Hallo vonkentrekkers.
Hier even een vraagje over mijn 24 volts 109 ex mil.
Ik heb naast mijn normale accu's ook 2 12 volt huishoud accus paralel geschakeld dus daar ook 24 volt.
Het opladen gaat via een relais wat de beiden accu combinaties oplaad zodra de motor loopt.
op een van de huishoud accu's heb ik mijn radio geschakeld dus die pakt 12 volt.
Als ik meet bij draaiende motor meet ik 28,5 volt op de huis houd accu's apart meet ik op een accu 12,8 volt en op de ander plm 15 volt
Nu heb ik vaak als ik niet al te lange stukken rijd dat de huishoud accus niet vol zijn en zo weinig spanning geven dat mijn radio er mee uitscheid als de motor niet draaid.
Ik heb een 24 volts 55 amp dynamo geplaatst ipv de militaire en ben nu bang dat die te weinig vermogen levert misschien moet ik wel naar een 70 amp dynamo.
Die 55 amp geeft de dynamo pas bij volle toeren en dat rijd je nooit in de stad misschien komt die dan niet verder dan 30 amp ofzo.
Of zou die 70 amp bij lange stukken de boel overladen zodat alles weer te warm wordt.
Moet de radio op een andere manier aangesloten worden hoe dan 12 volt zonder constant een omvormer aan te hebben.
Ik hoop dat iemand dit nog snapt en weet wat hier moet gebeuren.
ik hoor het wel alvast bedankt.
Willem
Zwaardere dynamo vraag
-
G-men (Gargamel)
Re: Zwaardere dynamo vraag
Hoi Willem.
Ik ga er even vanuit dat je de twee accu's in serie hebt staan en over 1 accu de 12v gebruikers hebt staan, en dat het hetzelfde model accu''s is met gelijke capaciteit.
Het probleem zit hem niet zozeer in de dynamo en de aansluitingen, als wel in de manier waarop je de 12v gebruikers aangesloten hebt.
Je krijgt namelijk en verschil in ladingstoestand. De stroom door de ene accu is namelijk de laadstroom + de gebruikersstroom van de 12v gebruikers.
Hierdoor worden ze ongelijk geladen, en gebruik je de ene accu als een soort weerstand. Door de gebruikers, blijf je namelijk stroom sturen door de accu die in serie staat met deze gebruikers.
Dat lukt je echter alleen door een te hoge spannning over die accu te zetten, hetgeen ook verklaard dat je ook 15 volt meet over die ene accu en 12,5 over de andere. De 15v is boven de gasspanning van de accu, en deze zal dan ook gaan koken en kapot gaan
De enige goede oplossing is of de accu;s parralel schakelen tijdens gebruik en in serie tijdens het laden, of een 24-12 volt omvormer installeren.
Deze zijn niet extreem duur; de schakelende zijn het meest efficient. voor een radio kun je echter ook een lineaire spanningsregelaar gebruiken . Die heeft echter wel een lager rendement; maar dat is voor kleien belastingen niet zo heel erg. (zie linkje hieronder)
Als je hemmet een relais achter jecontact op de 24v aansluit is "vergeten" ook onmogelijk.
[www.scanman.nl]
Is een voorbeeldje. Bia Google is genoeg te vinden.
De schakelende variant is een stuk duurder.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2010 23:38 door G-men (Gargamel).
Ik ga er even vanuit dat je de twee accu's in serie hebt staan en over 1 accu de 12v gebruikers hebt staan, en dat het hetzelfde model accu''s is met gelijke capaciteit.
Het probleem zit hem niet zozeer in de dynamo en de aansluitingen, als wel in de manier waarop je de 12v gebruikers aangesloten hebt.
Je krijgt namelijk en verschil in ladingstoestand. De stroom door de ene accu is namelijk de laadstroom + de gebruikersstroom van de 12v gebruikers.
Hierdoor worden ze ongelijk geladen, en gebruik je de ene accu als een soort weerstand. Door de gebruikers, blijf je namelijk stroom sturen door de accu die in serie staat met deze gebruikers.
Dat lukt je echter alleen door een te hoge spannning over die accu te zetten, hetgeen ook verklaard dat je ook 15 volt meet over die ene accu en 12,5 over de andere. De 15v is boven de gasspanning van de accu, en deze zal dan ook gaan koken en kapot gaan
De enige goede oplossing is of de accu;s parralel schakelen tijdens gebruik en in serie tijdens het laden, of een 24-12 volt omvormer installeren.
Deze zijn niet extreem duur; de schakelende zijn het meest efficient. voor een radio kun je echter ook een lineaire spanningsregelaar gebruiken . Die heeft echter wel een lager rendement; maar dat is voor kleien belastingen niet zo heel erg. (zie linkje hieronder)
Als je hemmet een relais achter jecontact op de 24v aansluit is "vergeten" ook onmogelijk.
[www.scanman.nl]
Is een voorbeeldje. Bia Google is genoeg te vinden.
De schakelende variant is een stuk duurder.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2010 23:38 door G-men (Gargamel).
-
The Dream
Re: Zwaardere dynamo vraag
Hallo Gerrit.
Zeer bedankt voor je snelle reactie van gisteravond.
De reden dat ik mijn radio altijd onder 12volt heb is natuurlijk het verlies van zenders als ik de boel uit zet.
Ik heb een redelijke omvormer 24-12 V waar ik kan aftappen voor mijn radio en eventueel een telefoontje opladen maar mijn angst was dat als ik de spanning er op hou als ik geparkeerd sta en dus niet de omvormer uitschakel deze toch te heet wordt 24 hrs aanstaan kunnen ze daar wel tegen?
De huishoud accu's zijn eigenlijk voor de omvormer naar 220 Volt.
Ik weet weer wat meer en ga nog even verder zoeken in iedergeval bedankt .
Willem
Zeer bedankt voor je snelle reactie van gisteravond.
De reden dat ik mijn radio altijd onder 12volt heb is natuurlijk het verlies van zenders als ik de boel uit zet.
Ik heb een redelijke omvormer 24-12 V waar ik kan aftappen voor mijn radio en eventueel een telefoontje opladen maar mijn angst was dat als ik de spanning er op hou als ik geparkeerd sta en dus niet de omvormer uitschakel deze toch te heet wordt 24 hrs aanstaan kunnen ze daar wel tegen?
De huishoud accu's zijn eigenlijk voor de omvormer naar 220 Volt.
Ik weet weer wat meer en ga nog even verder zoeken in iedergeval bedankt .
Willem
-
G-men (Gargamel)
Re: Zwaardere dynamo vraag
Het geheugen van een autoradio vraagt practisch geen stroom.
Overigens zou een omvormer die bijna onbelast is nooit warm mogen worden en bijnna geen stroom mogen gebruiken.
Waarom meet je de stroom niet een keertje als de radio uit staat. Dan weet je snel genoeg of je teveel trekt.
Als je dat teveel is, of je hem niet 24/7 aan wilt laten staan (wat ik ook niet zou willen), dan zou ik daarvoor een hele kleine 12v loodaccu nemen. Als je die met een germaniumdiode (lage drempelspanning) aan de voeding vanaf de omvormer hangt, dan laad hij tijdens het rijden die kleiene accu zelfs nog bij.
Je kunt ook eens simpel proberen met een fotobatterij (alkanine o.id.) en eens zien hoe lang dat mee gaat. Dat zou best eens mee kunnen vallen.
Gerrit
Overigens zou een omvormer die bijna onbelast is nooit warm mogen worden en bijnna geen stroom mogen gebruiken.
Waarom meet je de stroom niet een keertje als de radio uit staat. Dan weet je snel genoeg of je teveel trekt.
Als je dat teveel is, of je hem niet 24/7 aan wilt laten staan (wat ik ook niet zou willen), dan zou ik daarvoor een hele kleine 12v loodaccu nemen. Als je die met een germaniumdiode (lage drempelspanning) aan de voeding vanaf de omvormer hangt, dan laad hij tijdens het rijden die kleiene accu zelfs nog bij.
Je kunt ook eens simpel proberen met een fotobatterij (alkanine o.id.) en eens zien hoe lang dat mee gaat. Dat zou best eens mee kunnen vallen.
Gerrit
-
ToyRoverlander
Re: Zwaardere dynamo vraag
Zelfs een omvormer die uitstaat verbruikt stroom. Ik heb er 2 in mijne (24V-12V en 24V-220V) en toen ik problemen had met met spanningsregelaar liet ik hem nooit mijn huishoud accu's opladen. De omvormers trokken de accu's gewoon helemaal leeg en ik kon ze weggooien daarna.
Een omvormer kan best lange tijd aanstaan, hij kan best wat warm worden, maar niet zo erg dat je je handen eraan afbrandt. Hoewel mijne wel echt warm word als ie goed moet werken om bijvoorbeeld mijn laptop van stroom te voorzien. Ze hebben ook thermische beveiligingen erin zitten die hem uitschakelt als het ding te heet word.
Ik heb een 24V 25A dynamo waarmee ik 4x 72A/h accu's oplaad. Zomers heb ik nagenoeg continue de koelkast in de auto staan en met camperen gaat de laptop ed er ook op. Ik heb nog nooit problemen gehad met te weinig stroom.
Als je de auto gewoon gebruikt dan kan een omvormer om je radio van 12V te voorzien prima. Wat je dus nooit moet doen is 12V pakken van één van de accu's, want zoals gezegd, dan gaan ze kapot. Maakt niet uit hoe weinig stroom het is, de accu's gaan kapot.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Een omvormer kan best lange tijd aanstaan, hij kan best wat warm worden, maar niet zo erg dat je je handen eraan afbrandt. Hoewel mijne wel echt warm word als ie goed moet werken om bijvoorbeeld mijn laptop van stroom te voorzien. Ze hebben ook thermische beveiligingen erin zitten die hem uitschakelt als het ding te heet word.
Ik heb een 24V 25A dynamo waarmee ik 4x 72A/h accu's oplaad. Zomers heb ik nagenoeg continue de koelkast in de auto staan en met camperen gaat de laptop ed er ook op. Ik heb nog nooit problemen gehad met te weinig stroom.
Als je de auto gewoon gebruikt dan kan een omvormer om je radio van 12V te voorzien prima. Wat je dus nooit moet doen is 12V pakken van één van de accu's, want zoals gezegd, dan gaan ze kapot. Maakt niet uit hoe weinig stroom het is, de accu's gaan kapot.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..