wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joost Nouwen

wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Joost Nouwen »

Hallo,
Heb net ff een body-off (en weer op)gedaan omdat ik mijn achterbalk kapotgetrokken had (gemaakt en verbeterd) en nu wil ik cabrio gaan rijden.
Normaal rij ik mijn 109d (8+1 zitplaats) met hardtop en sinds kort ook truck-cab.
Maar wat mag nu wel en wat niet?
Als ik truck-cab rij mogen er dan mensen in de bak zitten?
Ik geloof zelf van niet (wie ben ik) maar zou dat erg jammer vinden.
Als ik een huif over de laadbak zet mag het dan wel?
Mag ik dan de zijkanten oprollen als er mensen in zitten?
Als ik cabrio rij , zonder doortops , mag ik dan de voorruit ook weglaten?
Wil dus alleen met de essenciele body gaan rijden.
Het mooiste vind ik nog altijd om alleen met het chassis te rijden ,vanmorgen ook weer eens gedaan , geweldig om de techniek aan het werk te zien.
Dat mag niet , althans , niet zoals ik het deed zonder aanpassingen , geen verlichting e.d. , maar goed , moest hem alleen ff draaien.
Eric&Betty Boop

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Eric&Betty Boop »

Als jou 109 als hard-top of stawag op het kenteken staat mag je hem officieel niet anders rijden.
Ik zou me er niet zo druk om maken om hem open te rijden,maar dan zou ik geen passagiers achterin meenemen zeker niet als truckcab. Dit om geen ongewenste aandacht van de sterke arm der wet te trekken.

Betty staat op het kenteken als pick-up,maar straks gaat toch lekker de truckcab er af en de bikinitop er op.
Ik zat er dit weekend al aan te denken,maar ik had nog een hoop andere dingen te doen.
Als het volgende weekend weer zo mooi is dan gaat het truckcab dakje er af.

Als je open rijdt mag je volgens mij de voorruit ook neerklappen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0606bcca860b460b79473ee54c50fac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11967759, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('54036a9fdae0bb5834c3a47dd18e5c65', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11967759, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bowy

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door bowy »

Je mag de voorruit ook neerklappen als hij dicht is maar dan waait je dak daarna open

Helaas mag je officieel niet zonder voorruit rijden. Wel is intressant dat er nergens staat aangegeven hoe groot je voorruit moet zijn
Jurriaan

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Jurriaan »

Jammer, zonder voorruit is best leuk:

2l8kbde.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b41c7c0f26b4025a7240f891ef6cd54b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F2l8kbde.jpg', 'http://i41.tinypic.com/2l8kbde.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F2l8kbde.jpg', '', 11968033, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zelfs de S1 spiegel is er al op voorbereid.


Jurriaan.
Joost Nouwen

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Joost Nouwen »

Ik heb behoorlijk lak aan de wetgeving in westerse landen zolang ik niemand pijn doe of in gevaar breng(discutabel gezien ik mensen in een open bak wil vervoeren) maar goed.
Ik wil wel weten wanneer ik het niet goed aan het doen ben , dan kan ik zelf wel mijn risico afwegen.
Jij zegt dat ik hem niet anders zou mogen rijden dan wat er op kenteken staat.
Dit vind ik een interresant punt om meer van te weet te komen.
Verzekering , bah , wat een vies woord , daar doen we allemaal aan mee , en we betalen netjes en proberen braaf te zijn.
Stelling : Met mijn 109 3 deurs hard-top op kenteken ben ik rond aan het rijden.
Omdat ik het geweldig vind van landrover dat je ze gemakkelijk om kunt bouwen voor weinig geld naar cabrio of truck-cab , ben ik dus niet met mijn hard-top er op aan het rijden maar anders.
Ik krijg een ongeluk , stel nogal iets heftigs , zoiets waarbij verzekeringen zich in alle bochten draaien en moeilijk willen gaan doen.
Wie krijgt wat op zijn bord?

Heb het altijd aan de stok met die klojo's , ..."ohh , maar daar had u voor bijverzekerd moeten zijn" of , "Nee (net dat) verzekeren we niet.
Leuk..zo achteraf(is best mooi wonen).
Duidelijk zijn ze niet.

Maar volgens jou mag het voorraam wel wel , da's goed om te horen.
Ik ben nederbelg en heb vernomen van mijn landgenoten dat in Belgie een voorraam vereist is.
De laro waar we het over hebben is een nederlandse(papieren) dus mag ik wel doen wat hier niet mag.
Als ik juist beredeneer.
Joost Nouwen

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Joost Nouwen »

Mag ik een stukje plexiglas van een a'4 tje klemmen en beweren dat dat de voorruit is?
Lijkt me wel leuk.
Marijn & Simba

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Marijn & Simba »

Hou je liever aan de verkeersregels en wetgeving van het land waar je bent.
Dak eraf mag geen punt zijn, maar zonder raam rijden is gevaarlijk op wegen waar hogere snelheden toegestaan zijn. Of heb jij nog nooit een sterretje in je voorruit gehad?

Ik laat t raam altijd omhoog, naast dat ik liever geen rauw vlees in mijn gezicht krijg, heb ik ook geen wirecutter op de bumper en ik hou graag mijn hoofd erbij.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd2b597147ad8f4a9fd3b6133f9eea1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 11968142, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joost Nouwen

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Joost Nouwen »

Sterretje in de voorruit van een laro heb ik nog nooit gehad.
Wel al verschillende keren in dat mijn gezicht een sterretje was , 2 zware motorongelukken.
Neusbrug verbrijzelt , geasfalteerde kin .
I see your point.
Marc-my-Words

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Marc-my-Words »

Zelfs op die fiets is een paar voorruitjes soms al aan te bevelen.
Als je met snelheden van 50 tot 80 km/u een helling afsuist dan wil je er niet aan denken wat er kan gebeuren als er een vliegje in je oog komt.
Zelfs bij lagere snelheden is dat al tamelijk onaangenaam en kan al zo pijnlijk zijn dat je aandacht de weg kwijt raakt. Bij snelheden boven de 50 km/u hlling af wil je liever niet de weg kwijtraken, want voor je het weet heb je een heel nieuw body-printje.

Marc (die binnen een paar dagen zijn eerste sterretje in zijn eerste LandRover-voorruit had, bij gewoon slechts 80 km/u)
Marc-my-Words

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Marc-my-Words »

Kan je een HardTop niet eenvoudig omkeuren naar cabrio ?
Op een cabrio kan dan weer een HardTop !

Marc
Joost Nouwen

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Joost Nouwen »

Hee Marc,
Ik wil gewoon doen.
Daar is die laro voor gemaakt destijds.
Om , om te bouwen naar gelang , of heb ik het mis?
Wil gewoon weten wat het eventueel risico is met de politie of in erger geval verzekering.
Om die meikever die ik in mijn oog krijg waardoor ik 50% van mijn optische waarneming verlies en waarschijnlijk niet meer mijn beroep kan uitoefenen waardoor ik mijn baan verlies en daardoor financieel achteruitga zodat ik mijn hypotheek niet meer op kan brengen en de rest van wat er dan na een oogverlies overblijft ook naar de klote is, da's voor mij.
Niet om te zeiken en ook zeker niet tegen jou bedoelt maar dat zijn mijn zaken , waardeer dat je die risico's aanduid .
Het gaat mij vooral om mijn inzittende en de wettelijk kant daaromtrend.
Wat ik met mijn leven doe is aan mij.
Wat ik met mijn inzittende doe...daarover wil ik geen risico's nemen.
Mocht ik de beperkingen weten , dan kan ik mijn inzittenden zeggen in wat voor wettelijke situatie zij in kunnen gaan verkeren.
Aan hun de keuze.
Wil gewoon niet meer voor verassingen komen te staan met "derde"erbij.
Frans Mien Mesjien

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Mijn 88" staat als stawag op kenteken en is een softtop. Mag zonder dak rijden, zonder buizenframe en ook zonder portieren.
Exfietser

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Exfietser »

Als je de ruit alleen neerklapt rijdt je toch nog steeds met vooruit.

Als je een geel kenteken hebt en de mensen achterin zitten niet op een sinasappel kissie maar enigsinds fatsoenlijke stoelen met gordel vraag ik me af wat het probleem is.

Arnold.
Marc-my-Words

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Marc-my-Words »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan je een HardTop niet eenvoudig omkeuren naar
> cabrio ?
> Op een cabrio kan dan weer een HardTop !
>
> Marc


Dit lijkt mij nog steeds de zekerste route, alle andere kunnen waarschijnlijk ook.

Nadat ik op mijn dak heb gelegen, moet ik zeggen dat ik toch maar wat blij was met mijn dak: zelfs al stelt het niet veel voor, het stelt wel wat voor, en in mijn geval was het verschil duidelijk een kopzorg minder.

En dan m.b.t. d "voorruitjes": ik heb een bril en er hoeft beslist geen meikever* in je oog te vliegen, een klein vliegje geeft bij 50 km al een harde tik. Je zal er vast niet blijvend blind van blijven, maar ook als je een minuutje je aandacht bij je ogen hebt ipv bij de weg .... dan kan je heel wat schade aan derden toebrengen.
* Als je nu een Neushoornkever of eventueel Vliegend Hert in je oog krijgt ... dan heb je in ieder geval nog een leuke entomologische waarneming.

Natuurlijk moet je het allemaal zelf weten, zelf rijdt ik geen 80 km/u of meer meer op de fiets, 70 km/u vind ik ook al heel hard, hard zat, en er zullen er genoeg zijn die mij geheel van god los vinden, genoeg mensen schrikken al terug van 40 - 50 km/u.

Marc
richard78

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door richard78 »

Dit is zeker de meesthandige manier. Alleen is dan wel de eis dat de hardtop weer makkelijk, dus zonder gereedschap, verwijderbaar meot zijn. Dus alle boutjes door vleugelmoeren vervangen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc1c0c7060ac670833c8259fed5130b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 11969614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Marc-my-Words »

richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit is zeker de meesthandige manier. Alleen is dan
> wel de eis dat de hardtop weer makkelijk, dus
> zonder gereedschap, verwijderbaar meot zijn. Dus
> alle boutjes door vleugelmoeren vervangen.

Is natuurlijk een heel rare eis:
Ik weet zeker dat de oude Fiat 1500 cabrio HardTop niet met vleugelmoeren vast zat -- mijn oude tekenleraar had er zo twee, zodoende weet ik hiervan.

Alternatief is dit probleem aanmelden bij de overheid: ze hebben ergens ee loket voor onnodige regelgeving: Dit lijkt mij zo'n gevalletje, ieder keer als je vanwege mooi weet "uit je dak wilt" omkeuren, en weer terug omkeuren als het weer weer tegenvalt ... dat is toch eigenlijk bezigheidstherapie. Ofwel, de regelgeving is niet passend bij ons soort van PickUp-HardTop auto's. Wellicht komen ze dan nog eens tot een PickUp/HardTop en/of Cabrio/Hard-Top aanduiding.

Groeten Marc
Pamela

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Pamela »

moet woensdag toch naar de RDW, zal eens ff vragen wat de regels zijn, ze zijn daar altijd zeer vriendelijk en geven ook tips waar je iets aan hebt, zijn niet van die figuren die je aan regels ophangen

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Dennis101

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Dennis101 »

Uit de eerste posting begrijp ik dat het hier om een auto met personenwagen kenteken gaat en hierbij is de inrichting zoals bij bedrijfsvoertuigen niet omschreven.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de BMW 3-serie, Freelander 1 en Triumph Spitfire die alle drie verkrijgbaar waren met hardtop voor in de winter en softtop voor in de zomer.
Zolang de auto aan de overige eisen blijven voldoen (zoals gordels etc.) is er niets aan de hand.
In sommige gevallen (zoals de Spitfire) was een ontheffing wat betreft de gordels in het kenteken vermeld.

Dennis B
Marijn & Simba

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Marijn & Simba »

Die ontheffing staat ook in mijn kenteken, en ook dat ik een pickup heb... alleen zit er nu dus een hele grote truck-cab op

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('43036dd7df6dde444d956ff86fc847d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 11972707, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joost Nouwen

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Joost Nouwen »

Mensen , alvast bedankt voor de info.
Ik hoop dat het niet te koud wordt vannacht want morgenvroeg om een uur of 5 ga ik (wel met voorruit) cabrio naar het werk.
Het zonder vooruit rijden was ik alleen van plan als ik langs de maas aan het "green lanen" ben , dus geen terreinrijden en niet harder dan 20 of zoiets.
Ik hoop dat Pamela ons wat meer info kan gaan bezorgen omtrend passagiers in de open bak.
De rest , opbouw en wat er dan wel of niet op het kenteken staat , daar maar ik me niet druk om.
Trouwens , in Afrika rijden ze met stoelen voor de voorbumper......is dat niet wat?
3 zitrijen en 4 man dwars achterin , ideaal als zwarte taxi.
Pamela

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Pamela »

Zo

Bij de RDW geweest en weer een mooie leesbaar chassisnummer in mijn chassis, stond toch op de brug dus meteen even extra inspectie gedaan, zowel keurmeester als ik kwamen tot de ontdekking dat het chassis in uitzonderlijk goede staat is, dus weer een meevaller.

Wat betreft het dak, ik heb de vraag gesteld of je " zomaar je dak er af mag halen en cabrio mag gaan rijden" zijn opmerking was dat het volgens kenteken niet klopte, maar dat dat in de praktijk geen probleem op mocht leveren omdat het een afschroefbaar dak was, er geen voorzieningen nodig waren het chassis te verstevigen (wegens zelfdragend chassis wat niet alle auto's hebben) en dat de enige die er EVENTUEEL problemen van zou kunnen maken de verzekering is, dus dan zou je je eigen verzekering moeten bellen en vragen of je je auto (die daar tevens voor bestemd is ) cabrio wil gaan rijden een probleem oplevert onder de huidige polisvoorwaarden, de p*l*t** zou het niet snappen/begrijpen en al zouden ze het snappen of begrijpen kunnen ze er weinig tot niks mee, op het kentekenbewijs staat meestal toch iets dat niet direct aan kan duiden of het wel of geen cabrio is, daarnaast ziet het er niet uit alsof er een hobbyist iets in elkaar gefrot heeft ofzo.

Na nog even doorgevraagd te hebben is de conclusie van de RDW dus dat het officieel niet klopt met het kentekenbewijs, dat dit in de praktijk WAARSCHIJNLIJK alleen problemen op kan leveren bij de desbetreffende verzekering, natuurlijk is dat pas op het moment dat er iets gebeurt, maar ik adviseer toch even vooraf te informeren.

Hopelijk zo wat duidelijkheid!?

Verder nog een boel vragen gesteld waarop ik verbazingwekkende antwoorden kreeg, 1 ervan is dat je auto uitgerust moet zijn met een kilometerteller, maar dat nergens staat dat ie moet werken, hahahaha rare wetgeving hebben we in NL, maarja..... zo zijn er ook meerdere dingen waar we WEL tegenaanlopen, dus laat maar lekker zo.

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
joke.eli@kpnmail.nl

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door joke.eli@kpnmail.nl »

Hallo Pamela,
Volgens mij is een "teller" die niet telt niet echt een teller.
Als je het zo bekijkt zal een kilometerteller die zijn naam eer aan doet gewoon moeten tellen.
Groeten en een fijne dag, Eli
Pamela

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Pamela »

T zijn toch echt de letterlijke woorden van de keurmeester

ga er vanuit dat ie zijn eigen vak wel verstaat

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Joost Nouwen

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Joost Nouwen »

Pamela , super , bedankt voor het vragen.
Dat de pliesie dat niet gaat begrijpen of moeilijkheden mee heeft kan ik me ook wel indenken.
Die hebben wel wat beters te doen , gelijk bon uitschrijven en anders verder , geen discussies voeren langs de weg met iemand die er wat meer kaas van gevreten het.
Daarom heb ik ook geen gordels er in , is standaard , helaas ben ik werkelijk in overtreding omdat mijn auto 3,5 maand te jong is , gokje.
(met heupgordels breek je je rug , ik wil geen dwarlesie , dan liever wat anders)
Het verhaal van de keurmeester klopt ook met het feit dat landrover zo divers in opbouw is en alles is schroefbaar.
Wel leuk , kom ik cabrio naar het werk , vraagt mijn werkgever , die zelf een 90 rijdt(o.a.) , of ik hem heb doorgeslepen........?
Maar goed , back to the point.
De verzekering ga ik niets vragen , in het verleden heb ik niet zo goede ervaringen gehad met verzekeringen.
Ik ben er ook tegen , om verzekerd te zijn , voor wat dan ook.
Maar goed , ik ben wel verzekerd en laat het zo maar zijn als het is.
Mijn ervaring is als er wat gebeurd , is Joost DE LUL.
Wat betreft de teller , dat zijn van die rare dingen.
Het moet er in zitten maar hoeft niet te werken , dat kan kloppen(ik ben geen keurmeester) , maar er zijn zo tal van dingen.(ervaring)
Deze dingen moeten op de wagen zitten maar het is niet vastgelgd of ze ook daadwerkelijk moeten functioneren.
Iets anders , maat van me rijdt opel uit 1968, hoeft geen demper onder , mag alleen maar niet te veel decibel maken , uitlaat eronder of niet, maakt niets uit.
Dennis101

Re: wetgeving , wat mag????? cabrio/open bak

Bericht door Dennis101 »

Wat betreft de kilometerteller: De kilometerteller is inderdaad niet duidelijk terug te vinden, maar bij de snelheidsmeter ligt dit heel anders.
Voor de snelheidsmeter zijn de eisen heel duidelijk omschreven in de wetgeving, compleet met de berekening van de maximale afwijking, eisen wat betreft de afleesbaarheid en schaalverdeling.
Een snelheidsmeter is volgens de permanente eisen dan ook verplicht en moet aan de gestelde eisen voldoen. Zonder werkende snelheidsmeter mag je dus niet rijden.
Bij de APK wordt de werking van de snelheidsmeter echter sinds vorig jaar niet meer gecontroleerd, waardoor het mogelijk is dat de auto wel APK goedgekeurd wordt maar dat er niet mee gereden mag worden op de openbare weg.
Geen rare wetgeving dus, maar een vereenvoudigde APK.

Dennis B
Plaats reactie