Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
ToyRoverlander

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door ToyRoverlander »

Quote Gepost door: Jan Willem ()
Datum: 09 juni 2010 14:25

Kijk eens naar de diameter van de uitlaatpijp welke origineel aan jouw nieuwe motor moet zitten.
Wie weet kirijgt hij daardoor bolle wangen en het wat warm.

Daarnaast geef je aan dat hij eventueel te arm kan staan en daardoor te warm kan worden.
Hoe je e.e.a. moet afstellen weet ik niet. ben namelijk geen monteur.
Een dieselmotor is GEEN benzinemotor! Als een benzinemotor arm loopt wordt ie warm en kun je gaten in je zuigers branden ed. Een diesel kan eigenlijk niet te arm lopen, wel te rijk. En daar zit het verschil, een diesel wordt te warm als ie te rijk loopt! Dan gaat de uitlaatgas temp omhoog, en dat is zeker niet goed.

Als de originele uitlaat er nog onder zit (die dus niet van een turbo diesel is) dan moet je die als eerste eraf knikkeren. Een turbo diesel moet zo MIN mogelijk tegendruk in de uitlaat hebben. Een N/A diesel moet een wat dunnere pijp hebben om de uitlaatgas snelheid hoog te houden om de gassen weg te krijgen uit de cylinder, dit creeert tegendruk. Dus een dunne pijp op een turbo diesel geeft tegendruk en ook dat zorgt voor hogere uitlaatgas temp.

Oftewel, dikkere pijp, met flow-through demper verlaagt de uitlaatgastemp. Kan goed zijn dat je dat ook merkt aan je temp metertje.

N/A diesels stellen totaal andere eisen aan een uitlaatsysteem dan een turbo diesel, deze kun je dus niet met elkaar vergelijken!

Quote Op de laro markt in aken afgelopen mei, kwam ik echter een paar Belgen tegen ( geen grapje ofzo ) die allemaal zijden dat zij door de midden demper weg te halen ca 20 PK meer hadden in hun 2.5 TD en NA's........ Bullshit. Het enige wat je krijgt door de demper weg te halen is dat je (iets) minder tegendruk in de uitlaat krijgt. Het enige waar dat voor zal zorgen is dat de turbo sneller op gang komt, maar niet meer druk levert. Dat ie 20pk meer levert is klinkklare onzin. En met een N/A al helemáál niet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
ToyRoverlander

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door ToyRoverlander »

Quote Gepost door: 110 ()
Datum: 10 juni 2010 09:32
Koelvloeistof of water maakt geen verschil, wat betreft de effectiviteit van de koeling.
Niet waar.

Hier een quote, gecopieerd van hier: [www.pirate4x4.com]
Quote It turns out that plain old distilled water has the highest specific heat of all liquids commonly used for coolant. Water has a specific heat of 1 - meaning one pound of water can absorb 1 BTU for a temperature increase of 1° F.

A 50/50 Ethylene Glycol / water mix has a specific heat of 0.5, meaning it takes only 0.5 BTUs to raise the temperature of 1 pound Ethylene Glycol / water mix 1° F.

A 50/50 Propylene Glycol / water mix has a specific heat of only 0.3.

Therefore, it takes twice as much heat to raise a pound of water 1° F than a 50/50 Ethylene Glycol mix; and over three times as much heat to raise a pound of water 1° F than a 50/50 Propylene Glycol mix.

Ultimately, what this means is that straight water can carry away 50% more heat than 50/50 Ethylene Glycol mix and 70% more heat than 50/50 Propylene Glycol mix per degree per unit volume.

Of course, how much heat a liquid can absorb without boiling is also a function of the pressure acting on that that liquid. The boiling point, also called "vapour point" is that temperature where a particular liquid turns to vapour - which we don't want.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Marc-my-Words

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Marc-my-Words »

ToyRoverlander Schreef:
-------------------------------------------------------
> > Gepost door: 110 ()
> Datum: 10 juni 2010 09:32
> Koelvloeistof of water maakt geen verschil, wat
> betreft de effectiviteit van de koeling.
>
>
> Niet waar.
>
> Hier een quote, gecopieerd van hier:
> [www.pirate4x4.com]
>
> It turns out that plain old distilled water has
> the highest specific heat of all liquids commonly
> used for coolant. Water has a specific heat of 1 -
> meaning one pound of water can absorb 1 BTU for a
> temperature increase of 1° F.
>
> A 50/50 Ethylene Glycol / water mix has a specific
> heat of 0.5, meaning it takes only 0.5 BTUs to
> raise the temperature of 1 pound Ethylene Glycol /
> water mix 1° F.
>
> A 50/50 Propylene Glycol / water mix has a
> specific heat of only 0.3.
>
> Therefore, it takes twice as much heat to raise a
> pound of water 1° F than a 50/50 Ethylene Glycol
> mix; and over three times as much heat to raise a
> pound of water 1° F than a 50/50 Propylene Glycol
> mix.
>
> Ultimately, what this means is that straight water
> can carry away 50% more heat than 50/50 Ethylene
> Glycol mix and 70% more heat than 50/50 Propylene
> Glycol mix per degree per unit volume.
>
> Of course, how much heat a liquid can absorb
> without boiling is also a function of the pressure
> acting on that that liquid. The boiling point,
> also called "vapour point" is that temperature
> where a particular liquid turns to vapour - which
> we don't want.
>

Is allemaal heel mooi, maar:
1 gedistilleerd water is tamelijk reactief (is namelijk nogal zuur) t.o.v. van de omliggende metalen, en
2 gaat het helemaal niet - of eigenlijk: slechts beperkt - om de warmte-capaciteit van het koelwater.

Wat betreft dit 2e punt:
Alleen als je korte toppen wilt afvlakken is de warmte capaciteit van belang, over een iets langere tijd gaat het om het geheel van koelmiddel (aard en hoeveelheid) + waterpomp (hoeveel wordt er verpompt) + radiator (hoeveel warmte raak die kwijt).
Uiteindelijk moet namelijk de radiator alle warmte die de motor in het koelmiddel stopt weer kwijtraken (nu ja niet helemaal alle warmte, er is natuurlijk altijd een beetje verlies langs de "niet-radiator" delen).

En ... een TD draaide in originele toestand bij een niet overdreven belasting niet (te) warm dus moet nu ook niet (te) warmdraaien, dat is eigenlijk probleem één.

Wat betreft de TD weet ik het niet, maar eerder zijn er al "heethoofden" geweest die uiteindelijk terug te voeren bleken op een verschil in sensor in de verschillende blokken, het gaat vlgs mij dan om Tdi motoren, maar wellicht speelt dit ook hier, en dan is er helemaal geen sprake van oververhitting, en slechts een foutieve uitlezing. In die gevallen was het probleem weg met een verloopstukje en een andere sensor.

Marc
one-sven

Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

Dag allen,

Ik ben in tros bezit van een 110 uit '84. Hier heb ik een TD in gelegd ipv de originele NA Diesel omdat ik graag wat meer vermogen wenste voor mijn dagelijkse auto.

Nu had ik op de snelweg vermogen over, maar kon ik niet sneller als voorheen (ca 65 Mph op mijn teller). Dus oude originele tussen bak 1.6 eruit en 1.4 erin. Nu slagen van de versnellingen voelen wat langer op zich comfortabeler enzo. Maar op de snelweg is mijn maximum kruissnelheid nog steeds 65 Mph ( ca 95/100 op de navi). Ga ik over deze snelheid heen schiet de temperatuur meteen richting ... te warm.

Heb ook de bijbehorende radiateur met de motor wissel meegenomen, met olie koeler. Heb de werking van de fan nagekeken en ik rijd nu zonder thermostaat.

Zie ik iets anders over het hoofd of is dit gewoon de max. snelheid waarmee ik het moet doen.


Avast bedankt voor de reacties.



--> mod_embed_images_loadimage('21a06a0b53289543f81ba723aa926d57', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Fone-sven%2F16796.html', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/one-sven/16796.html', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Fone-sven%2F16796.html', '', 12263668, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gr one-sven
Exfietser

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Exfietser »

Het lijkt mij dat hij hoe dan ook niet warm mag worden. Is de radiator wel schoon van binnen en van buiten? De slangen niet ergens in een rare bocht bekneld o.i.d. Heb je de windtunnel gemonteerd?

Arnold.
one-sven

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

Tunnel zit er op, geen vreemde knikken in de slangen ofzo. Ik verdenk zelf ook de radiateur. Heeft iemand ervaring met zo'n radiator flush toevoeging die je gebruikt voor het verversen van de koelvloeistof.

Bedenk me net ook dat ik 2 vrij grote verstralers op m'n bullbar heb zitten, zou dat misschien iets mogen uitmaken?

Gr Sven
Bob met Piet

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Bob met Piet »

Hey Sven,

Even wat anders, maar ik zie dat je uit Heerlen komt. Ik kom uit Kerkrade maar ik denk niet dat je ooit heb zien rijden. Valt wel op zo'n hcpu 110.
Mocht je een kanarie zien rijden dan weet je wie er in zit.
En waarom de keuze voor een minder robuuste TD ipv een 200tdi?
Misschien tot zwaaiens!

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('628a2c1d223eb1bd77068712b95b2bb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 12264037, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joep

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Joep »

hi,

heb bij mij een eel van mijn lierbumper en een nummerplaat voor de grill zitten. Merk niets dat dit enige verhoging veroorzaakt. Hoe is je waterpomp?

Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fcc7c6b98d2ba839b2057523522b0792', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 12264169, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pamela

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Pamela »

Gezellig toch hier in het zuiden he

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Marijn & Simba

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Marijn & Simba »

Wat is het toerenbereik van de motor?
Als je toeren-koppelkromme sterk afwijkt van die van de originele motor, zou ik eerst ook eens onderzoeken hoe die verhouding zou liggen.
Minder toeren en meer koppel geeft enorm veel verschil bij optrekken maar op topsnelheid merk je er niks van.

Heb hetzelfde hoor, een andere motor (met turbo), onderin heel veel koppel (stationair wegrijden in z'n 3 bijvoorbeeld ) maar volgas zit ik ook met 4250 toeren en dus een max van 100kph. of zo.
Verschil alleen dat mijn motor vooralsnog niet te warm wordt.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d180710e6f721e758ae93b9f6a015b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12266563, 600, 600, 'Loading image ...', false);
one-sven

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

Allen bedankt voor de reacties.

Waterpomp is vernieuwd met de motor wissel geloof 6 maanden terug. En de verstralers zouden dan indd niets mogen uitmaken Joep.

Nee inderdaad heb ik je nog niet zien rijden Bob, maar we zien mekaar vast nog eens. Geen TDI ivm kosten (ben student met minimaal bijbaantje). TD is de "next best thing".


Heb niet echt het idee dat de toeren-koppelkromme bijzonder verschilt van de vorige motor voor mijn gevoel. Deze is gewoon overal net wat krachtiger. Meeste vermogen ligt toch in de midden rage van de toeren denk ik.

De motor kan het ook wel aan denk ik om naar de 110 ,115 kmph te accelereren. punt is dat ie dan nog steeds veel te snel te warm wordt.
Of zou de motor gewoon al maximum toeren draaien bij 95 of 100. Heeft het hierom nut om een toerenteller te installeren ofzo?

Ik verdenk nog steeds mijn radiateur, omdat een paar weken terug tijdens het rijden in de groeve in Landgraaf hij ook al warm werd na (vol gas) een paar heuveltjes te beklimmen.

Zou het warm worden op hoge toeren ook te maken kunnen hebben met een afstelling van de diesel pomp? Dat als hij bijvoorbeeld te arm loopt dat hij dan te warm wordt? Of heeft zoiets er niets mee te maken?

Gr. One-Sven
Jan Willem

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Jan Willem »

Hoi Sven,

Als je het nog niet hebt gedaan, laat dan je motor goed afstellen.

Wordt hij ook warm als je bij een lagere snelheid hoog in de toeren rijdt.

Welke uitlaat heb je aan je nieuwe motor geknoopt?

En wordt hij daadwerkelijk te warm of gaat alleen je meter omhoog.

Aan de andere kant is 65 mijl best aardig hoor. Blijft het feit dat hij niet te warm moet worden.

Suk6

JW
one-sven

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

Hoi Jan Willem,

Ja hij wordt ook warm met een lage snelheid en veel toeren, heb er geen andere uitlaat onder geknoopt. De originele 2.5 NA heb ik er aangemaakt met behulp van een flexibel stuk direct op de turbo.

Op welke manier zou ik hem "goed" moeten afstellen? Hier heb ik naar mijn weten ooit wat aan gedaan. Oké er zit een nieuwe riem op die zorgvuldig is afgesteld, maar verder?

En in de temperatuurmeter heb ik best veel vertrouwen.

Gr. Sven
Jan Willem

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Jan Willem »

Kijk eens naar de diameter van de uitlaatpijp welke origineel aan jouw nieuwe motor moet zitten.
Wie weet kirijgt hij daardoor bolle wangen en het wat warm.

Daarnaast geef je aan dat hij eventueel te arm kan staan en daardoor te warm kan worden.
Hoe je e.e.a. moet afstellen weet ik niet. ben namelijk geen monteur.

Het oplossen van jouw probleem zal moeten gebeuren door het elimineren van de mogelijke fouten.

Suk6

JW
Marijn & Simba

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Marijn & Simba »

Even over die meter: heb je wel een passende set thermostaat-meter?
Schijnt nog wel eens uit te maken.

Hebben t zelf eens gehad met een LW die het normaal deed, alleen kookte de motor volgens de meter...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cd56de2bb69c37a17201e938b7b2317', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12269160, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Huub

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Huub »

Dat vermogengebrek snap ik niet, mijn ex 2.5na en nu 300 tdi gaat richting 140 km/u. Dus iets klopt er niet, krijgt hij genoeg lucht? Welk luchtfilter zit er aan? Is de vacuumlijn naar de pomp aangesloten?
De hoge temperatuuruitlezing kan ook komen doordat je de 300tdi zender aangesloten hebt op je 2.5Na temperatuurmeter, gevolg een te hoge uitlezing......

Just my two cents worth,

Huub
Huub

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Huub »

Passend luchtfilter gemonteerd?
Is de temperatuurmeter ook vervangen door een 300tdi versie, anders heb je een te hoge reading....


Huub
one-sven

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

Hoi Huub,

Luchtfilter heb ik toevallig pas vernieuwd, Zit die originele pot in van de 2.5 NA met K&N filter in deze gaat rechtstreeks naar de inlaat van de Turbo.
Maakte zeer weinig verschil tegenover de oude papieren filter. Aan het vermogen schort het trouwens ook niet aan heb al eens dik 75 MPH op de klok gehad, even, met inhalen, maar toen ik daarna op mijn temp. meter keek ben ik ook direct van het gas gegaan. Bang dat mijn koppakking anders naar de galemiezen ging.

Betreft geen 300 tdi maar een veel oudere TD, heb geen andere temperatuurmeter in de motor gedraaid met de motorwissel, gewoon de meter op de zender aangesloten zoals in de oude opstelling. Vooralsnog denk ik niet dat hier het probleem ligt.

Denk eigenlijk ook niet dat het de uitlaat is sinds mijn NA blok nu in de serie III ligt van mijn vader met de originele 2.25 diesel veel dunnere uitlaat. Dit leid hier tot geen enkele problemen.

Op de laro markt in aken afgelopen mei, kwam ik echter een paar Belgen tegen ( geen grapje ofzo ) die allemaal zijden dat zij door de midden demper weg te halen ca 20 PK meer hadden in hun 2.5 TD en NA's........


Ik verdenk nog steeds de radiateur en de afstelling van de diesel pomp.

Heel erg bedankt voor alle reacties!

gr. Sven
Jan Willem

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Jan Willem »

Helder. heb ik weer wat geleerd tussen een bezien en diesel

Het was voor mij zoiets van een klok en klepel.
Aan de andere kant lok je wel reacties uit en zo krijgen we de juiste info wellicht boven tafel.
(en is het voor een ieder terug te vinden (als men zoekt))

Sven, laat je even weten als je het gevonden hebt!!!

JW
Sylvester

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Sylvester »

Hi,
Je schrijft dat je koelvloeistof gebruikt, Landrover schrijft een antivries mengsel voor omdat de warmte overdracht van een AV mengsel veel beter is dan koelvloeistof. Lijkt me de moeite van het proberen waard,
Groet Sylvester
ToyRoverlander

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door ToyRoverlander »

Wist je dat de warmte overdracht van gewoon water nog altijd het beste is .

Helpt alleen niet echt tegen roest en aanslag

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
one-sven

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal.

Dat uitlaat verhaal klinkt me nu wel heel erg plausibel in de oren.
Ik ga zo snel mogelijk mijn pomp afstellingen laten nakijken bij een specialist, sparen voor een nieuwe uitlaat en mijn koelwater vervangen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Mvg. Sven
ToyRoverlander

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door ToyRoverlander »

Als ie niet rookt en verder goed loopt zou ik niet naar een diesel specialist gaan, tenzij een diagnose gratis is natuurlijk. Verkeerde pomptiming geeft vaak witte rook. Je zegt ook dat ie vermogen zat heeft, dus ik denk niet dat pompafstelling een probleem is.
Om de uitlaatgastemp nog iets verder omlaag te brengen kun je ook een intercooler plaatsen (gewoon ééntje van de sloop halen die makkelijk past, kijk bij auto's met een 2.2-2.5 benzine turbo). Je zult er niet meer vermogen mee krijgen maar het brengt de temp van de inlaatlucht weer terug naar beneden en dat brengt ook de uitlaatgas temp naar beneden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
110

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door 110 »

Dag one-sven,


ik heb een paar vragen/opmerkingen:
Waarom rijd je zonder thermostaat ?
Als je denkt dat de radiator niet goed schoon is, maak die dan eerst schoon.
De uitlaat van een N/A verschilt wat opbouw betreft van die van een uitlaat van de TD.
Koelvloeistof of water maakt geen verschil, wat betreft de effectiviteit van de koeling.

Een 110 met TD moet harder kunnen dan 100 km/h en mag bij dit weer niet warm lopen (verstralers of niet maakt nu niet uit).

Succes
Rickske

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Rickske »

Meet even of je sensor ook de juiste waarde naar je meter doorgeeft. Ik weet niet hoe het bij een 110 zit. Mocht het hetzelfde systeem zijn als bij een serie 3 lees dan ook even dit draadje:
[landrover.startpagina.nl]

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50a7eee70cf0b0775680108bb98ad985', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12274244, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
110

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door 110 »

Neemt niet weg dat het geen reden mag zijn tot over verhitting van deze motor, en naar mijn idee gaat de vraag daarover.



Succes
Eric&Betty Boop

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Eric&Betty Boop »

De 2,5NA en 2,5TD gebruiken dezelfde temperatuur sensor.
Als ik weer thuis ben kan ik het ond.nummer wel ff opzoeken.

Ik zou eens goed kijken naar de radiator en de waterpomp.
De 2,5TD zit thermisch al op het randje dus de koeling moet wel kloppen.
Als je radiator al oud is zou ik gewoon gaan voor een nieuwe.

Ik heb imitatie waterpompen gezien waarbij er duidelijk meer ruimte zit tussen de schoepen en het huis dan bij een originele.
Het gevolg is volgens mij dan dat zo'n pomp ook minder vloeistof verpompt.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0c354f94b27143b12c605f06e1ac023', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12274850, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d384381b29a068b63408d93dd0e1740f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12274850, 600, 600, 'Loading image ...', false);
one-sven

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

Hallo allemaal,

Nog meer interessante informatie over mijn blok, t kan niet op .

Dat ik nu ff zonder thermostaat rijd is gewoon een testje of het niet gewoon aan de thermostaat lag dat hij warm werd, plus dat het dat het een tip van een vriend was om een 72c thermostaat te kopen, zijn redenatie eerder open misschien ook minder warm uiteindelijk... Heeft dus niet het gewenste effect maar was het proberen waard.

De waterpomp is nieuw en van land rover, geen imitatie. Ga inderdaad eerst mijn radiateur schoonspoelen en kijken of dit iets oplevert.

Alleen nog even over de uitlaat is het van belang dat ik het complete systeem vervang of voldoet het om alleen de grote demper in het midden te vervangen door een TD model?

Wat betreft de sensor kan ik proberen om die van de 2.5 NA te wisselen met de mijne en kijken of er verschil is.


Mvg, Sven
ToyRoverlander

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door ToyRoverlander »

Quote Alleen nog even over de uitlaat is het van belang dat ik het complete systeem vervang of voldoet het om alleen de grote demper in het midden te vervangen door een TD model? Compleet vanaf het spruitstuk. Over de hele lengte moet ie een grotere diameter hebben dan de N/A uitlaat.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Eric&Betty Boop

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Klopt,ik heb hier een kompleet NA systeem liggen en een kompleet 2,5TD systeem en de buitendiameter van het TD systeem is 4 tot 5 mm dikker dan van het NA systeem.
De middendemper is ook iets anders maar ik kan er niet in kijken om te zien of het binnenwerk veel verschilt zonder hem open te zagen en dat vind ik zonde want ik heb hem nog nodig.

Het onderdeel nummer voor de temp.sensor is PRC2505 of PRC6663(afhankelijk van chassisnummer) voor zowel NA als TD.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e093ff47d47d4654e91ef75431e90436', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12277406, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7f3527d1730928cd40feb2b920884f9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12277406, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2010 19:23 door Pepé le Pew&Betty Boop.
one-sven

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

Dank Eric,

Heb inderdaad mijn "geld" al gezet op een nieuw uitlaatsysteem, Via een mede prikker hier in het zuiden ben ik al aan driekwart van de onderdelen. (Bedankt Jan )

Ik houd jullie op de hoogte als het probleem verholpen is.


Gr. Sven
one-sven

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door one-sven »

hallo,

De bijbehorende uitlaat zit onder mijn TD. En hij wordt niet meer warm op de snelweg . Kan nu makkelijk zo'n 75 Mph halen.

Allen bedankt voor de diagnose.

tot zondag (LRCH) ?

Groeten Sven
paulus-109

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door paulus-109 »

mooi, goed dat je het ook even laat weten hier...........
Eric&Betty Boop

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Goed nieuws Sven.
Bedankt voor het melden van het resultaat.

Als de uitlaatdiameter dan toch zoveel uitmaakt begin ik me toch af te vragen of dat misschien ook mede verantwoordelijk is geweest voor mijn gescheurde zuigers.
Ik had ook een 2,5NA uitlaat op mijn TD,maar de mijne is nooit te heet geweest op de meter.
Ook niet op de infraroodmeter die ik gebruik om de originele meter te controleren.

In ieder geval loopt mijn blokje nu weer heel mooi en zonder rook.
2,5TD uitlaatsysteem ligt in mijn onderdelenkamer net zoals een nieuwe 200tdi radiateur met intercooler.
Hiermee hoop ik het thermische probleem van dit blok onder de knie te krijgen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bf32457e4049d68a80efc72477c14275', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12319634, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6d0606e4d78437ca8a7bb0ac36bca357', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12319634, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ToyRoverlander

Re: Waarom gaat m'n kruissnelheid niet omhoog?

Bericht door ToyRoverlander »

Super om te horen dat het opgelost is!

veel rijplezier gewenst

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Plaats reactie