Aanpassen Dynamo voor diodebrug

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wouter Baaijens

Aanpassen Dynamo voor diodebrug

Bericht door Wouter Baaijens »

Afgelopen weekend eens geprobeerd de Dynamo van Bert's 90 aan te passen voor de 0,7V spannings val door het gebruikte diodeblok (2 accu's)
Op het net en het archief is veel te vinden maar vaak staat daar dezelfde tekst (copy-paste is ook een kunst ;-))

Het is een standaard dynamo (voor zover als dat bij LR bestaat) met een interne regelaar.
Aan de buitenkant zijn er alleen de dubbele B+ aansluiting en de D+ voor het controle lampje.
Intern zit er een regelaar met een gele en een zwarte draad. de gele zit intern verbonden met de D+
Helaas is er geen merk/type te vinden op de dynamo dus daar kom ik ook niet mee verder.

Twee aansluit schema's zijn geprobeerd:
Interne gele draad en D+ los genomen en samen verbonden met de R aansluiting op het diodeblok (compensatie diode)
Hierbij ging de dynamo helemaal niet meer laden.

interne gele draad los genomen en verbonden met de R aansluiting op het diodeblok.
D+ aangesloten gelaten op de dynamo.
Hierbij lade de dynamo ook niet en bleef het accu lampje branden

Dit laatste op basis van de gevonden oplossing:
Een andere manier is D+ draad naar de regelaar losnemen van de dynamo en verbinden aan de compensatiediode van de diodenbrug. Ook hier opletten dat de D+ aansluiting van de dynamo op het laadstroom-controlelampje blijft aangesloten.

Iemand ervaring hiermee?
het gaat dus over de dynamo van een Def90 2,5NA
(in de def110TD5 moet het ook nog een keer geregeld worden maar dat later ;-))

Wouter Baaijens
SIII'88 Def110TD5
Boxtel
AadG

Re: Aanpassen Dynamo voor diodebrug

Bericht door AadG »

Voor € 106,50 heb je een Fet laadstroomverdeler.
Ben je van dat 0.7 volt probleem verlost en je dynamo blijft gewoon orgineel.
Een laadregelaar heb je zo gesloopt en kost ook een paar euro.
Wouter Baaijens

Hoi Aad,

Dat klopt,maar met alle respect, dat was ook niet de vraag.
Ik weet de verschillende manieren van stroomverdelen (diode relais, Fet) en de voor en nadelen.
Daar staan de fora over vol.

Het gegeven is dat het diodeblok erin zit en dat we dat graag, met de geboden compensatie diode, aan willen sluiten.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Op die diode zul je waarschijnlijk een sense draad moeten aansluiten die als extra op sommige dynamo's zit. Als die er niet opzit moet je die binnen in de lader ergens te voorschijn toveren. Met de B+ en D+ draden van de ndynamo gaat het niet werken. In de schakeling van electronische laadregelaar zit altijd een dergelijk punt waar dit zou kunnen afhalen. De sense spanning wordt daar vergeleken met een interne stabiele referentie spanning en aan de hand daarvan wordt de spanning geregeld.
Bij een dynamo zonder sense aansluiting wordt de B+ als sense aansluiting gebruikt. Ergens zit daar een verbinding (Die geen draad hoeft te wezen maar ook een verbinding op de print kan zijn.) en die zul je moeten onderbreken en gebruiken.
Dit is erg lastig zonder schema.

Arnold.
Wouter Baaijens

Hoi Arnold,

Dat wordt dus nog lastig zoeken naar een schema zonder type/model van de dynamo.

Nu is er nog een dynamo in de verzameling (Bosch) waar buiten de dubbelen B+ en enkele D+ aansluiting
nog een losse aansluiting op zit waar enkel + bij staat, zou dit de sense aansluiting kunnen zijn?
Welke andere aansluiting kan dat nog zijn? (w voor toerenteller?)

Wouter Baaijens
SIII'88 Def110TD5
Boxtel
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat zou ook de toerenteller kunnen zijn inderdaad. Maar als het de standaard landrover dynamo is kun je toch in de partsmanuals vinden welke dat is. het inbouwen van een sense draad wordt het nog steeds lastig trouwens want je zult dan ergens binnenin de draad moeten solderen voor de sense aansluiting en de huidige verbinding weghalen. Als de spanningsregelaar een in elkaar gegoten blokje is wordt het erg lastig.

De toerenteller of w aansluiting geeft overigens een wisselspanning of waarvan de frequentie evenredig met de draadsnelheid van de dynamo. Die kun je eigenlijk alleen echt meten met een scoop.

Arnold
Marijn & Simba

Bericht door Marijn & Simba »

Zit er niet gewoon een standaard BOSCH/LUCAS ACR16 (of evolutiemodel) in? Daarvan is genoeg te vinden. Achter de zwarte kap zitten heel veel draadjes, ook een met een feedback... zal morgen eens zoeken naar de manual, schijnt heel simpel te kunnen.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dce70f1bc46f1a7aa4b59ca9d2353065', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12185822, 600, 600, 'Loading image ...', false);
jouke ruardy

Bericht door jouke ruardy »

he wouter op de bosch dynamo zit nog vaak een aansluiting
en die staat met b+ in verbinding deze word gebruikt voor
onstorings blokje dus lijkt me dat je deze dan bedoeld
en die kun je niet gebruiken voor je probleem

mvg jouke
Jackthe

Bericht door Jackthe »

Nog een tip van mijn kant. Soms is de interne weerstand van het diodeblok te hoog waardoor de diode de stroom niet direct doorgeeft (dit vanwege beveiligingen in de meeste dynamo's). Wanneer er eenmaal voldoende stroom gaat lopen daalt de weerstand van het diodeblok en zakt hij naar 0,7V verval.

Een manier om dit uit te sluiten is als volgt: even een draad parallel houden aan een van de diodes. Hierdoor gaat er voldoende stroom lopen waardoor die begin weerstand overkomen wordt.
Of 5 a 10 minuten wachten en dan zien dat de dynamo alsnog gaat laden (maar 5 a 10 min kijken naar een lampje op je dashboard dat je accu problemen geeft een niet prettig gevoel...)

Om uit te sluiten dat er geen beginweerstand meespeelt met het inrichten van je dynamo, raad ik aan het diodeblok eerst niet aan te sluiten maar gewoon de accu direct op de dynamo te zetten.

Als inderdaad de dynamo je 0,7V extra levert dan pas je diodeblok er tussen zetten.

Uiteindelijk heb ik zelf een relais tussen de aansluitingen A en B1 gezet op mijn diodeblok. Het relais wordt gestuurd door mijn startmotor. Dus als mijn startmotor aanslaat gaat er tijdelijk een stroom van mijn startaccu (B1) naar het aansluitpunt van mijn diodeblok waardoor er voldoende stroom is om de weerstand van de diode te overkomen.

Wellicht ga ik overigens mijn B2 (leefaccu) hiervoor gebruiken bedenk ik mij nu.
Wouter Baaijens

Daar was ik al bang voor, helaas

Wouter Baaijens
SIII'88 Def110TD5
Boxtel
Wouter Baaijens

Kijk Marijn,
Dat zijn nu berichten waar ik op hoopte:
schijnt heel simpel te kunnen.

Ik heb ook al gezocht maar kon nog niet echt iets vinden (wel een beschrijving hoe je de hele handel kunt vervangen door een andere regelaar van TWC)

Wouter Baaijens
SIII'88 Def110TD5
Boxtel
Plaats reactie