discovery keuzes

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sytse

discovery keuzes

Bericht door sytse »

hallo allemaal wij zitten te denken om een disco 2 te kopen maar is een v8 een goede keuze en zijn er veel problemen en waar moet je op letten want een td5 kost afgeron 3duizend euro per jaar dat is best heel veel en een v8 kost dan maar afgerond 1duizend euro welke is het verstandigst financieel en onderhoud?

groetjes sytse
Michel

Re: discovery keuzes

Bericht door Michel »

Je moet die jaarlijkse kosten sowieso afzetten tegen de kilometers die je wilt gaan rijden: als je genoeg kilometers rijd is een diesel altijd goedkoper tegen over een benzine. Waar het omslag punt ligt weet ik voor een disco niet, maar dat kan je wel makkelijk uitrekenen als je het verbruik van beide opzoekt en dat combineerd met de brandstofprijs, wegenbelasting en een aantal kilometers tussen 0 tot 20 a 30.0000km.

Je krijgt dan een grafiek: de diesel begint wat hoger als de benzine in kostprijs per jaar, door de hogere wegenbelasting. Vervolgens kruisen de 2 grafieklijnen elkaar ergens, doordat de diesels zuiniger zijn en diesel goedkoper is als benzine.
sytse

Bericht door sytse »

en we rijden 20 duizend per jaar maar zit er veel onderhoud aan die v8 of andere dingen en zijn ze een betje betrouwbaar een gaan ze lang mee?
Michel

Bericht door Michel »

Ik heb via de autoweek site de verbruik gegevens opgezocht van de V8 en de Td5 (bj 2002-2004):

V8 TD5
Verbruik gem 16,7 9,4 Per 100km
Verbr bebouwd 22,9 11,5 Per 100km
Verbr snelweg 13,1 8,2 Per 100km
Wegenbelasting 365 627 Per 3md
Brandstof per L 1,495 1,160

Daarmee kom je na 8000km met een TD5 al goedkoper uit per km, uitgaand van het gemiddeld verbruik, als je alleen wegenbelasting, verbruik en brandstofprijs meerekend. Onderhoud is er niet in mee genomen. Als je alleen maar op de snelweg zit ligt dat kruispunt zo rond de 10.000km. dit alles uitgaand van de fabieks getallen.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2010 23:59 door Michel.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

En bedenk wel dat die "kruispunten" - meestal omslagpunten of meer wiskundig snijpunten genoemd - meestal geen "loodrechte kruispunten" zijn maar dat de lijnen elkaar heel geleidelijk naderen om dat te kruisen. Dit wil zeggen dat rond dat omslagpunt de omslag niet echt dramatisch is: blijf je bijvoorbeeld onder het omslagpunt met de "dure" diesel dan is het verschil zoalng je maar in de buurt van dit omslagpunt zit heel bescheiden, omgekeerd dus ook: te bescheiden veel rijden met een V8 laat de kosten ook niet ineens geweldig stijgen.
Gezien het karakter van de auto en de motoren zou ik overigens bijna altijd voor de diesel kiezen, dat past gewoon beter. Verder is de levensduur van een diesel normaal gezien zodanig dat je er een stuk langer plezier van kan hebben.

Marc
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Ik heb dezelfde keuze gamaakt een jaartje geleden.

TD5 is het geworden en daar heb ik nog geen ene stuiver spijt van.

Nu gooi ik de tank vol voor iets meer dan 80 euro's en komt gemiddeld dan 800 kilometer verderop.

Dat is met een v8 toch wat anders. Dan zie je de pomp echt wat vaker en staat er een ander bedrag op de kassa.

Dat heeft bij mij ook meegewogen. Nu heb ik maar eens per kwartaal een "ai" moment als de blauwe enveloppe binnen komt en sta vrolijk te tanken.
Bij de vorige V8 (RRC) was het elke keer bij de pomp chagerijnig afrekenen waardoor ik minder lol had met de wagen.

Daarnaast gaat de TD5 zonder noemenswaardige problemen ook een half miljoen kilometers mee. Wel goed voor zorgen he.

Wij hebben er nu zoveel schik mee dat de kinders eigenlijk alleen maar met de DII weg willen en we ook maar een grotere caravan hebben gekocht want die kan er gemakkelijk achter.
Daarnaast rijdt de diesel gewoon erg lekker bij 110 kmpu. Een race wagen is het niet maar daar zijn andere merken beter in.

Mijn advies is dus de TD5

Suk6

JW
DII TD5 2000 "Olli"
110 4.0 V8 Camel Trophy (LPG) in stukjes "de Kameel"
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Laat de MRB eens per maand automatisch van je bankrekening afschrijven, dan is de pijn wat meer verdeeld zal ik maar zeggen...........................

Groet, Paul
sytse

Bericht door sytse »

wij hebben al een td5 130 met 1500 euro wegenbelasting per jaar en zou je dus de td5 kunnen opchippen zonder dat je de betrouwbaarheid van de moter schaadt de 130 heeft 250 duizend gereden want als ie harder kan is een disco niet nodig
Plaats reactie