gelaccu vs tractie accu

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Art van Blondie

gelaccu vs tractie accu

Bericht door Art van Blondie »

Het is misschien een hele domme vraag voor sommigen, maar dit is duidelijk iets waar ik geen kaas van heb gegeten.
Is een gelaccu altijd een (semi-)tractie accu?

Groet, Art

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2010 19:13 door Art van Blondie.
Exfietser

Re: gelaccu vs tractie accu

Bericht door Exfietser »

Nee. Het betekend alleen dat er in plaats van een vloeistof als electroliet een soort gelatine in de accu zit. Eigenlijk dezelfde vloeistof maar dan in een gebonden vorm. Net zoiets als vruchtenlimonade of vruchtenjam.
Om een tracktieaccu, startaccu of zonneaccu te worden zijn er andere constructies nodig. Bij een start accu ligt de nadruk op leveren van zeer kortstondig enorme grote stromen. Zelfontlading is minder belangrijk. Een zonneaccu heeft juist een zeer lage zelfontlading en kan maar betrekkelijk kleine stromen leveren. Een zonne accu als startaccu gebruiken zal hem verwoesten. Een startaccu als zonneaccu gebruiken zal zorgen dat je eerder zonder stroom zit en de levensduur zal korter zijn dan als je hem op de voorgeschreven wijze gebruikt.
Een tractie accu zit er ergens tussenin. Heeft vaak een wat lagere zelfontlading en kan ook grote stromen leveren. De vraag is alleen of ze door een gewone lader in de auto kunnen worden opgeladen.

Elke accu heeft zijn eigen voorgeschreven laad en ontlaad eigenschappen. En dus ook een eigen bij de accu behorende lader. De lader (of dynamo) in een auto is zo gemaakt dat die start accu's prima kan laden. Andere type accu's dus minder goed. Met als gevolg een kortere levensduur van de accu.

Voor een startaccu is belangrijk:
De spanning (Natuurlijk)
De capaciteit in Ah.
De koude startstroom in A.

Arnold.
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

Dank je, Arnold.

Waarom ik het vraag, ik heb een gelaccu, maar er staat verder helemaal niets op. Ik denk dat de stikkers die erop hebben gezeten eraf zijn getrokken. Kan ik nu op een of andere manier achterhalen of het een startaccu, tractie of semi tractie accu is? Ik kan er prima mee starten, dus de tractie accu valt dan misschien al af??

Groet, Art
Michel

Bericht door Michel »

de zonne accu valt af, zoals je in het verhaal van exfietser kan zien, met een tractie kan je ook best wel starten, mits de accu fors genoeg is.

Staat er helemaal niets op qua merk of type? Dan kan je alleen nog gaan zoeken op formaat + type polen en dan kon het wel eens erg lastig worden...
Plaats reactie