lager S3 transferbak bij handremtrommel
-
Wim
lager S3 transferbak bij handremtrommel
Prikkers,
het lager bij de handremtrommel bij een S3 transferbak heeft erg veel speling. Hierdoor maakt de handremtrommel een schurend geluid. Welk lager is dit (ik twijfel tussen 2). En dit is gewoon in de auto te wisselen? Naar achter eruit tikken via de uitsparing waar de plaat opzit in de transferbak. Of hebben jullie nog tips? Moet ik dan nog wat afshimmen?
Groet
Wim
het lager bij de handremtrommel bij een S3 transferbak heeft erg veel speling. Hierdoor maakt de handremtrommel een schurend geluid. Welk lager is dit (ik twijfel tussen 2). En dit is gewoon in de auto te wisselen? Naar achter eruit tikken via de uitsparing waar de plaat opzit in de transferbak. Of hebben jullie nog tips? Moet ik dan nog wat afshimmen?
Groet
Wim
-
88Cees
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
Haal eerst je cardanas eens van de handremtrommel af, daar vindt je een moer die de voorspanning op het door jouw genoemde lager verzorgd.
Zit deze nog goed vast?
Zo.niet dan kun je (indien lager niet defect is) een shim achter het huis waar je kilometerteller-kabel ingaat weghalen.
Gr cees
Zit deze nog goed vast?
Zo.niet dan kun je (indien lager niet defect is) een shim achter het huis waar je kilometerteller-kabel ingaat weghalen.
Gr cees
-
wim
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
Cees, de moer zit goed vast. En shims toevoegen of weghalen brengt niets?
Mvg Wim
Mvg Wim
-
Gert
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
Als je lager al dermate los zit dat je trommel er door aanloopt zal dit lager waarshijnlijk onbruikbaar zijn. Het loopvlak van het lager moet perfect rond zijn, en wanneer de as begint te vibereren wordt het oppervlak toegetakeld.
Groeten,
Gert
Groeten,
Gert
-
Wim
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
Cees,
de grote moer bij de flens regelt dus geen lager-voorspanning, trekt louter de aansluitflens tegen het Km-teller tandwiel op de uitgaande as.
En de shims dienen om het tandwiel voor de km teller uit te lijnen op de worm. Dus heeft er ook niets mee van doen.
Mvg
Wim
de grote moer bij de flens regelt dus geen lager-voorspanning, trekt louter de aansluitflens tegen het Km-teller tandwiel op de uitgaande as.
En de shims dienen om het tandwiel voor de km teller uit te lijnen op de worm. Dus heeft er ook niets mee van doen.
Mvg
Wim
-
Dennis101
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
De vullingen tussen het snelheidsmeterhuis en het huis van de tussenbak bepalen de voorspanning van het lager.
Dennis B
Dennis B
-
Wim
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
Dennis,
het lager is nog ok zo te zien / voelen. De as moet gewoon naar achteren (ri handremtrommel), dan is der speling eruit. Maar zonder shims en met een heel pak, merk ik dus geen enkel verschil. De uitgaande as met lager draait toch onafhankelijk van het km-huis?
Mvg
Wim
het lager is nog ok zo te zien / voelen. De as moet gewoon naar achteren (ri handremtrommel), dan is der speling eruit. Maar zonder shims en met een heel pak, merk ik dus geen enkel verschil. De uitgaande as met lager draait toch onafhankelijk van het km-huis?
Mvg
Wim
-
Dennis101
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
Als je het snelheidsmeter huis en de vullingen verwijdert hebt dan zou je moeten zien dat de buitenring van het achterste lager iets uitsteekt t.o.v. het huis.
Het grote gat in de vullingen hebben een grotere diameter dan de buitenring van dit lager.
Het snelheidsmeter huis maakt wel contact met de buitenring van het lager, waardoor vullingen de voorspanning kunnen bepalen.
Als de buitenring van het achterste lager niet uit het huis steekt van de tussenbak is er iets mis en zal je verder moeten zoeken waar het probleem vandaan komt.
Het voorste lager van de uitgaande as wordt geborgd door een grote borgring, misschien zit deze niet meer op z'n plaats?
Dennis B
Het grote gat in de vullingen hebben een grotere diameter dan de buitenring van dit lager.
Het snelheidsmeter huis maakt wel contact met de buitenring van het lager, waardoor vullingen de voorspanning kunnen bepalen.
Als de buitenring van het achterste lager niet uit het huis steekt van de tussenbak is er iets mis en zal je verder moeten zoeken waar het probleem vandaan komt.
Het voorste lager van de uitgaande as wordt geborgd door een grote borgring, misschien zit deze niet meer op z'n plaats?
Dennis B
-
Wim
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
Dennis,
zit die borgring bij de uitgaande as van de voorwielaandrijving. Achter het oliekeerringhuis?
Of bedoel je die, die midden op de achterste as zit. Die kan ik live (net) niet zien. Wel in het boek.
Ik heb nu het achterste lager eraf gehad, is 100%. En er weer op gezet, maar nu i.p.v. 1 mm eruit-stekend, 1 mm erin-vallend gemaonteerd.
Nu staat alles mooi spelingvrij. De ruimte wil ik in het km-huis, meteen tegen het lager met een passende vulring opvullen. En dan goed afshimmen met het km-worm-huis.
Mvg
Wim
zit die borgring bij de uitgaande as van de voorwielaandrijving. Achter het oliekeerringhuis?
Of bedoel je die, die midden op de achterste as zit. Die kan ik live (net) niet zien. Wel in het boek.
Ik heb nu het achterste lager eraf gehad, is 100%. En er weer op gezet, maar nu i.p.v. 1 mm eruit-stekend, 1 mm erin-vallend gemaonteerd.
Nu staat alles mooi spelingvrij. De ruimte wil ik in het km-huis, meteen tegen het lager met een passende vulring opvullen. En dan goed afshimmen met het km-worm-huis.
Mvg
Wim
-
Dennis101
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
De borgring zit in een gleuf in de grote boring voorin het huis van de tussenbak.
Het huis van de voorste uitgaande as zal dus gescheiden moeten worden van de tussenbak om dit te kunnen zien.
Omdat het achterste lager binnen het huis valt moet er dus iets mis zijn in de tussenbak, een vulring lost dit niet op.
De reden van de voorspanning is dat het aluminium huis meer uitzet dan de stalen as, waardoor het lager bij bedrijfstemperatuur de juiste speling zal hebben.
Als je de speling weg probeert te nemen met een vulring en het zou je lukken om voorspanning te creëren, dan staat alleen het achterste lager onder voorspanning maar loopt het voorste lager geheel vrij.
Dennis B
Het huis van de voorste uitgaande as zal dus gescheiden moeten worden van de tussenbak om dit te kunnen zien.
Omdat het achterste lager binnen het huis valt moet er dus iets mis zijn in de tussenbak, een vulring lost dit niet op.
De reden van de voorspanning is dat het aluminium huis meer uitzet dan de stalen as, waardoor het lager bij bedrijfstemperatuur de juiste speling zal hebben.
Als je de speling weg probeert te nemen met een vulring en het zou je lukken om voorspanning te creëren, dan staat alleen het achterste lager onder voorspanning maar loopt het voorste lager geheel vrij.
Dennis B
-
Wim
Re: lager S3 transferbak bij handremtrommel
Diagnose toch maar goed gesteld. En idd. de voorste veerring hangt los om de voorste as. Daardoor werken de 2 assen zich (ik neem aan door de schuine vertanding) naar voren.
Speling op het achterste lager en handremtrommel ten gevolge. Nu nog proberen dit te fixen met de transfer-bak nog in de auto. . . Het huis van de transfer-bak kan nl. niet meer als ca. 10 cm naar voren, voordat het de bellhousing van de V-bak raakt.
Bedankt voor het meedenken.
Mvg
Wim
Speling op het achterste lager en handremtrommel ten gevolge. Nu nog proberen dit te fixen met de transfer-bak nog in de auto. . . Het huis van de transfer-bak kan nl. niet meer als ca. 10 cm naar voren, voordat het de bellhousing van de V-bak raakt.
Bedankt voor het meedenken.
Mvg
Wim