zwetende/lekkende verstuivers
-
linkemink
zwetende/lekkende verstuivers
Ik heb mijn 2.5 TD blok (90) al aardig onder de knie en heb inmiddels alle vloeistoffen vervangen.
Ik merk echter dat rond de verstuivers, zeg maar daar waar ze het blok in gaan en op en rond de aansluiting van de retourleiding, brandstof zweet, lekt.
Ik heb al geprobeerd de moeren iets aan te trekken maar deze zitten al behoorlijk vast.
Ook bij de aansluiting van een van de leidingen van de brandstofpomp is het nat.
Ik durf de boel nog niet los te halen voordat ik hier wat meer tips/info over krijg.
Ook ben ik benieuwd hoe het brandstofsysteem ontlucht moet worden.
Alvast bedankt voor de tips!
Groet, Harry
Verstuivers
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2010 21:53 door linkemink.
Ik merk echter dat rond de verstuivers, zeg maar daar waar ze het blok in gaan en op en rond de aansluiting van de retourleiding, brandstof zweet, lekt.
Ik heb al geprobeerd de moeren iets aan te trekken maar deze zitten al behoorlijk vast.
Ook bij de aansluiting van een van de leidingen van de brandstofpomp is het nat.
Ik durf de boel nog niet los te halen voordat ik hier wat meer tips/info over krijg.
Ook ben ik benieuwd hoe het brandstofsysteem ontlucht moet worden.
Alvast bedankt voor de tips!
Groet, Harry
Verstuivers
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2010 21:53 door linkemink.
-
pp!
Re: zwetende/lekkende verstuivers
ontluchten moet je met z'n tweeen doen: eentje starten, en andere elke schroef losdraaien tot er diesel uit komt
zorg voor voldoende power in je accu, evt. met startkabels naar een andere auto ( bin there....)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2010 20:16 door pp!.
zorg voor voldoende power in je accu, evt. met startkabels naar een andere auto ( bin there....)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2010 20:16 door pp!.
-
Roy B
Waar woon je ergens anders mag je hier wel even langs komen laat ik je het 1 en ander zien. (omgeving Tilburg)
Banjobouten boven op de verstuivers even losdraaien. Kan zijn dat er wat diesel wegspruit (is normaal) de ringen goed zuivermaken en opnieuw monteren.
Op de pomp de leidingen even losdraaien en opnieuw vast zet moeten.
Beide dingen had ik ook last van op mijn motor.
Heb hier eventueel ook nog ringen liggen die om de banjobout moeten
Mbt het ontluchten. Ik draai meestal de leiding die van de opvoerpomp naar het filter loopt iets los (niet helemaal alleen dat hij kan zweten) die tot er geen lucht meer uitgeproest komt en dan weer vast. Vaak merk je dan dat hij meteen start. ( en voorheen niet)
Met bovengenoemde handelingen hoef je niet te ontluchten. (been there done that)
Banjobouten boven op de verstuivers even losdraaien. Kan zijn dat er wat diesel wegspruit (is normaal) de ringen goed zuivermaken en opnieuw monteren.
Op de pomp de leidingen even losdraaien en opnieuw vast zet moeten.
Beide dingen had ik ook last van op mijn motor.
Heb hier eventueel ook nog ringen liggen die om de banjobout moeten
Mbt het ontluchten. Ik draai meestal de leiding die van de opvoerpomp naar het filter loopt iets los (niet helemaal alleen dat hij kan zweten) die tot er geen lucht meer uitgeproest komt en dan weer vast. Vaak merk je dan dat hij meteen start. ( en voorheen niet)
Met bovengenoemde handelingen hoef je niet te ontluchten. (been there done that)
-
linkemink
Woon in Alkmaar dus niet naast de deur Roy maar bedankt voor je aanbod.
De ringen zitten die onder de banjobout?
Het lekken komt dat dan door vuil oid?
Ik heb op het moment geen last van lucht in het systeem maar dat zal ongetwijfeld gebeuren als in de boel los ga draaien
De ringen zitten die onder de banjobout?
Het lekken komt dat dan door vuil oid?
Ik heb op het moment geen last van lucht in het systeem maar dat zal ongetwijfeld gebeuren als in de boel los ga draaien
-
Roy B
linkemink Schreef:
-------------------------------------------------------
> Woon in Alkmaar dus niet naast de deur Roy maar
> bedankt voor je aanbod.
> De ringen zitten die onder de banjobout?
> Het lekken komt dat dan door vuil oid?
>
> Ik heb op het moment geen last van lucht in het
> systeem maar dat zal ongetwijfeld gebeuren als in
> de boel los ga draaien
Als je niet meer losdraait dan ik heb omschreven gaat er niks bijzonders gebeuren als je alles weer vastzet. Boven en onder dat oog waar de banjobout doorzit zitten die ringen. Idd waarschijnlijk door vuil. Kon op mijn ringen toen niks vinden. Zuiver gemaakt en weer gemonteerd. Lekken was toen weg.
Heb onlangs de verstuivers eruit gehad om te testen. Vorige eigenaar had ze vervangen zonder brandplaatjes te gebruiken. gIkevolg 2 verstuivers waar de voorinsproeing van dicht zat. Heb toen meteen die ringen mee vervangen.
Alkmaar is idd ruim 2 uur rijden met een laro. Ik kom met enige regelmaat door alkmaar om naar Warmenhuizen te gaan naar de groenteboer daar
> Woon in Alkmaar dus niet naast de deur Roy maar
> bedankt voor je aanbod.
> De ringen zitten die onder de banjobout?
> Het lekken komt dat dan door vuil oid?
>
> Ik heb op het moment geen last van lucht in het
> systeem maar dat zal ongetwijfeld gebeuren als in
> de boel los ga draaien
Als je niet meer losdraait dan ik heb omschreven gaat er niks bijzonders gebeuren als je alles weer vastzet. Boven en onder dat oog waar de banjobout doorzit zitten die ringen. Idd waarschijnlijk door vuil. Kon op mijn ringen toen niks vinden. Zuiver gemaakt en weer gemonteerd. Lekken was toen weg.
Heb onlangs de verstuivers eruit gehad om te testen. Vorige eigenaar had ze vervangen zonder brandplaatjes te gebruiken. gIkevolg 2 verstuivers waar de voorinsproeing van dicht zat. Heb toen meteen die ringen mee vervangen.
Alkmaar is idd ruim 2 uur rijden met een laro. Ik kom met enige regelmaat door alkmaar om naar Warmenhuizen te gaan naar de groenteboer daar
-
linkemink
Dan jij jij zeker op zo n grote diesel met gesneden groente achterin
Ik ga morgen proberen de boel schoon te maken zoals jij hebt omschreven.
Thnx, Harry
Ik ga morgen proberen de boel schoon te maken zoals jij hebt omschreven.
Thnx, Harry
-
Roy B
linkemink Schreef:
> Dan jij jij zeker op zo n grote diesel met
> gesneden groente achterin
> Ik ga morgen proberen de boel schoon te maken
> zoals jij hebt omschreven.
>
> Thnx, Harry
Hoor wel of het gelukt is. Nee ik zit in een lease auto. repareer en onderhoud bepaalde machines die daar staan.
> Dan jij jij zeker op zo n grote diesel met
> gesneden groente achterin
> Ik ga morgen proberen de boel schoon te maken
> zoals jij hebt omschreven.
>
> Thnx, Harry
Hoor wel of het gelukt is. Nee ik zit in een lease auto. repareer en onderhoud bepaalde machines die daar staan.
-
Exfietser
Wat jij moet doen is niet zo heel spannend. Inderdaad de leidingen (met een leidingsleutelKlik hier. losdraaien. Met een klein borsteltje de schroefdraad van de wartels schoonmaken. De koperen ringen vervangen of even op het fornuis uitgloeien, ze worden dan weer zacht en sluiten dan weer goed af. En dan weer alles in elkaar zetten. De wartels moet je met de hand helemaal tot het eind er op kunnen draaien. Anders beter schoonmaken. Dan zet je ze vast (En dicht) door ze met een leidingsleutel een slag te geven. Zonder veel kracht te zetten moeten ze dan dicht zijn. Draai je ze te ver of gebruik je te veel kracht dan kan de koppeling stuk gaan en krijg je hem nooit meer dicht. De druk in die leidinkjes loopt immers op naar een paar 100 bar. Dat houd je niet zomaar tegen.
Je huid houd dit overigens ook niet tegen. Het wordt er gewoon doorheen geperst recht in de bloedbaan hetgeen bepaald ongezond is. Let dus op wat je doet.
Van ontluchten weet ik alleen hoe het gaat bij een 2,25NA en het is echt niet moeilijk. Inderdaad de banjobout op het luchtfilter iets lossen en bij de 2,25 moet je dan even met het handpompje pompen tot er geen lucht meer uitkomt. Daarna boutjes los op de pomp (van de 2,25na) en hetzelfde. Zit er niet zoiets op de 2,5 pomp zou ik gewoon de toevoer leiding op de pomp losnemen en hetzelfde doen. En daarna starten.
Gewoon doorstarten tot hij loopt werkt ook wel hoor. Het is wat lomp maar lukt ook wel hoor.
Arnold.
Je huid houd dit overigens ook niet tegen. Het wordt er gewoon doorheen geperst recht in de bloedbaan hetgeen bepaald ongezond is. Let dus op wat je doet.
Van ontluchten weet ik alleen hoe het gaat bij een 2,25NA en het is echt niet moeilijk. Inderdaad de banjobout op het luchtfilter iets lossen en bij de 2,25 moet je dan even met het handpompje pompen tot er geen lucht meer uitkomt. Daarna boutjes los op de pomp (van de 2,25na) en hetzelfde. Zit er niet zoiets op de 2,5 pomp zou ik gewoon de toevoer leiding op de pomp losnemen en hetzelfde doen. En daarna starten.
Gewoon doorstarten tot hij loopt werkt ook wel hoor. Het is wat lomp maar lukt ook wel hoor.
Arnold.
-
Roy B
Verstuivers openen pas bij 130ATM
Op de pomp heb ik hem nog nooit ontlucht
Op de pomp heb ik hem nog nooit ontlucht
-
linkemink
Bedankt voor de tip(s) Arnold,moet nu gaan lukken!
-
Exfietser
De openingsdruk van de 2.25 verstuivers is 135 Bar. Maar het blijft niet bij die druk. Die wordt daarna nog even een stukje hoger.
Normaal hoef ik de twee boutjes op de pomp ook niet te ontluchten. Maar bij mij is alles er af geweest en vervangen, gereviseerd enz. Alles inclusief de pomp is dus ook leeg geweest. En gaat gaat het een stuk sneller als je ook de pomp ontlucht. In de manual staat de ontluchtings procedure overigens ook op deze manier beschreven.
Ik raad overigens iedereen aan om dat boek eerst te lezen voor je gaat sleutelen. Daar staat het op de juiste manier in beschreven. Sommige dingen kunnen handiger of sneller dan in het boek staat, dat is waar, maar er zijn dingen die je gewoon echt verkeerd kunt doen. Voor een sleutelaar zijn de partsmanuals en service manuals eigenlijk verplichte kost.
Edit: Typefoutje oops.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2010 21:35 door Exfietser.
Normaal hoef ik de twee boutjes op de pomp ook niet te ontluchten. Maar bij mij is alles er af geweest en vervangen, gereviseerd enz. Alles inclusief de pomp is dus ook leeg geweest. En gaat gaat het een stuk sneller als je ook de pomp ontlucht. In de manual staat de ontluchtings procedure overigens ook op deze manier beschreven.
Ik raad overigens iedereen aan om dat boek eerst te lezen voor je gaat sleutelen. Daar staat het op de juiste manier in beschreven. Sommige dingen kunnen handiger of sneller dan in het boek staat, dat is waar, maar er zijn dingen die je gewoon echt verkeerd kunt doen. Voor een sleutelaar zijn de partsmanuals en service manuals eigenlijk verplichte kost.
Edit: Typefoutje oops.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2010 21:35 door Exfietser.
-
Roy B
Exfietser Schreef:
> De openingsdruk van de 2.25 verstuivers is 135
> Bar. Maar het blijft niet bij die druk. Die wordt
> daarna nog even een stukje hoger.
>
> Arnold.sorry mijn fout is idd 135 bar. mijne openen bij 130 bar. Hou hoog hij daarna wordt durf ik niet te zeggen
> De openingsdruk van de 2.25 verstuivers is 135
> Bar. Maar het blijft niet bij die druk. Die wordt
> daarna nog even een stukje hoger.
>
> Arnold.sorry mijn fout is idd 135 bar. mijne openen bij 130 bar. Hou hoog hij daarna wordt durf ik niet te zeggen
-
Exfietser
Maakt niet uit. Daar is dit forum o.a. voor. Zeven jaar geleden had ik ook nog nooit onder een motorkap gekeken. En dan gaat er wel eens iets stuk. Dan begin je met de motorkap open te maken en even later sta je met zuigers, priceastandwielen en krukassen in je handen. En dan ben je wat het groene virus betreft reddeloos verloren.
Arnold.
Arnold.
-
Roy B
In de luchtvaart was ik het verplicht om eerst de servicemanual erbij te pakken. Op te zoeken op het de juiste versie was en dan aan de hand daarvan te werk te gaan. Ook al had je het al 100 keer gedaan en zou je het uit je hoofd kunnen. Dit om fouten te voorkomen.