Alweer banden (sorry)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pamela

Alweer banden (sorry)

Bericht door Pamela »

ik blijf alles rondom banden nog niet geheel begrijpen en snappen.

Ik heb hier e.e.a. voor de deur liggen en staan, o.a.:

A 205-80-16 M+S
B 225-75-16 M+S
C 7.50-16

Ik wil B wegdoen en daar A opleggen, klopt het dat ik dan een iets smallere maar hogere band op B krijg?

Ik wil op A ietsje hogere EN ietsje bredere banden, liefst ook een klein beetje meer profiel, want momenteel liggen er volgens mij standaard land rover banden op.
De velgen zijn allen, standaard stalen witte velgen en het budget is (uiteraard) laag

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD

(Zuid Limburg)

"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Wim Janssen

Re: Alweer banden (sorry)

Bericht door Wim Janssen »

Even googelen en je weet het

[www.fulda.com]

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Roy B

Bericht door Roy B »

De eerste cijfers geven de breedte van de band aan, dus 205 is 20,5cm. De tweede paar cijfers geven in procenten aan wat de hoogte van de wangen is. Dus 80 is 80%. Die 80% is over de breedtemaat van de band berekend (dus 205*(2*80%)=330mm). De laatste serie cijfers geeft de maat van de velg weer. Dus 16 is in inches. 1 inch is 2.5445cm (16*2.5445=ongeveer 40cm)
Tel je dit dan bij elkaar op dan kom je op de totale bandhoogte uit

A is 73cm hoog en 20,5cm breed
B is 74cm hoog en 22,5cm breed
C is 78cm hoog en 19cm breed

Dus je eerste vraag. Band blijft ongeveer even hoog en wordt inderdaad iets smaller.

Vraag twee, kijk is voor een 235-80-16 Deze is ongeveer gelijk aan de 7,50x16 band alleen 4,5cm breder. Zou je nog iets hoger en breder willen kun je ook nog kijken naar een 265-75-16 band. Deze is ongeveer 80cm hoog en 26,5cm breed. Wil je echter wel weer de hoogte van 80cm maar is 26,5cm te breed, kun je ook nog kijken voor een 235-85-16 band.
Echter zou ik voor zowel de 235 als voor de 265mm brede banden een velg met een J waarde van 6.5 of 7 nemen. Zorg hierbij wel dat je ET waarde juist is.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Let er op dat als omtrek van je nieuwe banden teveel verschilt je kilometerteller gaat afwijken.
Hier van je wat meer info en een "Bandencalculator" om diverse bandenmaten met elkaar te vergelijken.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Plaats reactie