ontsteking serie 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
edgar

ontsteking serie 3

Bericht door edgar »

Hallo iedereen,

We hebben een probleem met de ontsteking van onze laro stawag serie-3 2.6 6 cylinder.
Laatst wou ik wegrijden stopt de motor ineens, en daarna niet meer willen starten.
Onder de motorkap gedoken en heb geen vonk meer op de bougie kabels.
Op de bobinekabel heb ik wel een vonk, voor de zekerheid de bobine, verdelerkap en alle
kabels vervangen. Maar doet nog steeds niets, wie heeft hier nog ideeen over ?

bvd. Edgar
WillemNoord

Re: ontsteking serie 3

Bericht door WillemNoord »

klinkt als ontsteking. Kijk eens na een elektronische.
Bram109

Bericht door Bram109 »

Vervang de rotor ook eens .

Bram.
Dirk109

Bericht door Dirk109 »

Rotor zeker ook wel vervangen? de kabel van de bobine moet in de sluiting van de kap klikken.
Misschien ergens toch geen goed contact.Tip start de motor eens in het donker dan kan je soms vonkoverslag zien waar het niet hoort en ontdek je misschien wat.Of een bougie aan de kabel vann de bobine en kijken og deze dan wel vonkt dan zit het dus toch in de verdeler/kabels.Mogelijk is je bobine stuk of de weerstand ervoor en is de vonk niet sterk genoeg dan wel vonk op de kabel maar niet door je kap naar de bougie.
Succes Dirk
jutter29

Bericht door jutter29 »

Beste Edgar,

Dit probleem heb ik nu ook sinds gisteren.
Een maand terug heb ik een nieuwe ontsteking, bougies en bobine er opgezet en sinds gisteren precies hetzelfde als jij hebt.
In het begin start de Land rover (Lightweight)goed en na een tijdje gereden te hebben stopt de moter er zo maar mee en niet meer aan de praat te krijgen.
Nu ontdekte ik wel dat de nieuwe bobine gloeiend heet was, echt niet aan te raken en gechecked op vonk maar die was heel klein tot niets.
Ik weet niet of de bobine bij jou ook zo heet wordt, maar misschien dit iets te maken heeft met het probleem.
Nu had Dirk109 het over een weerstand ervoor. Zit die ook bij een Lightweight en waar zit die dan.
Het is niet veel maar ik denk zal mijn ervaring ook even plaatsen.
Ik hoop dat iemand de oplossing voor ons heeft.
Alvast bedankt.

Groeten,

Jan.
bareld

Bericht door bareld »

Condensator nog wel goed? Als die doorslaat wordt de werking van het inductieprincipe in de bobine een stuk minder. Bovendien kan je bobine heter worden door de stroom die niet meer onderbroken wordt.
Het hoeft niet de oplossing te zijn maar een condensator kost bijna niets en vaak heb je er zelfs wel 1 liggen.

Je kan het ook even testen door de condensator even af te koppelen. Als hij dan wel goed loopt is het duidelijk; condensator vervangen.
Herman 88&109

Bericht door Herman 88&109 »

Kijk inderdaad eens naar de rotor. Mijn serie IIa had last van dezelfde problemen. Na rondspeuren op internet vond ik de volgende site met een mogelijke verklaring voor het probleem:
[www.distributordoctor.com]
In het kort: het materiaal wat gebruikt wordt kan vooral onder invloed van hogere temperatuur meer gaan geleiden. Dit in combinatie met het koperen knopje wat het koperen stripje vasthoudt, leidt tot doorslag van de rotor. Gevolg is dat de stroomstoot van de bobine meteen door de verdeler in het blok wordt geleid.

Na het vervangen van de imitatierotor voor een gebruikte originele heb ik geen problemen meer gehad.

Groeten,

Herman
Plaats reactie