Goedeavond, Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit met een pto op een series. Je hebt het gedeelte op de versnelingsbak kan je dit er gewoon op maken of moet er in de bak ook nog wat verandert worden?
Dan heb je de as naar achter, kan je hier direct bv. een werktuig mee aandrijven of hoort er dan nog een tandwielkast bij die versnelt of vertraagd?
pto
-
Tinus 110
Re: pto
Bij mij zit de PTO op de tussenbak (de LT230). Hij drijft de lier voor op de 110 via het assenstelsel dat erbij hoort aan. Als je assenstelsel naar achteren gaat maakt het vlg mij niet veel uit (montage lijkt mij wat eenvoudiger omdat je niet langs de motor en uitlaat hoeft).
Aandrijving vind plaats door de bak zelf. De PTO (het gedeelte op de tussenbak = Power Take Off) tapt het vermogen van de versnellingsbak af die het weer van de krukas haalt. De verbinding naar de wielen (aandrijfassen v/d auto) wordt onderbroken door een hendel die bij mij binnen zit rechts naast de tunnel. Deze aangesloten is op de versnellingsbak. Zodra deze verbinding onderbroken is kun je versnellen en vertragen met je versnellingspook, of andere kant op PTO-en als je hem in z'n achteruit zet (bij mij is achteruit dan weer voor afrollen lier als je het niet via vrijloop doet). Je wielen draaien dan niet maar de PTO wel en dus je assenstelsel naar je werktuig ook. Koppeling intrappen betekent alles stopzetten, op laten komen is weer PTO-en.
Weet niet of gasgeven heel veel helpt - bij het lieren geef ik vaak wel wat extra gas om er wat meer kracht op te zetten. Maar volgens mij hoeft dat niet.
(mijn uitleg zoals ik het assenstelsel onder mijn 110 begrijp, als er iets niet klopt hoor ik het graag , leer ik ook weer wat)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2010 20:06 door Tinus 110.
Aandrijving vind plaats door de bak zelf. De PTO (het gedeelte op de tussenbak = Power Take Off) tapt het vermogen van de versnellingsbak af die het weer van de krukas haalt. De verbinding naar de wielen (aandrijfassen v/d auto) wordt onderbroken door een hendel die bij mij binnen zit rechts naast de tunnel. Deze aangesloten is op de versnellingsbak. Zodra deze verbinding onderbroken is kun je versnellen en vertragen met je versnellingspook, of andere kant op PTO-en als je hem in z'n achteruit zet (bij mij is achteruit dan weer voor afrollen lier als je het niet via vrijloop doet). Je wielen draaien dan niet maar de PTO wel en dus je assenstelsel naar je werktuig ook. Koppeling intrappen betekent alles stopzetten, op laten komen is weer PTO-en.
Weet niet of gasgeven heel veel helpt - bij het lieren geef ik vaak wel wat extra gas om er wat meer kracht op te zetten. Maar volgens mij hoeft dat niet.
(mijn uitleg zoals ik het assenstelsel onder mijn 110 begrijp, als er iets niet klopt hoor ik het graag , leer ik ook weer wat)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2010 20:06 door Tinus 110.
-
Exfietser
Re: pto
Voor de series bestaan er drie soorten mechanische PTO's.
De eerste die vaak gebruikt wordt voor een kaapstander winch is de PTO die zit aangesloten op je krukas aan de voorzijde van de motor. De startklauw wordt dan vervangen door een speciale koppeling waarin een as komt die naar de lier gaat. Op die lier zit dan ook weer een startklauw zodat je de wagen nog steeds kunt aanslingerern. Verder zit er op de lier aan de voorzijde een hefboomom de lier aan of uit te kunnen zetten.
De tweede mogelijkheid is een hulpstuk dat onder je tussenbak wordt geschroefd. Die schuine deksel met al die moertjes aan de onderzijde gaat er dan vanaf en daarvoor in de plaats komt extra onderkant. Een extra versnellingsbak zeg maar die er onder zit. Met een daar in een extra tandwiel. Dat tandwiel kun je met een in de kabine bedienbare hefboom tegen de andere tandwielen zetten. Uit die extra bak komt een as naar buiten die langs het carter naar voren gebracht wordt om een lier aan te drijven.
De derde mogelijkheid is de deksel in de tussenbak die net naast de handremtrommel zit. Die deksel inclusief lager en een tandwiel gaat er uit. Daarvoor in de plaats komt dan de pto unit. Daar zijn ook weer twee uitvoeringen van. Bij de ene uitvoering gaat een lange pto as helemaal naar achter en komt dan door het pto gat in de achterbalk naar buiten. In de balk hoort dan ook iets van een lager om de as daar vast te houden. Je krijgt dan zo'n aansluiting als ook op tractoren gebruikelijk is. Bij de andere uitvoering zit er achter de tussenbak een extra huisje met tandwielen die zorgen dat de as onderlangs langs het carter naar voren kan worden gebracht om een lier o.i.d. aan te drijven.
Ook bij deze pto zit er ergens in de kabine een hefboompje om de pto bij te kunnen zetten.
Dan is er nog een mogelijkheid maar dat is eigenlijk geen pto en ook weer wel. Er is een hydraulische pomp die je monteerd in het zelfde gat in de tussenbak als de mechanische pto. Je kunt dan allerlei hydraulische systemen in de wagen gebruiken. Lieren pompen, scharen etc. In alle gevallen zet je rode versnellingshendel in het midden. De wielen worden dan niet aangedreven. Die staan in zijn vrij zeg maar. Voor de PTO heb je dan de vier gewonen versnellingen en een achteruit. Met die versnellingen en de handgashendel kun je dan de rotatiesnelheid van de pto regelen.
Je kunt dan bijvoorbeeld de druk van een op de pto aangesloten waterpomp regelen. Bij een een brandweer voertuig is dit vrij belangrijk.
Op de websit van hermen van Vlothuizen kun je veel info vinden world most versatile vehicle.
Zie: klik
2004-19.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f3323756d58c5af636028bfa64f48ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landrover.vlothuizen.nl%2Fshow%2Fsmall%2F2004%2F2004-19.jpg', 'http://www.landrover.vlothuizen.nl/show/small/2004/2004-19.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landrover.vlothuizen.nl%2Fshow%2Fsmall%2F2004%2F2004-19.jpg', '', 12332209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
De eerste die vaak gebruikt wordt voor een kaapstander winch is de PTO die zit aangesloten op je krukas aan de voorzijde van de motor. De startklauw wordt dan vervangen door een speciale koppeling waarin een as komt die naar de lier gaat. Op die lier zit dan ook weer een startklauw zodat je de wagen nog steeds kunt aanslingerern. Verder zit er op de lier aan de voorzijde een hefboomom de lier aan of uit te kunnen zetten.
De tweede mogelijkheid is een hulpstuk dat onder je tussenbak wordt geschroefd. Die schuine deksel met al die moertjes aan de onderzijde gaat er dan vanaf en daarvoor in de plaats komt extra onderkant. Een extra versnellingsbak zeg maar die er onder zit. Met een daar in een extra tandwiel. Dat tandwiel kun je met een in de kabine bedienbare hefboom tegen de andere tandwielen zetten. Uit die extra bak komt een as naar buiten die langs het carter naar voren gebracht wordt om een lier aan te drijven.
De derde mogelijkheid is de deksel in de tussenbak die net naast de handremtrommel zit. Die deksel inclusief lager en een tandwiel gaat er uit. Daarvoor in de plaats komt dan de pto unit. Daar zijn ook weer twee uitvoeringen van. Bij de ene uitvoering gaat een lange pto as helemaal naar achter en komt dan door het pto gat in de achterbalk naar buiten. In de balk hoort dan ook iets van een lager om de as daar vast te houden. Je krijgt dan zo'n aansluiting als ook op tractoren gebruikelijk is. Bij de andere uitvoering zit er achter de tussenbak een extra huisje met tandwielen die zorgen dat de as onderlangs langs het carter naar voren kan worden gebracht om een lier o.i.d. aan te drijven.
Ook bij deze pto zit er ergens in de kabine een hefboompje om de pto bij te kunnen zetten.
Dan is er nog een mogelijkheid maar dat is eigenlijk geen pto en ook weer wel. Er is een hydraulische pomp die je monteerd in het zelfde gat in de tussenbak als de mechanische pto. Je kunt dan allerlei hydraulische systemen in de wagen gebruiken. Lieren pompen, scharen etc. In alle gevallen zet je rode versnellingshendel in het midden. De wielen worden dan niet aangedreven. Die staan in zijn vrij zeg maar. Voor de PTO heb je dan de vier gewonen versnellingen en een achteruit. Met die versnellingen en de handgashendel kun je dan de rotatiesnelheid van de pto regelen.
Je kunt dan bijvoorbeeld de druk van een op de pto aangesloten waterpomp regelen. Bij een een brandweer voertuig is dit vrij belangrijk.
Op de websit van hermen van Vlothuizen kun je veel info vinden world most versatile vehicle.
Zie: klik
2004-19.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f3323756d58c5af636028bfa64f48ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landrover.vlothuizen.nl%2Fshow%2Fsmall%2F2004%2F2004-19.jpg', 'http://www.landrover.vlothuizen.nl/show/small/2004/2004-19.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landrover.vlothuizen.nl%2Fshow%2Fsmall%2F2004%2F2004-19.jpg', '', 12332209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.