vlieghuis

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
WillemNoord

vlieghuis

Bericht door WillemNoord »

Hallo Prikkes,

Ik ben met het vervangen van de motor 2,5 benzine voor een S III LW bezig en dan kom je ook de koppelingsplaat, kering en drukgroep tegen. Welke ik vervangen heb onder het motto je kunt er nu lekker bij.
De Vraag is; bij de oude motor heeft men vloeibare pakking tussen het vlieghuis en het blok gedaan. Dit heb ik weer schoon gemaakt. Nu vraag ik mij af of hier een pakking hoort. Zo ja heeft iemand hier een tekening van (want ik kan in mijn boeken hier niets over vinden) Tevens zit er een ring tussen de bouten waarmee je het vliegwiel vast zet. Waar hoort die ring exact?

Als ik de oude motor bekijk zie ik dat het drukgroep 1 cm meer uitsteek dan mijn nieuwe motor. Gaat dit problemen opleveren?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,
WillemNoord
Dennis101

Re: vlieghuis

Bericht door Dennis101 »

Tussen het motorblok en het vliegwielhuis hoorde voorheen een grote O-ring, maar die is later vervallen.
In plaats van de O-ring is er gebruik gemaakt van een vloeibare pakking om het motorblok t.o.v. het vliegwielhuis af te dichten.
De gebruikte vloeibare pakking is Hylomar 2000 en heeft het Land Rover onderdeel nummer STC611.
Een alternatief hierop is Loctite 515.
Let op, dit is dus geen siliconen vloeibare pakking, want de pakking moet drogen zonder aanwezigheid van lucht.
Het patroon wat aangebracht moet worden met de vloeibare pakking is te vinden in het werkplaats handboek voor de 90/110.

De ring hoort tussen het vliegwiel en de bouten van het vliegwiel.
In de ring zit een uitsparing die ervoor zorgt dat de ring er maar op 1 positie op past, want de paspen in de kamer van het vliegwiel valt in deze uitsparing.

Als de vingers van de drukgroep bij de oude motor 10 mm meer uitsteken, dan zal de koppelingsplaat waarschijnlijk iets versleten zijn.
Hoe meer slijtage aan de koppelingsplaat, hoe verder de vingers naar buiten komen.
Vanwege de splines op de LT76 versnellingsbak heb je overigens wel een series 3 koppelingsplaat nodig.

Dennis B
Plaats reactie