Accu laadspanning

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
theo bouwman

Accu laadspanning

Bericht door theo bouwman »

Wie weet waardoor de accu laadspanning zakt als men langere tijd rijd? na starten 14,4 a 14,6 V, na verloop van tijd (uur rijden) zakt hij naar 13,8 a 14 V. Bij gelijk gebleven verbruikers.
verbruikers continu
-normale verlichting,
-verwarming
-geen radio.

Kan het zijn dat de accu ``verzadigt`` is en dat daar door de laad spanning zakt???

Gemeten met Nanocom.

1986 110 Td5 SW
G-men

Re: Accu laadspanning

Bericht door G-men »

14 volt is op zich een prima laadspanning; de hoogte daarvan wordt echter bepaald door de spanningsregelaar en niet door de accu. Als die na de start 14,4 volt geeft zou dat niety mogen veranderen bij gelijk blijvende gebruikers.

Zoals jij het nu omschrijft, lijkt het me eerder een afwijking die in het meten ontstaat.
De nanaocom haalt zijn gegevens uit de ECU; en ik kan me voorstellen dat die na verloop van tijd warm wordt of wat meer stroom ghaat gebruiken; en dat dit ergens een kleine overgangsweerstand geeft (hetzij op de print, hetzij ergens in een connector) waardoor de gemeten spanning iets zakt. Groter stroomverbruik komt doordat de ECU zelf wat meer stroom gaat gebruiken omdat er zaken als koelventilator e.d. aangestuurd worden.
Als je het echt zeker wilt weten is het betse met een echte voltmeter direct op de accu of dynamo te meten.
Waardes op zich lijken me echter prima, dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken.

Gerrit
Plaats reactie