Kleur / verven landrover 109

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Walter

Kleur / verven landrover 109

Bericht door Walter »

Hallo,

Ik ben nu een aantal maandjes in het bezit van een landrover 109 en ben langzaam aan begonnen met het opknappen.
Dak en dergelijke zijn inmiddels gebeurd maar ik wil nu beginnen aan het overige. Ik wil de landrover, ex-defensie en ooit overgespoten/geschilderd in saharakleur, een andere kleur geven, te weten; light green.
Wie kan mij vertellen wat de huidige kleurcode is van LRC-005 Light Green ?
Is het de bedoeling dat ik weer een primer gebruik? De lak (saharakleur) zit er overal netjes op maar misschien heeft iemand er ervaring mee om te schuren, primer en dan opnieuw schilderen of alleen licht opschuren en direct de juiste kleur aanbrengen.
Ik hoor graag van jullie en uiteraard sta ik open voor verdere tips/opmerkingen.
Alvast weer bedankt

Walter
Exfietser

Re: Kleur / verven landrover 109

Bericht door Exfietser »

LRC-005 Light Green. Dit is de kleurcode al. En daar is geen moderne kleurcode voor in de plaats gekomen. Er zijn z.g. ral nummers die de kleur benaderen maar met die oude kleurkode kun je niet zoveel meer. Er zijn cross reference lijsten bij de betere vervhandel met de van beide systemen overeenkomende kleuren maar het is niet hetzelfde. Als je blank geschuurt aluminium hebt moet je altijd een etsende primer gebruiken. Anders houd de verf niet. Op bestaande verflagen weet ik het niet. Sommige nieuwe verfsystemen kunnen problemen met hechting geven op oude verflagen.

Schuren en de verfafbrander zijn middelen die veel gebruikt worden om de wagen kaal te maken. Maar als de verf er nog heel goed opzit kan je mischien toe met licht schuren een primer en dan de nieuwe verf er op.

Arnold.
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

de lr code,s zijn gewoon bekend bij de betere autolak zaken.
als je gaat spuiten moet je verder gaan met de oude lak dan je misschien wil.
2k spuitlak gaat niet best op de legerverfen.

paul
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Alles eerst goed reinigen dan opschuren met scotchbrite (van die groene vellen schuurspons) en dan kan je er gelijk een één komponentenlak op zetten.
Tweekomponentenlak zal de oude lak hoogstwaarschijnlijk oplossen.
Als je persé een nieuwe grondlaag wilt opbrengen kan je ook gaan voor All Grund van Südwest. Die is er ook waterverdunbaar. Deze hecht zeer goed op bijna alle ondergronden.
Op kaal aluminium zet ik altijd epoxyhechtprimer (sigma cover 280). Hierop hecht een polyesterplamuur weer heel erg goed, zonder dat de primer wordt aangetast door die polyesterplamuur.
Mocht je plamuur moeten gebruiken, dit altijd droog schuren en niet nat. Die plamuur is poreus en neemt water op. Nadat je primer over de plamuur hebt gezet kan je waterproof schuren.
Succes.
Plaats reactie