inrichtingseisen grijs kenteken oldtimer

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joep

inrichtingseisen grijs kenteken oldtimer

Bericht door Joep »

Kan niet echt een antwoord vinden in het archief dus mischien is er hier iemand die een duidelijk antwoord heeft. Mijn 90 uit 1985 met grijskenteken is wegenbelasting vrij geworden. Is het nu toegestaan om bijvoorbeeld de dakverhoging er af te halen of moet de auto dan omgekeurd naar geel. Ik ben niet van plan om stoelen achterin te plaatsen en personen te gaan vervoeren. Wil alleen het lelijke hoedje kwijt.

Alvast bedankt, Groet

Joep
90 2.5D 24-01-1985
ds23man

Re: inrichtingseisen grijs kenteken oldtimer

Bericht door ds23man »

De inrichringseisen voor grijs kenteken zijn gesteld door de belastingdienst. Het niet voldoen aan de inrichtingseisen is daarmee belastingsfraude en de douane controleerd daar op. Als een auto vanwege de leeftijd belastingsvrij is geworden vervallen volgens mij de inrichtingseisen, want er wordt geen belasting meer geheven en kan de belastingdienst dus ook geen eisen meer stellen.. Een telefoontje naar de belastingdienst/douane kan uitkomst bieden. Verder kun je hem gewoon om laten keuren naar geel!

Groet Gerhard
Exfietser

Bericht door Exfietser »

De eisen blijven gewoon bestaan. Alleen ondervind de staat er geen financieel nadeel meer van en daarom wordt er niet echt meer naar gekeken. Ik heb hier ooit over gebeld met de vraag of ombouwen en omkeuren naar kampeerwagen mogelijk is. En ze zeiden letterlijk doe maar waar je zin in hebt het is belastingvrij en dan is het omkeuren nergens voor nodig.

Alleen het vervoeren van mensen zoals bij geel mag niet omdat dat ook technische en veiligheids eisen betreft. En die blijven gewoon gelden.
Ik zou hem gewoon ombouwen en omkeuren naar geel. Dan ben je overal vanaf.

Arnold
Madcap

Bericht door Madcap »

Formeel mag je je auto niet zonder meer verbouwen. Als je de inrichting veranderd moet je hem opnieuw laten keuren. Dat staat los van wel of geen wegenbelasting. Maar bij oldtimers zal het zoiets zijn als met soep, wordt ook niet zo heet gegeten.
ds23man

Bericht door ds23man »

Aantal zitplaatsen staan niet vermeld op kenteken, grijs kenteken kan een achterbank hebben ( aannemers uitvoering). Het aantal te vervoeren personen worden niet door inrichtingseisen begrensd, maar door het aantal aanwezige zitplaatsen i.c.m. gordels ( indien van toepassing i.v.m. bouwjaar), dat valt onder verkeerswetgeving.

Groet Gerhard
Voske

Bericht door Voske »

Bij niet voldoen aan de eisen voor grijs kenteken kan de belasting vijfjaar terrug vorderen met een verhoging van honderd procent.Als de auto al vijf jaar oldtimer is is er niets aan de hand. zo niet betalen maar!!
Joep

Bericht door Joep »

Is het omkeuren naar Geel een telefonische / papieren kwestie of moet je naar een RDW station?
ds23man

Bericht door ds23man »

Van grijs naar geel weet ik niet, maar je zult er waarschijnlijk heen moeten. Je hoeft trouwens niets om te bouwen, is een puur formele kwestie. Als het kenteken veranderd is, kun je je gang gaan zolang het maar voldoet aan de verkeerswetgeving gerelateerd aan het bouwjaar. Gordelplicht achterin is pas verplicht vanaf een bepaald bouwjaar( of eerste toelating).

Groet Gerhard
Tdi86

Bericht door Tdi86 »

Je moet naar de RDW. Zijn een aantal dingen die bij geel kenteken vanaf een eerdere datum verplicht zijn als bij grijs. Bijvoorbeeld gordels voorin en ruitensproeiers, en vast nog wat meer dingen.

Jurriaan.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

en de blower op de voorruit moet het doen, en een deugdelijk bevestigde achterbank natuurlijk.
Verder niets. Hoeft geen apk op te zitten en mag geschorst zijn.
Ben er dinsdag geweest voor grijs naar geel.
Rickske

Bericht door Rickske »

je mag de achterbank toch pas monteren als je hem al op geel hebt staan? Dus als je er zelf heen rijd en niet op n ambu. omdat je dan nog aan grijs moet voldoen?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('84e688b54a7428bead487596ecc3c4d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10743846, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Tdi86

Bericht door Tdi86 »

Tegenwoordig noteren ze niet meer het aantal zitplaatsen op het gele kenteken. Kwam een streepje op het keuringsformulier laatst. Mag je achteraf doen.

Jurriaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2010 15:53 door Jurriaan.
Plaats reactie