vastlopende remmen serie 2a 88"

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
raoul winckels

vastlopende remmen serie 2a 88"

Bericht door raoul winckels »

Beste mensen,

alweer!!! eens een remmen probleem. Ik heb al sinds geruime tijd problemen met de remmen van mijn landrover(betreft serie 2a gescheiden single line remsysteem zonder rembekrachtiger) ik moest voorheen altijd 2/3 keer pompen voor druk..
dan was het pedaal ook keihard, voelde niet sponzig bleef ook hard en kwam gewoon met piepende banden tot stilstand indien nodig.
Nieuwe remschoenen eropgezet
Nieuwe trommels erop
Remleidingen bollen niet op
Nieuwe hoofdremcilinder
Sinds ik de nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd heb heb ik direct druk..
Hoera!...zou je denken...niet dus...
des te vaker dat ik rem des te weiniger ik het rempedaal in kan drukken kortom hij bouwt steeds meer druk op
nu hoor ik velen van jullie denken: stel de vrije slag af daar zal het aan liggen...ik heb gelezen deze zou 1.55 mm moeten bedragen...nu is het waarschijnlijk een stomme vraag...maar kan iemand mij nou eens PRECIES in detail uitleggen hoe ik dit moet doen...ik heb de wp handboek in NL erbij gehad maar het is me niet gelukt..ene keer heb ik dus vrij snel druk en stel ik hem een klein beetje terug is het weer het oude liedje 1 keer pompen voordat ik pas druk heb...

Ik hoop snel wat te horen ik wordt gek ervan(ben al ruim 4 maanden aan het sukkelen om die remmen eens op orde te krijgen) of als iemand in de buurt woont(ik woon in kerkrade) mss dat ik eens langs kan komen of andersom dat we er eens samen naar kijken.

groetjes raoul
Exfietser

Re: vastlopende remmen serie 2a 88"

Bericht door Exfietser »

Als je moet pompen zit er of lucht in je leidingen of moet je te veel vloeistof verpompen.

Mogelijke oorzaken van het teveel aan vloeistof verpompen zijn.

Versleten schoenen of trommels. Met de halve maantjes kun je dit bijstellen zolang de onderdelen niet te ver zijn versleten. Is het te ver versleten dan moet je dus pompen.
Onjuiste hoofdremcilinder of verkeerde remcilinders. De verplaatste vloeistof in hoofdcilinder moet precies zo groot zijn als de vloeistof nodig om de remciliders uit te drukken. Is die te klein dan moet je pompen. Bij nieuwe nog niet ingeremde remschoenen kun je dit overigens ook even hebben. Je kunt ze dan nog niet zo instellen dat ze en goed remmen en niet aanlopen. Pas als de remmen zijn ingeremt (De schoenen hebben dezelfde vorm als de trommels gekregen) werkt alles goed.

Een rem die steeds hoger komt te staan en harder wordt komt waarschijnlijk niet goed terug. De veren zijn dan waarschijnlijk niet goed (gemonteerd of lam.)

Vrije slag heb ik nog nooit af moeten stellen. En ik heb alles als een keer vervangen en losgehad van mijn remsysteem. Ik denk niet je het daar in moet zoeken.

Arnold.
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Toevallig had ik het met een Landrover monteur deze week over een vergelijkbaar probleembij mijn Series III 88". Volgens hem zit er ergens een gaatje om de druk weer van het systeem weg te laten vloeien wat soms dicht gaat zitten door vuiligheid (gevolg; opbouwende druk en remmen die niet meer los komen van de trommels).

Dat was bij mij niet het geval, dus ik heb er verder geen aandacht aan besteed, maar het effect wat hij omschreef komt wel overeen met jou verhaal. Misschien dat je er wat aan hebt.

gr Niels
Pieter NB

Bericht door Pieter NB »

Zelfde probleem gehad na monteren nieuwe hoofdremcylinder.

De oorzaak was gebrek aan speling tussen rempedaalmechanisme en zuiger nieuwe hoofdremcylinder.
Deze speling staat omschreven in het werkplaatshandboek. ca. 1mm als ik het mij goed herinner.
Dit is niet de vrije slag van het rempedaal, maar het beinvloed deze vrije slag wel.
Hierdoor kon de zuiger van de hoofdremcylinder niet helemaal terugkomen waardoor er een "klepje" naar het remvloeistofreservoir niet openging.
Gevolg drukopbouw na een aantal keer de rem gebruikt te hebben. met als gevolg dat de remschoenen tegen de trommels bleven.
Dus om toch die 4 Km thuis te komen, gloeiend hete remmen.

Door te zorgen voor een beetje speling was het probleem opgelost.

Let ook op het afstellen van de remschoenen zoals Arnold al noemde.

Succes,

Pieter

Serie 3 stawag
peter

Bericht door peter »

goede morgen

ik zou als ik jou was eens goed kijken naar de veren.
vaak worden deze verkeerd gemonteerd.
dan trekken ze de zuiger te ver terug dus moet je 2 x pompen om de gehele slag t emaken.

als mensen zeggen dat lucht het probleem is kan je ook na 35 keer pompen geen vaste remmen hebben.
als er lucht zit blijft ie er zitten en kan je nooit je remmen vast zetten.

dus als je na 2 x pompen wel druk hebt kan het geen lucht zijn maar een verkeerde afstelling.

ik ben zelf ook eens dagen aan het klooien geweest en bleek dat vorige eigenaar de veren niet goed had geplaatst.

succes
Raoul Winckels

Bericht door Raoul Winckels »

Bedankt voor al jullie reacties alvast helemaal top,

Was er vergeten bij te vermelden dat we ontluchten en afstellen al tig keer hebben geprobeerd er komt absoluut geen lucht uit en anders zou het pedaal ook sponzig moeten aanvullen aangezien lucht compresbaar is maar als ik druk heb is het ook echt keihard. Remmen staan zo gesteld dat ze NET niet/Net wel aanlopen eigenlijk dus net perfect...en de veren die zijn gemonteerd zoals in het handboek want daar had ik ook al veel over gelezen maar dat is allemaal in orde. Hij doet dit pas echt sinds de nieuwe hoofdremcilinder erin zit Maar ik zal jullie tips eens opvolgen.In the mean time als iemand nog een ander idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn hoor ik dit graag.

Groetjes Raoul
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

aan je pedaal zit het scharnierpunt met daaraan bevestigd de drukstang die de zuiger in de cylinder bediend.
deze zit met twee moeren geborgd op het scharnierpunt.
deze stang moet 1,55 mm speling hebben alvorens hij de cylinder indrukt.
het pedaal kan je ook afstellen maar dat is dus een ander punt als die van de drukstang.
de zuiger moet geheel terugkomen, zoniet dan krijg je de verschijnselen die jij nu hebt.

paul
Roel

Bericht door Roel »

Misschien heb je hier wat aan, alhoewel je beschrijving toch wel anders is:
Klinkt een beetje als de niet lossende remschoenen die ik aan achterkant heb gehad. Bleven helemaal vastzitten na remmen. Moest je een tijd wachten en dan kon je weer rijden. Bleek dat de flexibele leiding tussen chassis en achteras dicht zat. Die heeft een binnen- en een buitenslang en die binnenste zwelt kennelijk op als ie ouder wordt. Knelt ie na verloop van tijd de boel af. Bij indrukken pedaal bouwt hij nog wel op want dat gaat met grote kracht, maar de veren zijn niet sterk genoeg om de boel terug te persen door die afgeknelde leiding.
raoul winckels

Bericht door raoul winckels »

Dag mensen

Heel hartelijk bedankt voor al jullie TIPS, ik ben blij om te kunnen meedelen dat mijn probleem is opgelost..
het lag inderdaad aan de vrije slag en hij had geen druk meteen wanneer er vrije slag was omdat de veren dus TOCH verkeerd waren geplaats.
Voor het eerst sinds de aanschaffing van mijn auto heb ik fatsoendelijke remmen!! HOERA wat een genot...
3 mm vrije slag op het pedaal zoals het hoort, en daarna direct druk en remmen dat ie doet, kijk maar uit of je plakt met je hoofd tegen het voorraam

groetjes Raoul
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

mooi man, goed dat je de oplossing er even bij zet.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Goed man. En weet je wat het mooie is? Je hebt het probleem zelf gevonden. Welliswaar met een een heleboel ge-emmer en gevloek natuurlijk. En mischien de wens voor andere remmen "schijfremmen o.i.d." Maar je ziet schijfremmen is helemaal niet nodig. Als alles goed werkt remt een landrover ook heel goed. Bovendien vergeet je dit nooit meer. En kun je het nu altijd zelf.

Arnold.
Plaats reactie