2.5 N/A voorgloeien en starten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Finn

2.5 N/A voorgloeien en starten

Bericht door Finn »

Goeden morgen,
ik heb een tijdje met Martins 110 rondgereden (NL leger, 2.5N/A, 24v,1986). Wat mij opviel is dat die motor echt direct ..meteen, a la seconde, start.
Bij mijn 2.5N/A (109 Ambulance, 1980, 12v motor) moet ik zo'n 15 seconden voorgloeien.. anders krijg ik hem niet aan.
Wie kan mij dit uitleggen?

Gr,
Finn
Erik One-ten+LW

Re: 2.5 N/A voorgloeien en starten

Bericht door Erik One-ten+LW »

Een 2.5 in een Ex-mar heeft dacht ik echt 24V gloeipluggen, enkel de stopsolenoid is nog 12V.
Zou het kunnen dat jij er 12V pluggen in hebt met een voorschakelweerstand? Dat kastje met luchtgaatje op je schutbord achter je motor?
Daar zou een verschil in gloeicapaciteit mee verklaard kunnen zijn.

En tja, de ene motor start nu eenmaal vlotter dan de andere..

Groet, Erik
Apke

Bericht door Apke »

Doe eens een compressietest met beide motoren. Hoe hoger de compressie hoe sneller de diesel aanslaat.

Verder inderdaad het verhaal van Erik, misschien verschil in de gloeipluggen / voorschakelweerstand. Als je dezelfde voorschakel weerstand gebruikt als bij die je bij de 2.25 gebruikte dan kan je wel eens minder prik dan gewenst overhouden bij het gloeien (op de pluggen).
Zelf van een 2.25 naar een 2.5 gegaan en ook ik mocht relatief lang gloeien. Om toch wat eerder te zijn heb ik de voorschakel weerstand verwijderd en pomp ik in mijn geval 12 volt naar de pluggen. Ik kom overal nu zeker 10 seconden eerder

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1ed5d26dddb7d152687938cc9dfee27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12197992, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
die zijn onderweg

Bericht door die zijn onderweg »

Dag Finn, wij met onze 109exleger1979 hebben het eerste jaar gereden 'startend zonder voorgloeien' ... we draaiden de sleutel domweg niet genoeg door ... hij starte altijd direct, ook nu nog, al gloeien we nu wel maar braaf! grt Martijn en Caroline
Finn

Bericht door Finn »

Ik heb inderdaad 12v gloeipluggen en een voorschakelweerstand (tenminste, dat kastje met die vele gaten aan de bovenkant, vanwaaruit een gele draad richting gloeiplug gaat). Ik vermoed ook dat de voorschakelweerstand nog van mijn oude 2.25 d is.

Ik heb nog een aantal vragen..
- waarvoor dient deze weerstand eigenlijk? Kan ik hem zonder bedenken verwijderen?
- heeft de 2.5 n/a ook zo'n weerstand?
- wat is eigenlijk precies het verschil tussen 12v en 24v gloeipluggen? Op het feit na dat de ene 12 en de andere 24v is :-)

De laatste vraag vind ik vast ook in het archiv .. waar kan ik het gereedschap kopen waarmee je de kompressie van een 2.5 n/a kan meten?

Gr,
Finn
Erik One-ten+LW

De pluggen hebben een bepaalde weerstand, door er stroom door te jagen worden ze warm. Een groot verschil tussen de 2.25 en 2.5 is het feit dat ze bij de 2.25 in serie staan en bij de 2.5 parallel.

Volgens mij zijn bij de 2.25 24V de 'standaard' pluggen gebruikt en door er weerstanden voor te zetten wordt ongeveer de juiste gloeicapaciteit bereikt. Jij hebt 12V pluggen in je 24V auto, als je daar gewoon 24V op zou zetten, gaan ze stuk. Door er een weerstand voor te zetten wordt dit enigzins beperkt (kastje wordt zeikheet, daar verdwijnt dus een deel van het vermogen). Beter is denk ik de juiste pluggen te nemen en de weerstanden laten vervallen.
Maar zoals het nu is, kan het ook wel. Er zijn er meerdere die het zo doen (ik ben het eigenlijk ook van plan bij de LW)

Experts;Correct me if I'm wrong..

Erik
Finn

Bericht door Finn »

Erik: Beter is denk ik de juiste pluggen te nemen en de weerstanden laten vervallen.

Hoezo ben je dan toch van plan om er een weerstand voor te zetten en 12v pluggen te nemen?

Heeft de 2.5 n/a origineel ook een weerstand of is dat bij 24v dan niet meer nodig?

Gr,
Finn
westfries

Bericht door westfries »

Hoe vreemt dan ook de eene diesel is de ander niet
Ik ben eens een stukje meegerden met Arnold en was er van overtuigt dat er een 2.25 benz moter in zat zo stil
Jammer toen ik onder de kap keek toch een diesel
Waarschijnlijk heef de motor van Martin zn 2.5 meer compresie en dan start het gewoon makkelijker
Eigenlijk net als een direckt ingespoten diesel waar zelfs geen gloeipluggen in zitten
Erik One-ten+LW

Ik ben inderdaad van plan om hetzelfde te doen als jij nu hebt. Simpelweg omdat ik de 12V pluggen heb..

En ja, als je de geschikte pluggen voor 24V neemt, vervalt het kastje met de weerstanden.

Stuur Sirmartin eens een mailtje, die heeft denk ik de originele Beru nummers wel.

Erik
Roy B

Bericht door Roy B »

Ook ik moet ongeveer 5 a 10 sec voorgloeien met dit weer voordat hij f atsoenlijk start. Voeding gemten over de pluggen is 10,9Volt. Motor ligt bij mij in een ninety en kan mij geen niet herrinneren dat ik een voorschakelweerstand heb.
Plaats reactie