassis, ophanging en schutbord restauratie, op die manier heb ik de grootste roest en onderhoudsgevoelige bronnen aangepakt en ben ik er de komende jaren weer vanaf.
Thanks voor de tip voor het schutbord.
Groet Boelo
-
richard78
Re: korte update
Ik begrijp je redenen maar mijn eerste gedachte is ook gewoon de body demonteren. Je wilt nu geld en moeite spenderen aan het heel houden van de body terwijl het demoonteren redelijk simpel is. Ik was er in ieder geval zo mee klaar. OM de looks te behouden kan je er natuurlijk voor kiezen om alles alleen te demonteren, te repaireren waar nodig en gemakkelijk op te bergen. Je hoeft het neit van een nieuw laagje verf te voorzien. Je kan zo ook zien of er nog problemen verscholen zitten en indien nodig rubbers ed vervangen voor de extra regendichtheid (indien nodig)
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42acf5c82de35e4a8fbe599516288750', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12527789, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42acf5c82de35e4a8fbe599516288750', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12527789, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
paulus-109
Re: korte update
boelo,
het enige punt waar ik ellende verwacht zijn de beruchte en moeilijk (goede) te krijgen T-stijlen.
deze lopen van schutbord naar achter en bevatten de B stijl.
ook demontage en montage met nieuwe bouten van de body zonder spuiten is goed te doen.
het enige is tijd...........................
op deze manier kan je wel alle rubbers vervangen zoals richard al aan gaf, ook die van de achterpanelen wat een hoop lekkage in de toekomst voorkomt
en je body met het oude patina goed droog houd.
ook in het geval van ,,oud laten,, , wat ik zeker waardeer, zou ik demonteren.
paul
het enige punt waar ik ellende verwacht zijn de beruchte en moeilijk (goede) te krijgen T-stijlen.
deze lopen van schutbord naar achter en bevatten de B stijl.
ook demontage en montage met nieuwe bouten van de body zonder spuiten is goed te doen.
het enige is tijd...........................
op deze manier kan je wel alle rubbers vervangen zoals richard al aan gaf, ook die van de achterpanelen wat een hoop lekkage in de toekomst voorkomt
en je body met het oude patina goed droog houd.
ook in het geval van ,,oud laten,, , wat ik zeker waardeer, zou ik demonteren.
paul
-
LaRobbie
Re: Het is zover.. chassis galvaniseren
Als ik je een advies mag geven haal alles eraf wat niet tegen warmte kan en of moet blijven draaien en flikker hem in zijn geheel in de galvaniseer tank
Heb mijne nu helemaal kaal en zelfs dashboard en meters roesten
Heb mijne nu helemaal kaal en zelfs dashboard en meters roesten