Schokbrekers en veren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Larosaurus

Schokbrekers en veren

Bericht door Larosaurus »

Ik wil van mijn 110 84 de veren voor en achter en de schokbrekers vervangen. Ik heb een nieuw setje armstrongs voor achter liggen, maar aangezien dit een klus is die je niet heel vaak voorkomt wil ik gaan voor goede (betaalbare) materialen. Natuurlijk weet ik dat de koni raids errug goed zijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat een setje bilsteins wellicht ook geschikt zijn. Achterin heb ik een gastank van 120 liter liggen, moet ik dit extra gewicht opvangen met heavy duty veren? Graag wat tips.
Wim Janssen

Re: Schokbrekers en veren

Bericht door Wim Janssen »

Robert,

Het soortelijk gewicht van vloeibaar LPG is ca. 0,5kg/l dus die gastank weegt niet meer dan één persoon die op het voormalige bankje zou zitten. Dit hoef je dus niet te compenseren.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
bowy

Bericht door bowy »

+ nog die 40 kilo van de tank zelf
Larosaurus

Da's mooi, hoef ik daar geen rekening mee te houden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2010 11:27 door Larosaurus.
bowy

Bericht door bowy »

Zou ik dus juist wel rekening mee houden, landrover monteert origineel ook een ander poundage veer voor een stawag dan een pickup en dat verschil is maar 100 tot 150 kg.

Belangrijke andere vragen voor jou zijn :

Heb je een roofrack?
Stawag of niet?
Rijd je vaak alleen of met de hele familie?
Standaard hoogte of hoger?
Welke bandenmaat wil je eronder? (ivm hoogte)
Houd je van een zeer soepel wegggedrag of juist heel strak?

Oftewel het niet zo simpel als het lijkt!

Gr Bowy
Larosaurus

Ik heb een roofrack (wat zijn die dingen idd zwaar)
Het is een 110 stawag
95 % alleen
Standaard hoogte
Strak
Ik heb er bfg at 235/85/16 onder

Ik weeg zelf evenveel als 200 liter gas .....

Goed dat ik dan maar even de vraag stel als er zoveel dingen zijn om rekening mee te houden, dacht dat je kon kiezen tussen normaal en hduty.
Aluhok

Bericht door Aluhok »

Ik heb ook een 110 stwg met 100 ltr LPG achterin en ik heb gekozen voor nieuwe veren en schokbrekers van Terrafirma +2 inch heavy duty.
Het viel mij erg mee hoe hard de veren zijn en ik had ze gemonteerd voor de gasinbouw. De achterkant stond toen heel iets omhoog en na gasinbouw staat de 110 weer recht.
Omdat ik 2 inch omhoog ging ben ik voor heavy duty gegaan om het overhellen in de bochten te verminderen.
bowy

Bericht door bowy »

Startpunt is even uitzoeken wat er standaard onder je auto zat als poundage en dan een iets zwaardere kiezen.
Spring comparison

Andere oplossing is van terra firma (goedkoopste goede veren zeker als je ze in de UK besteld) gewoon de medium of heavy duty (zeker als je van strak houd een goede overweging) bestellen.

Gr Bowy
Larosaurus

Wie levert dat terra firma spul, liefst een landroverspare dealer, dan kan ik dingen meebestellen.
Gerben tB

Bericht door Gerben tB »

In NL ET-Coevorden, in de UK oa mm-4x4
bowy

Bericht door bowy »

Intressant is dat ET ca 40% duurder is dan MM-4x4.....

Gr Bowy
Plaats reactie