Hallo allemaal,
Een tijd geleden heb ik mijn droom waar gemaakt en een landrover lightweight 24V benzine uit 1974 gekocht. Er was mij verzekerd dat hij jaren geleden rijdend was weggezet. Dus vol goede moed en het zelfvertrouwen van sleutelen aan eendjes en V8-en aan de slag gegaan. Nu zit er een nieuw startrelais op, nieuwe puntjes en condensator (RTC3472) en is de kapotgedraaide startmotor gereviseerd. Gaandeweg kwam ik steeds meer dingen tegen die me deden vermoeden dat er al iemand eerder zonder kennis wat grof bezig was geweest en heb ik langzaam spijt van mijn wellicht naieve idee. We hobbelden vrolijk van het enen naar het andere en ben ondertussen zover dat de motor sputtert, maar echt draaien wil het nog steeds niet. 30 sec. is max. met backfires in de carb. We blijven positief en het Prikbord is daarbij iig heel belangrijk geweest!
Stomtoevallig merkte ik op dat de inlaatklep van no.1 pas opende voorbij TDC? Leek me niet logisch. Volgens het boek moet dat 6graad voor TDC zijn maar ik zie de klep echt pas bewegen zo'n 6 graad erna, niet ervoor. Zie ik het verkeerd dat de eerste beweging er al is zonder dat je dat ziet? Wat zijn de gevolgen hiervan? Krijg je de motor wel aan het lopen zo of moet ik echt de distributieketting eerst openen/vervangen? Sta gewoon op straat en om daar buiten aan te beginnen was niet helemaal mijn idee.
Wie biedt antwoord?
Piedro
timing kleppen
-
Dennis101
Re: timing kleppen
De inlaatklep bereikt z'n maximale opening van slechts iets meer als 10mm pas na 119 (krukas) gradenna begin openen, dus je kunt wel nagaan dat je de eerste 12 graden weinig ziet gebeuren. Mocht je wel de kleppentiming grof willen controleren, dan kun je beter uitgaan van het EP merk op het vliegwiel, waarbij de uitlaatklep van cilinder 1 maximaal geopend moet zijn.
Uiteraard moet de zuiger zich dan wel in de uitlaatslag bevinden, maar dat had je natuurlijk al begrepen als je vaker met motoren gewerkt hebt.
Dennis B
Uiteraard moet de zuiger zich dan wel in de uitlaatslag bevinden, maar dat had je natuurlijk al begrepen als je vaker met motoren gewerkt hebt.
Dennis B
-
Piedro
Re: timing kleppen
Okee,
Het is wel een hele geruststelling! Ga maar eens op zoek naar het merk voor alle zekerheid om het na te gaan maar kan nu wel normaal verder.
Bedankt voor je antwoord!!!
Piedro
Het is wel een hele geruststelling! Ga maar eens op zoek naar het merk voor alle zekerheid om het na te gaan maar kan nu wel normaal verder.
Bedankt voor je antwoord!!!
Piedro