zip tuning

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
laro man

zip tuning

Bericht door laro man »

Heeft er iemand ervaring mer ZIP TUNING.
Gerben tB

Re: zip tuning

Bericht door Gerben tB »

zip
Rangie110 'Last Dime'

Re: zip tuning

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

hey LaRo man,

heb geen ervaring met landrover en zip tuning, maar heb mijn peugeot 307 2.0 HDI er laten tunen.
Ze hebben géén nieuwe chip geplaast, maar de software aangepast.
Ik kan je verklappen, dat dit een ware "makeover" was wat betreft het motor vermogen.
vooral het koppel is enorm toegenomen, wat goed te merken is wanneer de carvan erachter hangt.
de Peu, doet het in dit geval nu beter als de One-Ten V8!!!

Laat je niets wijs maken over een betere fuel economy, dat is bull shit ;-)
het verbruik is zelfs ietsie royaler geworden.

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Jeremy Pauw

Re: zip tuning

Bericht door Jeremy Pauw »

Hallo Laro Man,

Ik heb mijn vorige auto Freelander TD4 bj 2005 laten tunen bij Ziptuning.

Gewoon doen.

Meer koppel en topsnelheid.en verbruik

4 jaar meer gereden geen problemen mee gehad.

Gr Jeremy
Marc-my-Words

Re: zip tuning

Bericht door Marc-my-Words »

Rangie110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> hey LaRo man,
>
> heb geen ervaring met landrover en zip tuning,
> maar heb mijn peugeot 307 2.0 HDI er laten tunen.
> Ze hebben géén nieuwe chip geplaast, maar de
> software aangepast.
> Ik kan je verklappen, dat dit een ware "makeover"
> was wat betreft het motor vermogen.
> vooral het koppel is enorm toegenomen, wat goed te
> merken is wanneer de carvan erachter hangt.
> de Peu, doet het in dit geval nu beter als de
> One-Ten V8!!!
>
> Laat je niets wijs maken over een betere fuel
> economy, dat is bull shit ;-)
> het verbruik is zelfs ietsie royaler geworden.



Jeremy Pauw Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Laro Man,
>
> Ik heb mijn vorige auto Freelander TD4 bj 2005
> laten tunen bij Ziptuning.
>
> Gewoon doen.
>
> Meer koppel en topsnelheid.en verbruik
>
> 4 jaar meer gereden geen problemen mee gehad.
>
> Gr Jeremy

=======================================

Dit klink dus eigenlijk alsof ze vooral iets veranderen aan de hoeveelheid brandstof.
Als je de software op dat punt wat opschroeft, en eventueel ook de turbodruk wat hoger laat oplopen, dan is het niet gek dat het allemaal wat meer wordt.
Wat dan stiekem weer minder wordt: de (hoofd)prijs aan de pomp, en de levensduur van de dieselmotor.

De goedkoopste tuning is de chip tussen de oren een tikje onthaasten !!
Bij sommigen vraagt dat een complete reprogramming, bij anderen volstaat een eenvoudige reset.

Marc (diedelaatstejarenalleenmaarrustigerisgaanrijdenenplezierheeftaandiepaarminutenlanger*indeLandRover)

* Het maakt nauwelijks uit, kijk maar eens goed om je heen als je rustiger rijdt: die snelle jongens staan hoogstens een paar auto's verderop voor het stoplicht



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2010 21:50 door Marc-my-Words.
G-men (Gargamel)

Re: zip tuning

Bericht door G-men (Gargamel) »

Behalve als het gesneeuwd heeft Marc, dan staan onze tractoren een paar auto's eerder omdat die wel wegkomen bij het voorafgaande stoplicht.... ;-)
Vanavond nog getest. Leuk die sneeuw rond Amsterdam !
Exfietser

Re: zip tuning

Bericht door Exfietser »

Ik ben het wel met je eens Marc. Met de woorden bullshit zeggen ze dus dat autofabrikanten het niet goed doen. Wat echter vergeten wordt is dat een automotor aan meer eisen moet voldoen dan alleen maar een berg PK's leveren. Er zijn dingen als levensduur, uitstoot, verbruik, motor lawaai, en de auto moet het ook gewoon doen in een groot aantal verschillende klimaten. 3 km hoog in de alpen. Onder zeenivo in nederland. 45 graden boven nul en 30 graden onder nul. Zeer droge en zeer vochtige klimaten. En er zijn ongetwijfeld nog dingen die ik ook niet weet of bedenken kan.

Ik geloof er niets van dat een tuning bedrijf serieus rekening houd met al deze eisen. In de techniek heb je gewoon de wet van het bohoud van ellende. Wat je op het ene vlak wint verlies je weer op een ander vlak. Meer lawaai zullen ze waarschijnlijk minder belangrijk vinden. Uitstoot zullen ze ook niet zo op letten zolang de co waarden maar onder de wettelijke norm blijven. Er komen echter meer stoffen uit de uit uitlaat en niet alleen co. Er gaan maar weinig mensen echt naar de sahara met de wagen en voor siberie geld hetzelfde. 4500 meter hoog in pakistan komen de meeste mensen ok niet dagelijks. Een hoop nadelen zullen dus nooit aan het licht komen. Dat wil echter niet zeggen dat die er niet zijn en dat het allemaal maar bullshit is.

In de racerij gebruiken ze motoren die maar een 1race meegaan. Die zijn zo getuned dat die motoren werkelijk alles geven dat maar mogeljk is. Het resultaat is in alles fantastisch. Een enorm koppel en een hele berg pk's. Je moet zo'n soort motor in je landrover zetten en die elke avond midden in een woowijk met slapende kinderen starten en even snel wegtrekken. Ik denk niet dat buurt blij met je is.

Dat tunen zal heus wel werken maar om te zeggen dat oorpronkelijke ingenieurs bullshitproducten maken gaat wel erg ver.

En wat snelheid betreft. Als ik met mijn series naar duitsland ga en daar vier uur en een kwartier over doe en vrienden met een golf GTI hetzelfde stuk in een kwartier minder rijden kun je je afvragen wat je wint door sneller te rijden.

Op wintersport is dat ook altijd erg leuk. Ik rijdt dan 140 (met een toyota corrolla.) en anderen met een snelle getunde BMW met sjonnies en anita velgen enzo. Dan blijkt dat ze op een afstand van 1200km een uurtje eerder in Tignes zijn ten koste van een hoop extra risico's en brandstof. Waar praat je nu helemaal over?

Was vandaag lekker op de fiets naar mijn werk. Ik was lekker in 30 minuten thuis. Met de landrover had het denk ik wel een uur en een kwartier geduurt. Alle straten stonden vol met zeer langzaam glijdende auto's waar ik lekker op de fiets langs kon rijden. Het was erg leuk moet ik zeggen.

Arnold.
Eric&Betty Boop

Re: zip tuning

Bericht door Eric&Betty Boop »

Jullie missen het punt een beetje,tenminste dat is mijn mening.

Wij vinden het leuk om met een oude laro te rijden waar geen gang in zit. Zij vinden het leuk om met een opgevoerd golfje de klinkers uit de straat te trekken. Ieder zijn hobby.Leven en laten leven.

Ik ben echt geen voorstander van "klep in de nek pubers in opgefokte golfjes" maar het is best wel lekker om een hoop PK's onder je rechtervoet te hebben.
Ik heb zelf ook opgevoerde sportauto's gehad en dat is best geinig en het punt dat je in Nederland toch niets hebt aan de volle topsnelheid is daarbij niet van belang. Een 4x4 laro is in Nederland ook niet nodig maar wel leuk.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('666ef8c8b286c12ffd668d5f380887c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10532114, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ec5f07ad3a4a232b6f8d0e015c30e895', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10532114, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: zip tuning

Bericht door Exfietser »

Ik zeg niet of mensen het wel of niet doen moeten. Dat moet ieder zelf weten. Ik vind het alleen nogal kort door de bocht om te zeggen dat een standaard wagen bullshit is en dat tunen alleen verbeteringen geeft.



Arnold.
Eric&Betty Boop

Re: zip tuning

Bericht door Eric&Betty Boop »

Dat "standaard wagen bullshit" heb ik misschien gemist.

Het enige waar ik het woord "bullshit" tegenkom is in de post van Rangie110 en wat hij volgens mij bedoeld is dat de betere fuel economy waar tuners mee schermen bullshit is en dat zijn verbruik na tunen juist meer is geworden.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7979da8c3545bcebcd140201b37254d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10532172, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('05ecdefb3c3f6cda8d48ea9c71816a93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10532172, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis101

Re: zip tuning

Bericht door Dennis101 »

In de afstelling van een moderne motor zit vaak nog wel de nodige ruimte om iets te winnen zonder dat de levensduur hieronder zal leiden.
Als een auto een Europese typegoedkeuring krijgt moet deze auto in alle landen waarvoor deze goedkeuring geldig is hetzelfde zijn afgesteld en uiteraard ook in al deze landen aan de Europese emissienormen moeten voldoen.
Dit betekent dat een auto die ook in hoog gelegen landen verkocht wordt onder deze EEGK de grens van de emissienormen eerder tegen zal komen als een auto in een lager gelegen land.
Bij ons in Nederland zou je van deze ruimte die er nog is, gebruik kunnen maken en wordt het mogelijk om de auto iets krachtiger te laten worden zonder dat het ten koste gaat van de levensduur en zonder de emissienormen te overschrijden.

Persoonlijk zie ik overigens geen enkel nut om bijvoorbeeld onze eigen Freelander TD4 te laten tunen, de topsnelheid zou voor op de Duitse autobahn misschien wel wat hoger mogen liggen maar daar helpt tunen toch niet. In standaard vorm haalt hij met gemak het maximum toerental van de motor in de 5e versnelling, dus de beperking is puur van mechanische aard.
Als hij aan vervanging toe is gaan we gewoon op zoek naar iets anders en wie ons goed kent weet al wat het dan zou moeten worden.

Dennis B
Exfietser

Re: zip tuning

Bericht door Exfietser »

Ik heb het nog even nagelezen maar zo staat het inderdaad. Ik had het iets extremer begrepen. Ieder mag gelukkig doen wat hij zelf wil en alles heeft voor en nadelen natuurlijk. En soms is het wel eens handig om ook de nadelen even te overdenken.

Arnold.
Marc-my-Words

Re: zip tuning

Bericht door Marc-my-Words »

Ja, Ja, als je tenminste nog vooruit komt tussen al die gestrande luxe-paarden.

Ik heb overigens gelijksoortige ervaring maar dan op heel stille, besneeuwde wegen (nog heel veel leuker).
Het leukste was een paar jaar geleden een bosweg waar Franse militairen meenden dat wij wel verdwaald zouden zijn en zeker wisten dat het niet zonder kettingen zou gaan (terwijl wij rustig zonder tot daar waren gekomen). Pas toen we door de berm moesten omdat hun net bevrijd Peugeot-busje in de weg stand hedden we kettingen nodig (heel sportief hulp gehad). Hun andere auto: een Peugeot P4 (=G-wagen) draaide pirouetjes want standaard-militaire-terreinbanden en slechts een paar kettingen (wel hele mooie, k was best jaloers).

Marc
Apke

Re: zip tuning

Bericht door Apke »

Wil je een hogere topsnelheid of meer trekkracht?
Bij een hogere topsnelheid zou je misschien kunnen kijken naar een andere auto. Vaak moeten er bij het aanpassen van de topsnelheid ook zaken als remmen en veren aangepast worden. Ook de banden zijn gemaakt voor een bepaalde snelheid en het kan dus ook zo zijn dat deze aangepast moeten worden.

Voor meer trekkracht in het terrein zou je een andere versnelling kunnen kiezen. Als ik zie wat er allemaal met een Series gedaan kan worden dan zegt dat volgens mij voldoende.
Misschien de totale overbrengverhouding aanpassen om meer trekkracht te krijgen. Bijkomend voordeel, ook de trekkracht op de weg (met een aanhanger) neemt daardoor toe

Aanpassing van de motor geloof ik zelf niet zo in, tenzij je een sportwagen hebt waar je nog harder mee wil rijden (en waar kan dat op een veilige en verantwoorde wijze anders dan op een circuit).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('60c56a74482edc9774e76e7248bef0b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10536899, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Rangie110 'Last Dime'

Re: zip tuning

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

Ik heb de Peugeot laten tunen om ook met de carvan lekker te kunnen rijden.
en ja, vind het ook heerlijk om lekker hard te scheuren
dat is bullshit, dan had ik wel een GTI uitvoering gekocht of zo.
ieder zijn meug, ik kan die "snelle" jongens ook wel begrijpen

In mijn jongere jaren heb ik idd gereden:
porsche 944 Turbo,
VW corrado,
VW Golf mark1 GTI,
VW Golf mark 2 GTI Fire and Ice,
peugeot 205 GTI
honda civic 1.6 PGMFI V-Tech 16V

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Marc-my-Words

Re: zip tuning

Bericht door Marc-my-Words »

Rangie110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb de Peugeot laten tunen om ook met de carvan
> lekker te kunnen rijden.

Vlgs mij rijdt het nooit lekker met een sleurhut.
Vooralsnog ben ik van opvatting dat tegen de tijd dat ik zo stijf ben dat ik naar een kist verlang het om lijkstijfheid gaat.

En nu niet mopperen over ... de wederhelft, de kinderen, de schoonmoeder, of noem maar op:
Mijn schoonmoeder ging t/m haar 78ste nog kamperen (en tot haar 75ste ook in voor en najaar) - met een echte tent dus, mijn moeder is nog maar net aan de camper. Maar goed, mij legden ze ook in een eigen tentje op m'n 4de, en dan dus niet zo'n tentje naast een luxe zwembad maar gewoon ergens bij de boer.
Iik ken ook AOWers die nog op de fiets stappen richting Z-Frankrijk (en dan dus ook met een tentje, en niet vals-spelen met hotelletjes), of die de caravan verkopen om vervolgens met een tentje naar Zweden te gaan.

Marc
Plaats reactie