ontluchten stuurhuis
-
Henk
ontluchten stuurhuis
Hallo Prikkers.
Gaat om een hijdraulisch stuurhuis van een vroege Defender 2.5 TD 1990.
Ik had olie lekkage (lekke keerringen onderkant stuurhuis) deze zijn vervangen, nieuwe olie opgedaan dunne rode ATF..
Het olie potje (reservoir) voor 3/4 gevuild, .
Maar nu stuurd ie niet goed, zit lucht in het sijsteem ,olie zit al een dag of 4 erin maar nivo zakt niet maar lucht probleem blijft.
HOE KAN IK DEZE ONTLUCHTEN..
Gaat om een hijdraulisch stuurhuis van een vroege Defender 2.5 TD 1990.
Ik had olie lekkage (lekke keerringen onderkant stuurhuis) deze zijn vervangen, nieuwe olie opgedaan dunne rode ATF..
Het olie potje (reservoir) voor 3/4 gevuild, .
Maar nu stuurd ie niet goed, zit lucht in het sijsteem ,olie zit al een dag of 4 erin maar nivo zakt niet maar lucht probleem blijft.
HOE KAN IK DEZE ONTLUCHTEN..
-
Bart van Dessel
Re: ontluchten stuurhuis
Ontluchtingsnippeltje iets losdraaien en je stuur volledig naar links en volledig naar rechts draaien. Het is wel veel beter om dit te doen met de wielen van de grond om het stuurhuis, pomp en leidingen niet te zwaar te belasten, dus 2 bokjes onder je as plaatsen.
gr, Bart
gr, Bart
-
Henk
Hallo Bart
Waar vindt ik het ontluchtingsnippeltje op het stuurhuis.
Waar vindt ik het ontluchtingsnippeltje op het stuurhuis.
-
G-men (Gargamel)
Beetje afhankelijk van het type stuurhuis. sommige hebben een ontluchting, de vroege 110's bijvoorbeeld niet.
Het is een circulerend systeem, dus tankje vullen, starten en dan stuur een paar maal van uiterst links naar uiterst recht draaien. Dan moet het er toch echt uit zijn.
Je kunt dit controleren door in het reservoir te kijken of er nog bubbles/schuim in der retourolie zit.
Mocht hij na een paar ritjes de eerste tijd nog wat schokkerig sturen, check dan de volgende keer direct na het starten even of er luchtbellen in het resevoir komen.
Heb zelf een keer gehad dat ie vloeistofdicht was, maar dat bij stilstand er toch lucht in het systeem terrecht kwam.
Bleek uiteindelijk een o-ring te zijn aan de lagedrukzijde van de pomp...... die zit bij de oude pomp op het hoogste punt.
Bij de latere modellen zit de aanvoer aan de onderzijde volgens mij.
Gerrit
Het is een circulerend systeem, dus tankje vullen, starten en dan stuur een paar maal van uiterst links naar uiterst recht draaien. Dan moet het er toch echt uit zijn.
Je kunt dit controleren door in het reservoir te kijken of er nog bubbles/schuim in der retourolie zit.
Mocht hij na een paar ritjes de eerste tijd nog wat schokkerig sturen, check dan de volgende keer direct na het starten even of er luchtbellen in het resevoir komen.
Heb zelf een keer gehad dat ie vloeistofdicht was, maar dat bij stilstand er toch lucht in het systeem terrecht kwam.
Bleek uiteindelijk een o-ring te zijn aan de lagedrukzijde van de pomp...... die zit bij de oude pomp op het hoogste punt.
Bij de latere modellen zit de aanvoer aan de onderzijde volgens mij.
Gerrit
-
Bart van Dessel
Henk schrijft dat het een Defender van 1990 is en die hebben neem ik aan het 4-bouts stuurhuis en die hebben bovenop een ontluchtingsnippel zitten, zo'n zelfde als van je remklauw.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Henk
Hallo prikkers
Het probleem is nu opgelost , allen bedankt voor jullie reacties
.
Groeten Henk
Het probleem is nu opgelost , allen bedankt voor jullie reacties
.
Groeten Henk
-
Bart van Dessel
Hoe heb je het opgelost? Dat willen wij natuurlijk ook graag weten, of onze tips nuttig waren,
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Henk
Prikkers
De auto voor op bokken gezet motor laten lopen ( i.v.m pomp laten draaien stuurbekrachtiging)iemand in de auto laten sturen helemaal links en rechts ontluchtingsnippel open draaien tot er olie uit kwam.
( Deze zat natuurlijk eerst nog verstopt los gemaakt met een draadje uit een staalborstel en doorgeblazen met compressor.)
De auto voor op bokken gezet motor laten lopen ( i.v.m pomp laten draaien stuurbekrachtiging)iemand in de auto laten sturen helemaal links en rechts ontluchtingsnippel open draaien tot er olie uit kwam.
( Deze zat natuurlijk eerst nog verstopt los gemaakt met een draadje uit een staalborstel en doorgeblazen met compressor.)