Capstan winch op LW
-
Martin88LW
Capstan winch op LW
Hallo allen,
Wie heeft dat al eens gebouwd: een Fairy kaapstander op een ex NL defensie LW? Ik heb lang gedacht mijn LW "organiek" Defensie te houden, maar ik ben er inmiddels wel achter dat een beetje zelfredzaamheid in de vorm van een lier nooit weg is Ik heb aldus een goede en complete kaapstander kunnen vinden (dank je Peter!) en wil deze op de auto bouten, maar....
Het chassis van de LW is anders aan de voorkant (de bumper zit een cm of 8 dichterbij het voorste X-member dan bij een civiel chassis) en dus past de lier niet. Nu heb ik even zitten puzzelen en het eenvoudigste lijkt mij om de dwarsbalk aan de voorkant van het chassis (gedeeltelijk) weg te halen en middels twee L-profielen met een stukje koker eraan de voorpoten wat te verlengen. De twee L-profielen bout ik dan op de plaats waar nu de bumper op vastzit, op de twee kokers las ik dan weer een dwarsbalk en monteer daar de bumper weer op. Zodoende kan ik wat ruimte maken en de lier monteren. Maar misschien denk ik wel te moeilijk?
Wie heeft er nog een tip voor me?
Bedankt vast!
Martin
Wie heeft dat al eens gebouwd: een Fairy kaapstander op een ex NL defensie LW? Ik heb lang gedacht mijn LW "organiek" Defensie te houden, maar ik ben er inmiddels wel achter dat een beetje zelfredzaamheid in de vorm van een lier nooit weg is Ik heb aldus een goede en complete kaapstander kunnen vinden (dank je Peter!) en wil deze op de auto bouten, maar....
Het chassis van de LW is anders aan de voorkant (de bumper zit een cm of 8 dichterbij het voorste X-member dan bij een civiel chassis) en dus past de lier niet. Nu heb ik even zitten puzzelen en het eenvoudigste lijkt mij om de dwarsbalk aan de voorkant van het chassis (gedeeltelijk) weg te halen en middels twee L-profielen met een stukje koker eraan de voorpoten wat te verlengen. De twee L-profielen bout ik dan op de plaats waar nu de bumper op vastzit, op de twee kokers las ik dan weer een dwarsbalk en monteer daar de bumper weer op. Zodoende kan ik wat ruimte maken en de lier monteren. Maar misschien denk ik wel te moeilijk?
Wie heeft er nog een tip voor me?
Bedankt vast!
Martin
-
paulus-109
Re: Capstan winch op LW
martin,
volgens mij heeft kees van ,,niet meer zo lightweight,, zo,n winch er op staan.
ik heb hem al lang niet meer gesproken of op de prik gezien, maar als je het nodig hebt weet ik z,n nummer nog wel te achterhalen.
paul
volgens mij heeft kees van ,,niet meer zo lightweight,, zo,n winch er op staan.
ik heb hem al lang niet meer gesproken of op de prik gezien, maar als je het nodig hebt weet ik z,n nummer nog wel te achterhalen.
paul
-
Davy
Re: Capstan winch op LW
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of hier al een oplossing voor gevonden is......
Davy
Davy
-
WillemNoord
Re: Capstan winch op LW
Ik moet ook nog een lier monteren op mijn LW. Deze is afkomstig van een andere LW en daar hebben ze inderdaad iets uitgespookt met een dwarsbalk. Ik heb niet gelijk het verband gelegd. Weet ook niet of mijn lier zo past. Kortom nog niet mee bezig geweest. Als ik weer met de auto bezig ga wil ik wel wat foto's voor je maken. Als je dat wilt
-
Davy
Re: Capstan winch op LW
Hoi Willem,
Ik heb zelf wel een kaapstander maar geen LW, ik heb dus zelf het probleem niet. Ik vond het vraagstuk wel interessant, vandaar mn vraag of er al een oplossing was. Hier foto's plaatsen van restauraties e.d. zijn altijd leuk en leerzaam.
Davy
Ik heb zelf wel een kaapstander maar geen LW, ik heb dus zelf het probleem niet. Ik vond het vraagstuk wel interessant, vandaar mn vraag of er al een oplossing was. Hier foto's plaatsen van restauraties e.d. zijn altijd leuk en leerzaam.
Davy
-
Martin88LW
Re: Capstan winch op LW
Hoi Davy,
Ik heb verder geen tips gekregen, dus ga ik het maken zoals ik al eerder heb omschreven. Ik heb inmiddels al wel gezien op foto's van anderen dat het chassis van de LW niet korter is, maar dat de civiele bumper een paar langere montagestrippen heeft. Hierdoor staat die bumper verder naar voor en pas de lier tussen het voorste X-member en de bumper. Verder hebben de militaire chassis een dwarsbalk helemaal vooraan onder de bumper, een civiel chassis heeft dat niet. Deze balk zal het veld moeten ruimen, want hierdoor is de lier ook niet te monteren.
Het belangrijkste is dat de afstand krukas-voorzijde voorste X-member wel goed is, de aandrijving van de Fairy kaapstander past dus gewoon zonder aanpassingen.
Ik zal ook wel enkele foto's maken en tzt plaatsen.
Groeten,
Martin
Ik heb verder geen tips gekregen, dus ga ik het maken zoals ik al eerder heb omschreven. Ik heb inmiddels al wel gezien op foto's van anderen dat het chassis van de LW niet korter is, maar dat de civiele bumper een paar langere montagestrippen heeft. Hierdoor staat die bumper verder naar voor en pas de lier tussen het voorste X-member en de bumper. Verder hebben de militaire chassis een dwarsbalk helemaal vooraan onder de bumper, een civiel chassis heeft dat niet. Deze balk zal het veld moeten ruimen, want hierdoor is de lier ook niet te monteren.
Het belangrijkste is dat de afstand krukas-voorzijde voorste X-member wel goed is, de aandrijving van de Fairy kaapstander past dus gewoon zonder aanpassingen.
Ik zal ook wel enkele foto's maken en tzt plaatsen.
Groeten,
Martin