Probleem met mijn freelander 18i es bj. 2001.
spontaan gaan regelmatig het achterraam omlaag en de deursloten open, wie weet hoe dit kan?
garage zegt - accu leeg? of signaal uit de buurt .
-accu is inmiddels getest en goed bevonden.
-signaal uit de buurt kan, gebeurt alleen voor de deur.
ik denk zelf aan vocht, het gebeurde na het wassen van de auto.
diverse landrover garages gebeld maar geen directe oplossing.
wie o wie kan mij helpen?
centraledeurvergrendeling/achterruit
-
VeeTee
Re: centraledeurvergrendeling/achterruit
Is wel wat van bekend, kan een defecte microswitch zijn:
Freelander I, 3-deurs: Valsalarm / achterruit niet omhoog.
Er blijken erg veel 3 deurs Freelanders, vooral de "vergrijsde" (modellen 1997 - 1999) last te hebben van vals alarm en/of slecht functionerend achterruit mechanisme. Na lang zoeken, want dat is het meestal bij iets wat zich maar "af en toe" voordoet, de oorzaak gevonden.
In de C-stijl rechts, naast het bevestigingsoog voor de Sort-Top, zit een kleine micro-switch (zie plaatje).
Deze zat toen alleen bij de modellen, welke ook voor Soft-Top montage geschikt waren. Omdat LR Nederland om onduidelijke redenen Soft-Top geschikte modellen heeft omgebouwd tot grijs kenteken met vaste kap, zit dit micro-switchje dus gemonteerd.
En omdat de ombouwer (Terberg) er van uitging, dat die hardtop er als grijskenteken model toch niet afgaat, heeft deze de hardtop erop vastgeplakt en de ontgrendel handels geblokkeerd met een pennetje (kerfstift). Voor die blokkade is er een aluminium plaatje onder deze hendels geplaatst.
En daardoor staat de Hard-Top "net even hoger". En daardoor staat het micro-switchje permanent op scherp !
Deze micro-switch controleert ook het bewegen van het achterruit.
Bij Soft-Top open (of afgenomen Hard-Top) gaat het achterruit automatisch omlaag en kan niet meer omhoog.
Kap dicht, ruit werkt weer.
En net als bij het alarm, swich ziet "open", de ruit blijft beneden.
bron: lrch
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Freelander I, 3-deurs: Valsalarm / achterruit niet omhoog.
Er blijken erg veel 3 deurs Freelanders, vooral de "vergrijsde" (modellen 1997 - 1999) last te hebben van vals alarm en/of slecht functionerend achterruit mechanisme. Na lang zoeken, want dat is het meestal bij iets wat zich maar "af en toe" voordoet, de oorzaak gevonden.
In de C-stijl rechts, naast het bevestigingsoog voor de Sort-Top, zit een kleine micro-switch (zie plaatje).
Deze zat toen alleen bij de modellen, welke ook voor Soft-Top montage geschikt waren. Omdat LR Nederland om onduidelijke redenen Soft-Top geschikte modellen heeft omgebouwd tot grijs kenteken met vaste kap, zit dit micro-switchje dus gemonteerd.
En omdat de ombouwer (Terberg) er van uitging, dat die hardtop er als grijskenteken model toch niet afgaat, heeft deze de hardtop erop vastgeplakt en de ontgrendel handels geblokkeerd met een pennetje (kerfstift). Voor die blokkade is er een aluminium plaatje onder deze hendels geplaatst.
En daardoor staat de Hard-Top "net even hoger". En daardoor staat het micro-switchje permanent op scherp !
Deze micro-switch controleert ook het bewegen van het achterruit.
Bij Soft-Top open (of afgenomen Hard-Top) gaat het achterruit automatisch omlaag en kan niet meer omhoog.
Kap dicht, ruit werkt weer.
En net als bij het alarm, swich ziet "open", de ruit blijft beneden.
bron: lrch
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
badair
Re: centraledeurvergrendeling/achterruit
ik ken het probleem met mijn diesel, ik heb een periode gehad dat het zomaar gebeurde maar daarna was het voorbij. ik heb ook xenon verlichting in gebouwd en als ik die aanzette ging mijn achter ruit omlaag, maar ook niet elke keer.
-
Larosaurus
Re: centraledeurvergrendeling/achterruit
Heb ook centrale liflafjes in TD 5 gehad, heb ze er uiteindelijk uitgehaald, daarna functioneerde alles prima...
-
Dennis101
Re: centraledeurvergrendeling/achterruit
Wat een flauwkul staat er in dat artikel.
Alle 3 deurs Freelanders zijn voor soft top montage geschikt, dat was juist het verkoopargument voor de 3 deurs versie.
Het probleem bij de vroegere 3 deurs Freelander wat betreft het spontaan openende achterraam heeft geen directe relatie met de ombouw naar grijs kenteken, hier is gewoon een (internationaal) bulletin (nr. 0036 d.d. 26-05-1999) van uitgebracht en heeft alleen te maken met de afstelling van de schakelaar.
De grijs kenteken Freelander 1 was van oorsprong een 3 deurs hard top, vandaar dat je destijds bij aanschaf van een nieuwe alle ruiten, de achterbank e.d. erbij kreeg. Als je op chassisnummer zoekt in het systeem van Land Rover dan vindt je dit ook terug.
De hardtop was verlijmd met de carrosserie, omdat de inrichtingseisen dit voorschrijven.
Een plaatje onder de hendel zorgt er juist voor dat de sluiting strakker staat, want de sluiting komt dan iets dichter bij het kantelpunt van de inrichting.
Dennis B
Edit: spelfout herstelt
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2010 23:57 door Dennis101.
Alle 3 deurs Freelanders zijn voor soft top montage geschikt, dat was juist het verkoopargument voor de 3 deurs versie.
Het probleem bij de vroegere 3 deurs Freelander wat betreft het spontaan openende achterraam heeft geen directe relatie met de ombouw naar grijs kenteken, hier is gewoon een (internationaal) bulletin (nr. 0036 d.d. 26-05-1999) van uitgebracht en heeft alleen te maken met de afstelling van de schakelaar.
De grijs kenteken Freelander 1 was van oorsprong een 3 deurs hard top, vandaar dat je destijds bij aanschaf van een nieuwe alle ruiten, de achterbank e.d. erbij kreeg. Als je op chassisnummer zoekt in het systeem van Land Rover dan vindt je dit ook terug.
De hardtop was verlijmd met de carrosserie, omdat de inrichtingseisen dit voorschrijven.
Een plaatje onder de hendel zorgt er juist voor dat de sluiting strakker staat, want de sluiting komt dan iets dichter bij het kantelpunt van de inrichting.
Dennis B
Edit: spelfout herstelt
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2010 23:57 door Dennis101.