Geluidsisolatie
-
Tinus 110
Geluidsisolatie
Paar draadjes gelezen over isolatie met verschillende soorten materialen welke of bij lokale bouwmarkt of bij specialistische bedrijven te krijgen zijn. Zoals ik het nu begrijp heeft het zin om:
- de voetenbak;
- schutbord (achter dashbord?);
- binnenkant portieren
- binnenkant motorkap te isoleren.
Zit te overwegen om:
- voetenbak met Wright Offroad;
- schutbord met Vibraflex Extreme;
- binnenkant portieren > nodig?
- binnenkant motorkap met Accusticab;
- dak nodig ? (heb hemel in dak zitten)
voordat ik alles los ga maken en dure dingen bestel graag wat tips om montage etc. makkelijker en vooral slimmer te maken.
Voor mijn vrouw (en kids) gaat het vooral om meer rust in de tent . Gaan met de 110 en caravan deze zomer naar de Dolomiten in Italie dus willen nog graag kunnen communiceren onderweg . Begrijp me niet verkeerd, vind de roffel van de diesel prachtig maar het nagelen gaat wel wat storen denk ik tijdens een 900km lange rit.
2de vraag is het zinvol het schutbord juist aan de motorkant te isoleren (wel vrij lastig denk ik) maar daar komt het geluid juist vandaan.
Heb als bron oa de site van Frank B. (www.solidebolide.nl) gebruikt - alle extra kennis is welkom.
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc9574cadaf68da5e62522c8eefa6838', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12134967, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
- de voetenbak;
- schutbord (achter dashbord?);
- binnenkant portieren
- binnenkant motorkap te isoleren.
Zit te overwegen om:
- voetenbak met Wright Offroad;
- schutbord met Vibraflex Extreme;
- binnenkant portieren > nodig?
- binnenkant motorkap met Accusticab;
- dak nodig ? (heb hemel in dak zitten)
voordat ik alles los ga maken en dure dingen bestel graag wat tips om montage etc. makkelijker en vooral slimmer te maken.
Voor mijn vrouw (en kids) gaat het vooral om meer rust in de tent . Gaan met de 110 en caravan deze zomer naar de Dolomiten in Italie dus willen nog graag kunnen communiceren onderweg . Begrijp me niet verkeerd, vind de roffel van de diesel prachtig maar het nagelen gaat wel wat storen denk ik tijdens een 900km lange rit.
2de vraag is het zinvol het schutbord juist aan de motorkant te isoleren (wel vrij lastig denk ik) maar daar komt het geluid juist vandaan.
Heb als bron oa de site van Frank B. (www.solidebolide.nl) gebruikt - alle extra kennis is welkom.
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc9574cadaf68da5e62522c8eefa6838', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12134967, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
-
D&G
Re: Geluidsisolatie
Tinus
Gewoon stapsgewijs aan de gang gaan.
Naar mijn mening komt het meeste geluid wat je binnen hoort van de transmissie, dus dat kan je als eerste aanpakken.
Ik heb een Exmoor mattenset (gebruikt gekocht voor niet te veel) en alle deuren en vloerplaten achterin/voor de achterbank met Vibraflex beplakt. Dit was voor mij voldoende/afdoende. Bij een Series zit de reserveband op de motorkap dus die is al behoorlijk ontdreunt..
Ook het schutboard heb ik niets aan gedaan.
D&G
Gewoon stapsgewijs aan de gang gaan.
Naar mijn mening komt het meeste geluid wat je binnen hoort van de transmissie, dus dat kan je als eerste aanpakken.
Ik heb een Exmoor mattenset (gebruikt gekocht voor niet te veel) en alle deuren en vloerplaten achterin/voor de achterbank met Vibraflex beplakt. Dit was voor mij voldoende/afdoende. Bij een Series zit de reserveband op de motorkap dus die is al behoorlijk ontdreunt..
Ook het schutboard heb ik niets aan gedaan.
D&G
-
vossehoff
Re: Geluidsisolatie
Gewone geluidsisolatie van de Gamma (of elke andere bouwmarkt) doet het prima. Is vaak ook nog hittebestendig, dus kan ook onder de motorkap.
Ik heb het dan over die isolatie met van die noppen (eierdoos profiel). Om heel eerlijk te zijn vindt ik dat zelfs beter werken dan de duurdere alternatieven (NoiseKillers en dergelijken), zoveel zelfs dat ik overweeg om in de LW de dure isolatie door Gamma isolatie te vervangen. Of je het mooi vindt is dan weer wat anders.
gr Niels
Ik heb het dan over die isolatie met van die noppen (eierdoos profiel). Om heel eerlijk te zijn vindt ik dat zelfs beter werken dan de duurdere alternatieven (NoiseKillers en dergelijken), zoveel zelfs dat ik overweeg om in de LW de dure isolatie door Gamma isolatie te vervangen. Of je het mooi vindt is dan weer wat anders.
gr Niels
-
Erik One-ten+LW
Re: Geluidsisolatie
Ik heb de matten van Wright Offroad (=hetzelfde als Exmoor trim?) en ben daar zoals eerder gemeld zeer tevreden over.
Had dat toen al voor m'n 109 en was het eerste dat ik voor de 110 kocht.
Waar erg veel herrie door komt is de seatbase.
En inderdaad de transmissie, in mijn Lightweight maakt bijvoorbeeld een opgerold plaid rond over de tunnel al een wereld van verschil.
Onder de motorkap heb ik van dat noppenspul gelijmd.
Binnen is het goed uit te houden rond de 100km/u/
Groet, Erik
Had dat toen al voor m'n 109 en was het eerste dat ik voor de 110 kocht.
Waar erg veel herrie door komt is de seatbase.
En inderdaad de transmissie, in mijn Lightweight maakt bijvoorbeeld een opgerold plaid rond over de tunnel al een wereld van verschil.
Onder de motorkap heb ik van dat noppenspul gelijmd.
Binnen is het goed uit te houden rond de 100km/u/
Groet, Erik
-
Exfietser
Re: Geluidsisolatie
Ik heb het schutbord aan de motorzijde geisoleerd met lead sandwich folie. Scheelde wel maar niet heel veel. Hetgeen bij mij het verschill uitmaakte dat ik naar de radio kan luisteren en van een bakkie gebruik kan maken bij 90 km/u snelweg is het aan de onderzijde isoleren van de vloerpaneeltjes en de tunnel en het aan de onderzijde isoleren van de zitbak. Hier heb ik van dat speciale isolatie spul van autorega op geplakt zitten. Dat scheelde zoveel dat ik de deuren en het dak nog niet eens gedaan heb. Moet nog wel gebeuren maar ja tijd he. Als ik straks ook de rubber mat die over de vloerdelen tunnel en zitbak komt heb kun je denk ik de vogeltjes buiten horen fluiten.
Arnold.
Arnold.
-
Jurriaan
Re: Geluidsisolatie
Ben wel benieuwd hoeveel het scheelt... Nog mooier als het dan ook nog te meten is ofzo?
Jurriaan.
Jurriaan.
-
Gert
Re: Geluidsisolatie
In het kader van een schoolprojectje heb ik ook wat gedaan aan geluidsisolatie.
Ik heb stap voor stap het een en ander aangepakt, en vervolgens gemeten wat het verschil was.
De conclusie, je kunt het geld beter besteden.
Ik heb overigens geen dure sets gekocht. Ik ben zelf aan de slag gegaan met tapijt, noppenschuim en vibraflex normal.
Als je je ergert aan het geluid zou ik otoplatieken laten maken, of een andere auto kopen.
Groeten,
Gert
Ik heb stap voor stap het een en ander aangepakt, en vervolgens gemeten wat het verschil was.
De conclusie, je kunt het geld beter besteden.
Ik heb overigens geen dure sets gekocht. Ik ben zelf aan de slag gegaan met tapijt, noppenschuim en vibraflex normal.
Als je je ergert aan het geluid zou ik otoplatieken laten maken, of een andere auto kopen.
Groeten,
Gert
-
Rene110
Re: Geluidsisolatie
Als je in de buurt van Breda woont , kan je een keer met mijn 110 een rondje rijden.
Ik heb moterkap en binnenkant geisoleerd en vind het behoorlijk schelen.
Mijn totale kosten waren zo'n 300 euro en met 100 km/uur kan ik prima naar de radio luisteren of samen kletsen.
kom maar een keer luisteren als je wilt.
Rene.
Ik heb moterkap en binnenkant geisoleerd en vind het behoorlijk schelen.
Mijn totale kosten waren zo'n 300 euro en met 100 km/uur kan ik prima naar de radio luisteren of samen kletsen.
kom maar een keer luisteren als je wilt.
Rene.
-
Erik One-ten+LW
Re: Geluidsisolatie
Gert, ik weet natuurlijk niet wat jij hebt gebruikt en gemeten. Wij hebben erg veel kilometers gemaakt met onze 109 (in het begin standaard ex-def) en tegenwoordig met onze One-ten (dus ook losse deurtopjes enzo).
Ik weet dus zeker dat hetgeen ik gedaan wél verschil maakt, anders had ik hetzelfde niet voor de One-ten gedaan.
Inderdaad heb ik niet het goedkoopste gebruikt, maar ik wil dan ook niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Resultaat mag er wél zijn, kruissnelheid met het verkeer mee én gewoon een gesprek voeren. Dat gaat erg moeilijk met aangemeten oordopjes, die draag ik op m'n werk in de machine kamer altijd en dat lult erg stom.
Erik
Ik weet dus zeker dat hetgeen ik gedaan wél verschil maakt, anders had ik hetzelfde niet voor de One-ten gedaan.
Inderdaad heb ik niet het goedkoopste gebruikt, maar ik wil dan ook niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Resultaat mag er wél zijn, kruissnelheid met het verkeer mee én gewoon een gesprek voeren. Dat gaat erg moeilijk met aangemeten oordopjes, die draag ik op m'n werk in de machine kamer altijd en dat lult erg stom.
Erik
-
vossehoff
Re: Geluidsisolatie
Ik ken anders een 109 die met goedkope noppen isolatie van 106 decibel naar 80 gedaalt is (bij 90km per uur). Dat is echt wel het verschil tussen gehoorbeschermers nodig hebben en gewoon kunnen praten op een meter van elkaar.
gr Niels
gr Niels
-
pp!
Re: Geluidsisolatie
OF je gooit er een mega stereoset in
ik heb bij m'n bedrijfsbus( Escudo, 1.9D) een bluetooth carkit, maar dan moet je de blower uitzetten, anders verstaan ze je aan de andere kant niet.
ik wilde ook zo'n bluetooth in m'n 110 -200TDi zetten, maar dat kan ik dus wel vergeten......
ik heb bij m'n bedrijfsbus( Escudo, 1.9D) een bluetooth carkit, maar dan moet je de blower uitzetten, anders verstaan ze je aan de andere kant niet.
ik wilde ook zo'n bluetooth in m'n 110 -200TDi zetten, maar dat kan ik dus wel vergeten......
-
Marc-my-Words
Re: Geluidsisolatie
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> In het kader van een schoolprojectje heb ik ook
> wat gedaan aan geluidsisolatie.
> Ik heb stap voor stap het een en ander aangepakt,
> en vervolgens gemeten wat het verschil was.
>
> De conclusie, je kunt het geld beter besteden.
>
> Ik heb overigens geen dure sets gekocht. Ik ben
> zelf aan de slag gegaan met tapijt, noppenschuim
> en vibraflex normal.
>
> Als je je ergert aan het geluid zou ik
> otoplatieken laten maken, of een andere auto
> kopen.
>
> Groeten,
>
> Gert
Hoewel oordopjes nog goedkoper zijn kan je ook met goedkope middelen veel bereiken.
Hoewel die andere auto ook helpt - ik heb alleen ervaring met een 110Td5HT, je zou kunnen zeggen dat dat een andere auto is, in ieder geval beter geisoleerd - helpt verstandige isolatie ook enorm.
Vlgs mij zijn de meedreunende carrosseriedelen het belangrijkste, en daarvan zijn die delen die direct aan de cabine grenzen weer de belangrijkste.
Bij een HardTop (althans Td5) is de Hard-Top zelf het belangrijkste deel, en daarna de vloerplaten/footwells. Bij die laatste is een vloermat met een dikke/zware rubberrug al heel nuttig. Bij een oudere 110 is de standaard isolatie minder en dan is een degelijke afdekset van links naar rechts over de tunnel denkelijk eerste keus. Ik ben nooit begonnen aan de deuren, maar ik denk dat die ontdreunen - desnoods met gewoon "dakleer" - ook helpt, en dus zoals gezegd de kale lange einden blik zoals de laadbak van een HT, en dus ook het dak.
De motorkap bekleden helpt maar beperkt want dat geluid zit buiten en wordt maar deels doorgegeven, het schutbord goed ontdreunen, en vooral ook de "lekken" dichten helpt weer wel (dat was standaard bij de Td5 al heel aardig gedaan).
En ... naast de standaard ontdreuners helpt ook het goed klem zetten van isolatieplaten (ook minder warm/danwel warmte verlies) en het bekleden van harde oppervlakken met een niet geluid-afstralende bekleding.
Anyway: radio of bijrijders waren goed verstaanbaar na de eenvoudige ingrepen, een 70er jaren diesel Golfje was beduidend lawaaiiger.
Marc
-------------------------------------------------------
> In het kader van een schoolprojectje heb ik ook
> wat gedaan aan geluidsisolatie.
> Ik heb stap voor stap het een en ander aangepakt,
> en vervolgens gemeten wat het verschil was.
>
> De conclusie, je kunt het geld beter besteden.
>
> Ik heb overigens geen dure sets gekocht. Ik ben
> zelf aan de slag gegaan met tapijt, noppenschuim
> en vibraflex normal.
>
> Als je je ergert aan het geluid zou ik
> otoplatieken laten maken, of een andere auto
> kopen.
>
> Groeten,
>
> Gert
Hoewel oordopjes nog goedkoper zijn kan je ook met goedkope middelen veel bereiken.
Hoewel die andere auto ook helpt - ik heb alleen ervaring met een 110Td5HT, je zou kunnen zeggen dat dat een andere auto is, in ieder geval beter geisoleerd - helpt verstandige isolatie ook enorm.
Vlgs mij zijn de meedreunende carrosseriedelen het belangrijkste, en daarvan zijn die delen die direct aan de cabine grenzen weer de belangrijkste.
Bij een HardTop (althans Td5) is de Hard-Top zelf het belangrijkste deel, en daarna de vloerplaten/footwells. Bij die laatste is een vloermat met een dikke/zware rubberrug al heel nuttig. Bij een oudere 110 is de standaard isolatie minder en dan is een degelijke afdekset van links naar rechts over de tunnel denkelijk eerste keus. Ik ben nooit begonnen aan de deuren, maar ik denk dat die ontdreunen - desnoods met gewoon "dakleer" - ook helpt, en dus zoals gezegd de kale lange einden blik zoals de laadbak van een HT, en dus ook het dak.
De motorkap bekleden helpt maar beperkt want dat geluid zit buiten en wordt maar deels doorgegeven, het schutbord goed ontdreunen, en vooral ook de "lekken" dichten helpt weer wel (dat was standaard bij de Td5 al heel aardig gedaan).
En ... naast de standaard ontdreuners helpt ook het goed klem zetten van isolatieplaten (ook minder warm/danwel warmte verlies) en het bekleden van harde oppervlakken met een niet geluid-afstralende bekleding.
Anyway: radio of bijrijders waren goed verstaanbaar na de eenvoudige ingrepen, een 70er jaren diesel Golfje was beduidend lawaaiiger.
Marc
-
Jurriaan
Re: Geluidsisolatie
Rene, waarmee heb jij het gedaan? En wat ligt er bij jou onder de kap?
Jurriaan.
Jurriaan.
-
Jurriaan
Re: Geluidsisolatie
Je hebt van die bluetooth-oortjes voor cabrio's. Die onderdrukken allerlei geluiden, schijnt nog best te werken ook. Misschien werkt het ook wel in Land Rovers om motor- en transmissiegeluid te verminderen?
Jurriaan.
Jurriaan.
-
Rene
Re: Geluidsisolatie
onder de moterkap technocel
binnen in auto vibraflex voorkant
losse ontdreuningsplaat achterin
alles bij elkaar was echt een groot merkbaar verschil.
Reen110
binnen in auto vibraflex voorkant
losse ontdreuningsplaat achterin
alles bij elkaar was echt een groot merkbaar verschil.
Reen110
-
Exfietser
Re: Geluidsisolatie
Ik weet ook niet wat je precies gedaan hebt Gert. Mijn ervaring is dat het wel degelijk uitmaakt en flink ook. Maar ik dacht dat jij niets wilde lijmen en schroeven ter wille van de orginaliteit. Ik denk dat daarom mischien jouw resultaat niet is wat je zoekt.
Arnold.
Arnold.
-
Gert
Re: Geluidsisolatie
Ik heb noppenschuim tegen mijn (zonder sporen te verwijderen) radioconsole geniet. De deuren heb ik beplakt met (simpel te verwijderen) vibraflex met daar overheen noppenschuim, en tegen de voetenbakken en op de zitbak heb ik tapijt gelegd. De motorkap heb ik beplakt met daarvoor gemaakt spul van de conrad.
Mijn metingen wezen uit dat er vrij weinig winst te behalen valt. Ik denk dat je voornamelijk psychologische winst behaalt. Ik moet toegeven dat ik de grootste vibrerende delen ongemoeid heb gelaten: de tunnel en het schutbord. Ten eerste vind ik dat er niet uit zien, en ten tweede past het niet bij mijn originaliteitswens. Van 108 naar 80dB zou ik direct naar het land der fabelen verwijzen, tenzij de eerste meting op de snelweg is gedaan en de tweede met stationair toerental (dan komt het in de buuurt van mijn nulmeting).
De trilling wordt via te veel delen doorgegeven. Wanneer je je hele cabine beplakt met spul dan zit je als het ware in een akoestische kamer, en dán geloof ik wel in grote winsten. Met mattensetjes of DHZ spullen bereik je meer psychologische winst dan winst in decibellen, aldus mijn decibelmeter. Ook ik dacht namelijk dat het heel wat uitmaakte, totdat ik het ging meten. Op het prikbord kwam ik voorheen namelijk nooit decibellen tegen maar enkel ervaringen, en dat wilde ik wel eens testen.
Groeten,
Gert
Mijn metingen wezen uit dat er vrij weinig winst te behalen valt. Ik denk dat je voornamelijk psychologische winst behaalt. Ik moet toegeven dat ik de grootste vibrerende delen ongemoeid heb gelaten: de tunnel en het schutbord. Ten eerste vind ik dat er niet uit zien, en ten tweede past het niet bij mijn originaliteitswens. Van 108 naar 80dB zou ik direct naar het land der fabelen verwijzen, tenzij de eerste meting op de snelweg is gedaan en de tweede met stationair toerental (dan komt het in de buuurt van mijn nulmeting).
De trilling wordt via te veel delen doorgegeven. Wanneer je je hele cabine beplakt met spul dan zit je als het ware in een akoestische kamer, en dán geloof ik wel in grote winsten. Met mattensetjes of DHZ spullen bereik je meer psychologische winst dan winst in decibellen, aldus mijn decibelmeter. Ook ik dacht namelijk dat het heel wat uitmaakte, totdat ik het ging meten. Op het prikbord kwam ik voorheen namelijk nooit decibellen tegen maar enkel ervaringen, en dat wilde ik wel eens testen.
Groeten,
Gert
-
Exfietser
Re: Geluidsisolatie
Jer moet maar eens een keer met mijn wagen mee rijden Gert. Dan hoor je verschil zelf. Ik heb inderdaad geen Decibellen gemeten. Maar wel of niet gebruik maken van een bakkie scheelt best veel. Voor de isolatie reed ik met oordoppen omdat het geen harden was in de wagen. En nu kan ik gewoon een gesperk voeren via de radio. Overigens is drie DB minder al de helft minder herrie. En dat scheelt al enorm.
Overigens is 80 DB een al op luide toon gevoerd telefoon gesprek, een stofzuiger o.i.d.
ZIE
Arnold.
Overigens is 80 DB een al op luide toon gevoerd telefoon gesprek, een stofzuiger o.i.d.
ZIE
Arnold.
-
vossehoff
Re: Geluidsisolatie
Nee hoor. Gewoon met een decibelmeter bij 80km/uur.
Ik weet niet wat jij verkeerd doet Gert, maar de geluidsisolatie die ik heb toegepast geeft echt wel resultaat (meetbaar). Niks psychologisch aan en al helemaal niet iets uit fabeltjesland.
gr Niels
Ik weet niet wat jij verkeerd doet Gert, maar de geluidsisolatie die ik heb toegepast geeft echt wel resultaat (meetbaar). Niks psychologisch aan en al helemaal niet iets uit fabeltjesland.
gr Niels
-
Dirk109
Re: Geluidsisolatie
Ik heb een complete mat set gekocht bij noise killer.Wel duur maar het werkt goed en de pasvorm is perfekt en mooi afgewerkt.Er zijn ook sets te koop die bestaan uit wel 30 losse stukken die je moet plakken etc.
Die ik heb bestaat maar uit een paar grote stukken die ook eenvoudig te verwijderen zijn als je er eens onder moet zijn.Zeker als vrouw lief ook eens meegaat zal die zeggen MM lijkt net een echte auto.(zo kunnen sommige vrouwen nu eenmaal reageren in de landrover)
Foto's op verzoek.
Dirk109
Die ik heb bestaat maar uit een paar grote stukken die ook eenvoudig te verwijderen zijn als je er eens onder moet zijn.Zeker als vrouw lief ook eens meegaat zal die zeggen MM lijkt net een echte auto.(zo kunnen sommige vrouwen nu eenmaal reageren in de landrover)
Foto's op verzoek.
Dirk109
-
Jurriaan
Re: Geluidsisolatie
Diesel of V8? Ben wel benieuwd wat het scheelt eigenlijk.
Moet het bij mijn auto ook doen. Ben vooral benieuwd wat onder de vloer te moeten plakken, want straks gaat de body er compleet af en dan kan ik er mooi bij.
Jurriaan.
Moet het bij mijn auto ook doen. Ben vooral benieuwd wat onder de vloer te moeten plakken, want straks gaat de body er compleet af en dan kan ik er mooi bij.
Jurriaan.
-
Marc-my-Words
Re: Geluidsisolatie
Ik heb het ook nooit gemeten*, maar bij een Td5 - die qua schutbord best aardig is geisoleerd - was de HardTop voral een klankkast die alles alleen maar streker doorgaf. Als je door een plas reed kronk het alsof je in een tropische stortbui was terechtgekomen, een echte stortbui was nog dramatischer, minstens de zondvloed, en een vrachtwagenuitlaat kon je zelfs bijna ruiken om van horen maar niet te spreken.
Met eenvoudige maatregelen, meest zo te verwijderen, nam het geluidsniveau net zo dramatsich als dat geluid oorspronkelijk was ook af. Een decibelmeter was echt niet nodig, en dit is echt geen "tussen de oren verhaal": er was gewoonweg voor de oren "niks" te horen.
* Beetje dom, m'n vader had zo zo'n meter voor me gehad.
Zowel het verhaal dat het niet helpt alsook de suggestie dat alleen dure dingen helpen zijn beide sprookjes.
Wat wel heel belangrijk is: netjes werken, want de laadbak beplakken en aftimmeren is een precisie werkje: als je ook maar een paar rammeltjes laat zitten is 90% van het effect weg. Uiteindelijk hoorde ik ook de kleine gaatjes, bijv daar waar de HardTop-kier - gevuld met schuimband - net niet goed aansloot op het deurrubber, en ook bleken de deuronderranden nog veel rijgedruis door te laten. (Afkitten van de rockslider-bodemplaat-kier bleek ook weer veel te schelen.
Anyway: als bij 100km/u het windgeruis het hardste gedruis is, en als je een kiertje in deur of raam kan horen dan hoef je niet te twijfelen aan de demping van het motorgeluid.
Met eenvoudige maatregelen, meest zo te verwijderen, nam het geluidsniveau net zo dramatsich als dat geluid oorspronkelijk was ook af. Een decibelmeter was echt niet nodig, en dit is echt geen "tussen de oren verhaal": er was gewoonweg voor de oren "niks" te horen.
* Beetje dom, m'n vader had zo zo'n meter voor me gehad.
Zowel het verhaal dat het niet helpt alsook de suggestie dat alleen dure dingen helpen zijn beide sprookjes.
Wat wel heel belangrijk is: netjes werken, want de laadbak beplakken en aftimmeren is een precisie werkje: als je ook maar een paar rammeltjes laat zitten is 90% van het effect weg. Uiteindelijk hoorde ik ook de kleine gaatjes, bijv daar waar de HardTop-kier - gevuld met schuimband - net niet goed aansloot op het deurrubber, en ook bleken de deuronderranden nog veel rijgedruis door te laten. (Afkitten van de rockslider-bodemplaat-kier bleek ook weer veel te schelen.
Anyway: als bij 100km/u het windgeruis het hardste gedruis is, en als je een kiertje in deur of raam kan horen dan hoef je niet te twijfelen aan de demping van het motorgeluid.
-
Tinus 110
Re: Geluidsisolatie
Geweldig - dank aan allen, wat een reacties.
Dat meten vind ik wel een mooie oplossing. Iemand enig idee waar ik zo'n apparaat kan lenen, wil er graag per isolatie-stap een testje mee doen en ervaring delen. Weet iedereen gelijk wat de effecten zijn.
gr
Martijn
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06e9b899ba6fa22141b6470f2df1f3ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12137956, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
Dat meten vind ik wel een mooie oplossing. Iemand enig idee waar ik zo'n apparaat kan lenen, wil er graag per isolatie-stap een testje mee doen en ervaring delen. Weet iedereen gelijk wat de effecten zijn.
gr
Martijn
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06e9b899ba6fa22141b6470f2df1f3ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12137956, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
-
vossehoff
Re: Geluidsisolatie
Als je het heel makkelijk wilt doen zoek je iemand met een Nokia 5140, onder Toepassingen heeft die een decibelmeter (die tot mijn verbazing nog accuraat bleek te zijn ook).
gr Niels
gr Niels
-
Gert
Re: Geluidsisolatie
Bij de conrad kun je voor een betrekkelijk goede prijs een bruikbare decibelmeter kopen van Voltcraft, in de SL serie. Ik heb de SL100 gebruikt.