na div. overwegingen toch 300 tdi reviseren en evt. tunen
-
Bart van Dessel
na div. overwegingen toch 300 tdi reviseren en evt. tunen
Een aantal weken had ik bericht over m'n werkauto, een disco 300 tdi, die niet genoeg presteerde. De compressie is duidelijk te laag dus tijd voor ander blokje. Ik heb serieus overwogen om een Nissan 3.5 of Isuzu 3.9 te nemen vanwege hun serieus hogere koppel maar dit is me door diverse kenners afgeraden vanwege moeilijke plaatsing in een links gestuurde Discovery. Ik wil er geen doe het zelf voertuig van maken met allerlei verbouwingen en veranderingen. Ik ben met een Nissan 3.5 FD35t bezig en die interesse blijft, maar dan evt. plaatsing in een andere auto.
Ik ben nu begonnen met een goed lopend 300 tdi blok (uit automaat) uit elkaar te halen, ik wil dit blok reviseren en evt. optimaliseren. Is er winst uit te halen om diverse delen te blueprinten? Evt. krukas uitbalanceren? Of heeft dat geen zin bij een tdi. Is het ook zinvol om de kop te bewerken? In Engeland zie ik performance heads te koop, ben benieuwd wat daar aan gedaan is. Eerst gaat het kale blok naar een revisiebedrijf voor de cylinders op ovaliteit te controleren en te laten honen of kotteren als dit nodig moest zijn.
Gr, Bart
Ik ben nu begonnen met een goed lopend 300 tdi blok (uit automaat) uit elkaar te halen, ik wil dit blok reviseren en evt. optimaliseren. Is er winst uit te halen om diverse delen te blueprinten? Evt. krukas uitbalanceren? Of heeft dat geen zin bij een tdi. Is het ook zinvol om de kop te bewerken? In Engeland zie ik performance heads te koop, ben benieuwd wat daar aan gedaan is. Eerst gaat het kale blok naar een revisiebedrijf voor de cylinders op ovaliteit te controleren en te laten honen of kotteren als dit nodig moest zijn.
Gr, Bart
-
ToyRoverlander
Re: na div. overwegingen toch 300 tdi reviseren en evt. tunen
Is het een electronische 300tdi of een mechanische?
Als het een mechanische is is dat mooi (voor mij, want dan weet ik tenminste wat je kunt doen, die electronische zul je wel kunnen chippen ofzo).
Blueprinten zou ik niet aan beginnen, leuk voor een benzineblok dat veel toeren draait, vrij onnodig (in mijn ogen) voor een diesel. Kop bewerken zie ik ook niet veel nut in.
Wat ik zou doen als je echt meer vermogen wilt: Grotere intercooler plaatsen, boostmeter en EGT meter plaatsen en dan gaan schroeven aan je brandstofpomp. De opbrengst verhogen. Dan kun je het een beetje fine-tunen met de brandstof en de boost dat ie meer vermogen levert maar dat wel de EGT binnen de perken blijft.
EGT is Exhaust Gas Temperature. Bij een diesel is het net andersom als bij een benzineblok. Bij een diesel gaat de EGT omhoog bij een rijker mengsel.
Meer boost (dus meer lucht) geeft armer mengsel dus lagere EGT, grotere intercooler geeft een lagere temp van de inlaatlucht dus lagere EGT.
Wat ook ERG belangrijk is is een grote open uitlaat. Je wilt namelijk zo MIN mogelijk tegendruk in je uitlaat. Hierdoor spoolt de turbo eerder op, dus meer boost (en vermogen) bij lagere toeren en de EGT's gaan ook omlaag.
Dit heeft meer nut dan al dat andere.
Als het een mechanische is is dat mooi (voor mij, want dan weet ik tenminste wat je kunt doen, die electronische zul je wel kunnen chippen ofzo).
Blueprinten zou ik niet aan beginnen, leuk voor een benzineblok dat veel toeren draait, vrij onnodig (in mijn ogen) voor een diesel. Kop bewerken zie ik ook niet veel nut in.
Wat ik zou doen als je echt meer vermogen wilt: Grotere intercooler plaatsen, boostmeter en EGT meter plaatsen en dan gaan schroeven aan je brandstofpomp. De opbrengst verhogen. Dan kun je het een beetje fine-tunen met de brandstof en de boost dat ie meer vermogen levert maar dat wel de EGT binnen de perken blijft.
EGT is Exhaust Gas Temperature. Bij een diesel is het net andersom als bij een benzineblok. Bij een diesel gaat de EGT omhoog bij een rijker mengsel.
Meer boost (dus meer lucht) geeft armer mengsel dus lagere EGT, grotere intercooler geeft een lagere temp van de inlaatlucht dus lagere EGT.
Wat ook ERG belangrijk is is een grote open uitlaat. Je wilt namelijk zo MIN mogelijk tegendruk in je uitlaat. Hierdoor spoolt de turbo eerder op, dus meer boost (en vermogen) bij lagere toeren en de EGT's gaan ook omlaag.
Dit heeft meer nut dan al dat andere.
-
paulus-109
denk toch dat je met het flowen van de kop ook nog wat pk,tjes kan vinden.
zover ik weet is dat gedaan met de performance heads uit engeland.
best breng je de kop MET spruitstukken naar een bedrijf dat dit kan.
zo maken ze kop en spruitstuk maar ook de pakkingen exact op maat van elkaar. net als de inhoud van alle in en uitlaten (gelijk).
dan komt het redelijk open uitlaatsysteem pas aan bod.
paul
zover ik weet is dat gedaan met de performance heads uit engeland.
best breng je de kop MET spruitstukken naar een bedrijf dat dit kan.
zo maken ze kop en spruitstuk maar ook de pakkingen exact op maat van elkaar. net als de inhoud van alle in en uitlaten (gelijk).
dan komt het redelijk open uitlaatsysteem pas aan bod.
paul
-
Bart van Dessel
Dank voor jullie bericht, het blueprinten had ik verwacht dat dit niet veel nut zou hebben, het wegbrengen van kop mét spruitstuk is een goeie, ik zal de revisieman 's vragen of het zinvol is. Een grote intercooler had ik al, is ca. 4 keer zo groot en staat volledig voor de radiateur. En een boostmeter met boostregelaar had ik ook al, pomp was al iets opgeschroeft, maar doordat de motor bijna z'n laatste adem uitpuft (weinig compressie) heeft dit allemaal geen zin. Hij loopt op de GPS 135 km/uur max en de trekkracht met zware kar is ver onder de maat, ik rij met m'n gezin in een 300 tdi RRC die volledig standaard is en die is veel sterker.
Wat ik dus wel ga plaatsen is een aangepaste uitlaat, een kleinere middendemper en achterdemper. Dus niet teveel extra geluid (tis geen td5) maar wel minder tegendruk. En dieEGT meter moet er zeker komen! Lijkt me heel belangrijk. In ieder geval dank voor de tips,
gr, Bart
Wat ik dus wel ga plaatsen is een aangepaste uitlaat, een kleinere middendemper en achterdemper. Dus niet teveel extra geluid (tis geen td5) maar wel minder tegendruk. En dieEGT meter moet er zeker komen! Lijkt me heel belangrijk. In ieder geval dank voor de tips,
gr, Bart
-
Bart van Dessel
Is een mechanische!!! Een automaat is af fabriek een stukkie sterker maar bij-tunen is moeilijk.
-
ToyRoverlander
Ah, hij was dus al wat gekieteld .
Als je zo'n beetje het uiterste eruit wilt halen dan zal flowen ed van de kop ook nut hebben. Ik dacht dat ie nog standaard was, dan is hetgene wat ik beschreef al een mooie manier om snel, makkelijk en redelijk betaalbaar meer vermogen eruit te halen.
EGT meter is zo'n beetje DE belangrijkste meter als je gaat spelen met de pomp.
Wat ook nog kan is een uitlaatspruistuk met iets kleinere kanalen. Dan krijg je een snellere gasstroom, blaast je turbo ook eerder/harder.
Als je zo'n beetje het uiterste eruit wilt halen dan zal flowen ed van de kop ook nut hebben. Ik dacht dat ie nog standaard was, dan is hetgene wat ik beschreef al een mooie manier om snel, makkelijk en redelijk betaalbaar meer vermogen eruit te halen.
EGT meter is zo'n beetje DE belangrijkste meter als je gaat spelen met de pomp.
Wat ook nog kan is een uitlaatspruistuk met iets kleinere kanalen. Dan krijg je een snellere gasstroom, blaast je turbo ook eerder/harder.
-
Exfietser
Wat is dat blueprinten waar jullie het over hebben?
Arnold.
Arnold.
-
Bart van Dessel
Blueprinten is alle bewegende delen in je blok op hetzelfde gewicht brengen op de tiende gram nauwkeurig. Af fabriek zijn de verschillen vrij groot onderling. Dus je drijfstangen, zuigers op hetzelfde gewicht brengen, je krukas kun je laten uitbalanceren zodat er geen ongewenste trillingen kunnen ontstaan, die de bestuurder overigens niet merkt. Na het blueprinten loopt je blok soepeler, gaat minder snel kapot en kan, als het goed, langer mee. Iedere motor van een exotisch merk zoals Ferrari en Lamborghini is geblueprint, 100% handwerk. Ik doe dit allemaal niet om brandstof te besparen maar om meer vermogen op een veilige manier uit het blok te halen. Is een beetje een sport maar ook noodzaak (zware aanhanger). Ik doe veel zelf dus is nog enigszins betaalbaar. Op wikipedia en Google kun je alles over blueprinten vinden;-)
gr, Bart
gr, Bart
-
Exfietser
Thanks, ik wist dat dit kan inderdaad en dat het bij dure sporwagens gebeurt wist ik ook. Ik wist alleen niet dat het zo genoemd wordt.
Arnold.
Arnold.
-
paulus-109
het uitwegen van de drijfstangen en de zuigers zou ik zeker doen.
bij m,n 2,25 blok zijn nieuwe zuigers, en ja van mahle, zat er tussen twee zuigers maar liefst 14 gram verschil tussen de zwaarste en de lichtste. de originele drijfstangen hadden ook allemaal een ander gewicht.
bij de zuigers bleek er verschil vooral in het afwerken van de binnenkant te zitten.
het zijn kleine getallen maar op toeren is het best veel.
paul
bij m,n 2,25 blok zijn nieuwe zuigers, en ja van mahle, zat er tussen twee zuigers maar liefst 14 gram verschil tussen de zwaarste en de lichtste. de originele drijfstangen hadden ook allemaal een ander gewicht.
bij de zuigers bleek er verschil vooral in het afwerken van de binnenkant te zitten.
het zijn kleine getallen maar op toeren is het best veel.
paul
-
Bart74
Hey Bart,
LPG injectie is misschien nog een optie.
Ook heb ik eens gehoord dat een brandstofpomp van een 200TDI op een 300TDI past. Dit zou ook een vermogenswinst opleveren. MAAR... dat heb ik alleen gehoord. Ik zou niet kunnen verklaren waarom dat is.
Misschien kun je nog spelen met de openingsdruk van de verstuivers.
Bart
LPG injectie is misschien nog een optie.
Ook heb ik eens gehoord dat een brandstofpomp van een 200TDI op een 300TDI past. Dit zou ook een vermogenswinst opleveren. MAAR... dat heb ik alleen gehoord. Ik zou niet kunnen verklaren waarom dat is.
Misschien kun je nog spelen met de openingsdruk van de verstuivers.
Bart