carbrateur afstellen
-
Apen-nootjes
carbrateur afstellen
De laro van mij had al een aantal jaar niet meer op benzine gelopen, maar alleen op LPG, dit is afgelopen week opgelost en de auto is ook terug gereden van de garage naar huis (daar is de complete LPG installatie gecontroleerd en het benzine gebeuren nagekeken). Thuis aangekomen zag ik wel al een klein beetje benzine. Toen ik van de week probeerde de LARO te starten bleef de brandstofpomp lopen en begon ik na een tijdje benzine te ruiken. Motorkap open en het bleek dat de carbrateur door zo'n beetje elke pakking die kon lekken aan het lekken was.
De carbrateur is nu vervangen voor een Weber, lukt opzich aardig, alleen gaat de carbrateur andersom open (naar beneden in plaats van naar boven), moet dus nog even een nieuwe hevel zien te maken (of iemand moet deze nog hebben liggen).
Echter ben ik gister wel aan het proberen geweest de carbrateur af te stellen, zonder de slurf van het luchtfilter loopt alles mooi, komt echter deze erop, dan is het horten en stoten, choke hoef ik helemaal niet aan te zitten, dan gaat het alleen nog maar slechter. Ook als ik een behoorlijke hoeveelheid gas geeft komt er ontzettend veel roet uit de uitlaat.
Nu is het probleem een beetje dat ik totaal geen idee heb waar ik nu eigenlijk mee bezig ben Elke klus die ik onderneem is weer een nieuw leer avontuur, dus ook dit. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik nu het beste het afstellen aan kan pakken? Ben nu gewoon op de gok een beetje aan het draaien geweest aan de schroefjes voor het mengsel en de stationair toerental regeling.
Ook zaten er bij de weber 2 ?verstuivernaalden? met de enigste mededeling dat de andere naald bij sommige motoren beter werkt, kan iemand me vertellen bij welke enzo ? 't is overigens een Weber 34ICH.
De carbrateur is nu vervangen voor een Weber, lukt opzich aardig, alleen gaat de carbrateur andersom open (naar beneden in plaats van naar boven), moet dus nog even een nieuwe hevel zien te maken (of iemand moet deze nog hebben liggen).
Echter ben ik gister wel aan het proberen geweest de carbrateur af te stellen, zonder de slurf van het luchtfilter loopt alles mooi, komt echter deze erop, dan is het horten en stoten, choke hoef ik helemaal niet aan te zitten, dan gaat het alleen nog maar slechter. Ook als ik een behoorlijke hoeveelheid gas geeft komt er ontzettend veel roet uit de uitlaat.
Nu is het probleem een beetje dat ik totaal geen idee heb waar ik nu eigenlijk mee bezig ben Elke klus die ik onderneem is weer een nieuw leer avontuur, dus ook dit. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik nu het beste het afstellen aan kan pakken? Ben nu gewoon op de gok een beetje aan het draaien geweest aan de schroefjes voor het mengsel en de stationair toerental regeling.
Ook zaten er bij de weber 2 ?verstuivernaalden? met de enigste mededeling dat de andere naald bij sommige motoren beter werkt, kan iemand me vertellen bij welke enzo ? 't is overigens een Weber 34ICH.
-
D&G
Re: carbrateur afstellen
Als je een nieuwe carburateur hebt zou alles redelijk goed moeten staan. Wat bij mij het probleem was was het benzine afsluitertje die de boel dicht houdt als je op LPG rijdt. Pas toen die vervangen was begon hij bij mij goed te lopen. Om het even snel te testen kan je de benzineslang gewoon even om die aflsuiter heen leiden. Schakel dan iig geen LPG in.
Waar woon je ergens?
D&G
Waar woon je ergens?
D&G
-
Apen-nootjes
Re: carbrateur afstellen
Dank je wel voor je reactie!
Hmmmm... de carburateur stond echt totaal niet goed, nadat ik eraan aan het draaien ben geweest is het er ook niet veel beter op geworden
Het benzine afsluitertje doet het bij mij wel goed, heb er een helder filter tussen zitten en daar zie je ook netjes de benzine in zitten. Dat is dus helaas niet het probleem.
Wat ik vanavond nog even wilde gaan proberen was om de methode zoals die in het werkplaatshandboek staat te gaan proberen. Dus eerst beide schroefjes helemaal dicht draaien, dan die van het mengsel 1,5 slag open en die van de idle 1 slag open. Dan starten, wachten totdat de motor warm is en dan langzaam het mengsel schroefje verder open draaien totdat hij goed draait. Daarna de idle snelheid instellen door aan dat schroefje te gaan draaien. Ik hoop echt dat het op die manier gaat werken! Maar alle ideeen en tips om dit te doen blijven welkom!
Ik woon in Waddinxveen (vlak bij Gouda).
Vincent
Hmmmm... de carburateur stond echt totaal niet goed, nadat ik eraan aan het draaien ben geweest is het er ook niet veel beter op geworden
Het benzine afsluitertje doet het bij mij wel goed, heb er een helder filter tussen zitten en daar zie je ook netjes de benzine in zitten. Dat is dus helaas niet het probleem.
Wat ik vanavond nog even wilde gaan proberen was om de methode zoals die in het werkplaatshandboek staat te gaan proberen. Dus eerst beide schroefjes helemaal dicht draaien, dan die van het mengsel 1,5 slag open en die van de idle 1 slag open. Dan starten, wachten totdat de motor warm is en dan langzaam het mengsel schroefje verder open draaien totdat hij goed draait. Daarna de idle snelheid instellen door aan dat schroefje te gaan draaien. Ik hoop echt dat het op die manier gaat werken! Maar alle ideeen en tips om dit te doen blijven welkom!
Ik woon in Waddinxveen (vlak bij Gouda).
Vincent
-
Frans Mien Mesjien
Re: carbrateur afstellen
Toen ik een nieuwe carburateur monteerde heb ik ook de handleiding gehanteerd.
Alles dicht draaien en dan 1,5 / 1 slag open, precies zoals je zelf nu zegt.
Daarnaast heb ik ook de ontsteking nog wat verdraaid op de voet, dat hielp ook.
Alles dicht draaien en dan 1,5 / 1 slag open, precies zoals je zelf nu zegt.
Daarnaast heb ik ook de ontsteking nog wat verdraaid op de voet, dat hielp ook.
-
Benno
Re: carbrateur afstellen
In ieder geval altijd methodisch werken en 1 instelling per keer aanpassen. Kun je in ieder geval terug. Standaardmengselschroeven zullen ongeveer 1,5 slag uitgedraaid moeten worden waarbij 1 slag dan ook echt een omwenteling is (360 graden)
Als de motor zonder inlaat beter loopt dan met onlaat gemonteerd dan is of je luchtfilter enorm verstopt of de motor loopt aan de rijke kant. Probeer de gasnaald evt. lager te zetten indien dit kan (vaak zijn er meerdere keepjes in de naald voor dit doel) of monteer een andere naald. Welke andere naald je dan zult moeten monteren is altijd moeilijk te zeggen. Bel anders eens een echte carburatieexpert als bccp op.
In het algemeen is te rijk lopen in ieder geval minder erg dan te arm. Als de andere gasnaalden een andere slijping hebben waardoor ze bv. onderin iets dikker zijn kan de motor ook ineens een stuk mooier lopen. Een keer proberen kan nooit kwaad met een andere naald.
groet,
Benno
Als de motor zonder inlaat beter loopt dan met onlaat gemonteerd dan is of je luchtfilter enorm verstopt of de motor loopt aan de rijke kant. Probeer de gasnaald evt. lager te zetten indien dit kan (vaak zijn er meerdere keepjes in de naald voor dit doel) of monteer een andere naald. Welke andere naald je dan zult moeten monteren is altijd moeilijk te zeggen. Bel anders eens een echte carburatieexpert als bccp op.
In het algemeen is te rijk lopen in ieder geval minder erg dan te arm. Als de andere gasnaalden een andere slijping hebben waardoor ze bv. onderin iets dikker zijn kan de motor ook ineens een stuk mooier lopen. Een keer proberen kan nooit kwaad met een andere naald.
groet,
Benno
-
Apen-nootjes
Re: carbrateur afstellen
Gelukt door de methode van 1,5 en 1 slag en dan heel langzaam bijstellen! Hij loopt weer !
Het enigste wat ik nu ervaar is dat als ik van 1 naar 2 ga bijvoorbeeld, ik dus de koppeling in druk, schakelen, koppeling weer op laten komen en tegelijkertijd gas bij geven, in het begin houdt de auto bij het gas geven wat in, geef je daarna meer gas bij, dan komt hij weer met een schok vooruit, waardoor je het pedaal weer rustig terug moet laten zakken... Lijkt me niet helemaal normaal... Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn ?
Het enigste wat ik nu ervaar is dat als ik van 1 naar 2 ga bijvoorbeeld, ik dus de koppeling in druk, schakelen, koppeling weer op laten komen en tegelijkertijd gas bij geven, in het begin houdt de auto bij het gas geven wat in, geef je daarna meer gas bij, dan komt hij weer met een schok vooruit, waardoor je het pedaal weer rustig terug moet laten zakken... Lijkt me niet helemaal normaal... Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn ?
-
Apen-nootjes
Re: carbrateur afstellen
Niemand een idee waar het haperen (vermogen terugval) vandaan komt en hoe ik dit op zou kunnen lossen ?
-
G-men (Gargamel)
Re: carbrateur afstellen
Weet je zeker dat de vacuumvervroeging goed werkt ????
Daar klinkt het een beetje naar namelijk.
Gerrit
Daar klinkt het een beetje naar namelijk.
Gerrit
-
Apen-nootjes
Re: carbrateur afstellen
Mijn vacuum is niet heel erg groot was ik wel al achter gekomen, zou dat echt zoveel uitmaken ? hmm... dan moet ik daar eens naar gaan kijken... Zuigerveren zijn versleten, moet ik binnenkort wat aan gaan doen, weet niet wat ik nog meer daarvoor kan doen, zal het eens gaan uitzoeken Bedankt voor je antwoord!