Opeens geen verlichting meer : Def TD5 2000

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RufusXXL

Opeens geen verlichting meer : Def TD5 2000

Bericht door RufusXXL »

Hallo,

Gisterenavond merkte ik dat de verlichting ermee gestopt was. Geen voorverlichting, geen achterverlichting en ook op het dashboard geen werkend lampje te bespeuren. Ik heb inmiddels alle zekeringen nagelopen en doorgemeten (zowel op de tunnel als onder de bijrijderstoel, relais gecontroleerd en nieuwe erin gezet.....maar nog altijd niks:-(

De lichtschakelaar zelf ook even bekeken. Op de bruine draad staat gewoon constante spanning. Het vreemde is alleen dat als ik de schakelaar 1 of 2 slagen naar voren duw er op geen van de 3 polen meer spanning staat? (weet niet of dit normaal is). Ook staat er in de diverse standen geen spanning op de polen van het relais.

Als ik direct vanaf de accu spanning zet op pool30 van het relais branden beide voorlichter (achter niet)

Het klinkt als een "simpel"probleempje, maar ik begin er een beetje hoofdpijn van te krijgen.
Mis ik hier misschien iets? Zit er achter het dashboard nog een zekering verstopt?

Als iemand een idee heeft dah heel graag!

Alvast bedankt!

Robert
Erik One-ten+LW

Re: Opeens geen verlichting meer : Def TD5 2000

Bericht door Erik One-ten+LW »

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar een defecte lichtschakelaar is een zéér veel voorkomend probleem..
Ga daar dus vanuit.
Met de 90 TD5 van mijn vader precies hetzelfde gehad.

Erik
RufusXXL

Re: Opeens geen verlichting meer : Def TD5 2000

Bericht door RufusXXL »

Erik,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de schakelaar getest. Als ik vanaf de accu een stroomdraad direct aansluit op de schakelaar (bruin/constant) doet alles het weer. Maar als ik de stroom zoals het hoort via de bruine draad in de stekker laat lopen......nada. Dit bewijst volgens mij dat de schakelaar ok is.
Met mijn boeren verstand is er dus iets mis met de constante spanningsdraad. Zodra ik die schakel met bijvoorbeeld stadsverlichting valt de spanning volledig weg???

Robert
Plaats reactie