Olie tussenbak LT95?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Olie tussenbak LT95?

Bericht door Wim Janssen »

Welke olie moet er in de tussenbak van een LT95? Ik heb hier in het archief gezocht en kom zowel 15W-40 als 80W-90 tegen. In het werkplaatshandboek van de defender kan ik het niet vinden.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Luuk

Re: Olie tussenbak LT95?

Bericht door Luuk »

Hallo Wim,

Ik heb er gewoon 15w40 in zitten. Staat dacht ik ook in de lijst die ik in mijn werkplaatshandboek heb staan. Zal het morgen nog eens opzoeken.

Groet Luuk
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Volgens het werkplaats handboek voor de Ninety en Oneten (de Defender had geen LT95 meer) is een 15W40 motorolie voorgeschreven.
Op zich is er geen bezwaar om een 80W90 versnellingsbak olie te gebruiken (vergelijkbare viscositeit en zelfs betere eigenschappen), maar gezien de neiging van de LT95 om via de tussenbak de hoofdbak te vullen a.g.v. inwendige lekkage via de keerring tussen beide bakken is een motorolie verstandiger.
Als een overdrive gemonteerd is blijkt een versnellingsbak olie betere resultaten te geven in de tussenbak.

Dennis B
Wim Janssen

Dennis,

Met name dat laatste was ik in geinteresseerd, omdat ik er inderdaad een overdrive op wil zetten. Dank je.

groeten
Wim Janssen
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

OH,

Ik zag Bowy een keer de tussenbak vullen met motorolie met daarbij de opmerking dat het voor mij niet handig was.
Mag je deze twee ook mixen?

groet
WillemNoord
bowy

Bericht door bowy »

Willem,

Jij hebt geen LT95 maar een LT76 dus idd een ander recept! (in een appeltaart doe je toch ook geen kersen )

Gr Bowy
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Wim,

Officieel moet er 15W40 in de tussenbak.
Ik heb zelf ook 80W90 geprobeerd (zit er nu 10.000km in); maar eigenlijk geen verschil geconstateerd. Niet in geluid, en niet in het schakelen van de overdrive.
Heb wel het idee dat de OD bij erg koud weer wat beter schakeld met motorolie.
Volgende keer bij vervangen gaat er dus weer gewoon GTX 15W40 high-mileage van Castrol in.

Groetjes, Gerrit

Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Welke olie moet er in de tussenbak van een LT95?
> Ik heb hier in het archief gezocht en kom zowel
> 15W-40 als 80W-90 tegen. In het werkplaatshandboek
> van de defender kan ik het niet vinden.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [wim-janssen.fotopic.net]
Wim Janssen

Dus ook 15W-40 in de overdrive? Nu we het toch over die overdrive hebben, waar heb jij de bedienings pook zitten? Jij hebt toch ook een RHD, of niet?

groeten
Wim
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

In de LT95 deelt de overdrive zijn olie met de tussenbak. Die hoef je dus ook niet appart te verversen. Olie loopt via de main shaft in de OD. Alleen als je de OD installeerd moet je hem eenmalig vullen, omdat het reservoir dan leeg is.

Ik heb de OD gekocht met de bediening voor de RRC. Die paste dus niet.
Heb het als volgt opgelostheel eenvoudig een scharnier genomen, op de zitbak geschroefd en daar een hendel met schakelknop aangelast. Stukje rond staf door de zitbak naar de OD. Hendel vertikaal is dan normaal gebruik en hendel 70 graden is overdive ingeschakeld.
Let wel even op dat je netjes naast de versnellingpook uitkomt.

Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus ook 15W-40 in de overdrive? Nu we het toch
> over die overdrive hebben, waar heb jij de
> bedienings pook zitten? Jij hebt toch ook een RHD,
> of niet?
>
> groeten
> Wim
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

Als leek zijnde weer wat geleerd de ene versnellingsbak is de andere niet
Paul Rasch

Bericht door Paul Rasch »

Beste Wim,

De link is volgens mij hier al een eer eerder langs gekomen: er staat een in mijn ogen perfect artikel op de site van de LRHC over olie en smeermiddelen.

De pagina is: LRCH, artikel over olie en smeermiddelen

Over de LT95 schrijven ze, ik citeer:
In authentieke instructies wordt een motorolie SAE 20W50 geadviseerd.
Door de ontwikkeling van de dopes, zijn de huidige ACEA A en B motoroliën minder geschikt voor transmissie toepassing.
Goede vervanger is een Super Multigrade SAE 10W40 in de CCMC-D1 / ACEA E4 kwaliteit (D1 / E4 is een vrachtwagen kwaliteit olie, dus naar een "Truck"-service!). Maar er zijn ook goede resultaten met een SAE 75W80 API-GL4 transmissieolie. (Schakelt iets stroever, maar wordt ook stiller !)
Wel een API-GL4 ZONDER (half) synthetische samenstelling gebruiken!!
LET OP: De LT95 heeft gescheiden olie inhoud voor het 4-bak (2,6 liter) en de H-L tussenbak (3,1 liter).
Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar.

Ook de rest van het artikel is zeer lezenswaard. Ze geven ook een advies over de motorolie voor de V8.

Succes, Paul Rasch
Plaats reactie