Verbeteren starten?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ramon Dijkema

Verbeteren starten?

Bericht door Ramon Dijkema »

Is er een manier om de accu meer vermogen/prik te laten geven voor het starten in deze kou?
Afgelopen zomer heb ik er nog een nieuwe dynamo in gezet en deze lijkt me goed. Toch kom ik niet boven de 11,6V spanning over de accupolen uit. Met deze koude starten draait hij net te traag en heeft moeite om te starten en trekt hij de accu (bijna) leeg. Met de startkabels aangesloten op m'n Disco start ie meteen, dus daar lijkt het niet aan te liggen.
Inmiddels heb ik na 3 winters ook al 3 half gare accu's achterin de auto liggen, maar het lijkt me toch dat zo'n accu langer mee moet kunnen gaan.
Erik One-ten+LW

Re: Verbeteren starten?

Bericht door Erik One-ten+LW »

Niet heel gemakkelijk denk ik. Een standkachel (motorverwarming) scheelt aanzienlijk.
Zelf heb ik er 2 accu's instaan;1xstart en 1x accesoires. Deze scheidt ik met een relais van Cyrix en dat heeft de mogelijkheid hem handmatig in te schakelen. Met een druk op de knop heb je dan dus dubbele startcapaciteit...

Ik ben er tevreden mee en het werkt prima.

Erik
Erik One-ten+LW

Bericht door Erik One-ten+LW »

Je accu moet inderdaad veel langer mee kunnen gaan. Let wel op goede contacten van je kabels enzo. En steeds hele korte stukjes rijden vinden ze ook niet echt fijn. Wat geeft de voltmeter aan met draaiende motor?

Erik
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ramon,

Als het niet zo is dat je Volt-meter stuk is is er iets mis: accu, dynamo en/of de verbinding daar tussen (of je hebt een stiekeme sluipverbruiker).
Je moet iets in de buurt van 14 V halen om de accu adequaat te laden, en altijd nog ruim 12 V overhouden als de accu het alleen moet doen.
Zakt de spanning onder de ruim 12 V dan gaat de accu versneld achteruit zeker met deze temperaturen, en aangezien je nu alleen maar meer van de accu vraagt vraag je om moeilijkheden bij het starten.
Als de dynamo wel deugt (en ook geen stiekeme sluipverbruikers zijn) dan is een slecht contact een heel goede mogelijkheid: de spanningsregelaar "denkt" aan de hand van de boordspanning dat het goed zit, en de accu wordt slechts mondjesmaat geladen -- het is echter goed mogelijk dat je accu inmiddels definitief aan het hemelen is want zoals gezegd onderspanning is slecht, en nog veel slechter is onderspanning in combi met kou.

Marc
Benno

Bericht door Benno »

Slechte massa ?? trek eens een extra massakabel van de Accu naar je motorblok om dit te testen
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slechte massa ?? trek eens een extra massakabel
> van de Accu naar je motorblok om dit te testen

Ik zou zeggen: meet eerst maar eens alle waarden bij stilstaande, draaiende motor en versneld draaiende motor.
Zowel op de accupolen zelf als op de accuklemmen, en bij lage waarden ook aan de dynamo.
En meet dan direct ook even de waarden tijdens het starten.

Als daar dan ergens een afwijkende waarde tussen zit dan wordt het tijd voor een gerichte aanpak.
Gewoon naar willekeur hopen dat het proberen van één van de mogelijkheden is meer hopen op een gelukstreffer.

Marc
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als je in 1 jaar drie nieuwe accu's hebt versleten is er zeker iets aan de hand.
Check idd even of de spanning op de accu bij verhoogd toerental idd 14 volt is.
Als dat klopt, na het rijden de accupool een keeer loskoppelen.
Als ie dan de volgende keer prima start heb je idd ergens een lekstroom o.i.d. zitten.

Laatste en zeker niet onbelangrijkste, check even de maximale stroomstekte welke de accu kan leveren. CCA (Cold Crank Curent) en check dat met de specs van je wagen.
Als die te laag is en je hebt een diesel dan is dat ook een verklaring. Voor benzine is dat al snel 400, voor diesels zit je snel aan de 600 Ampere.

Gerrit

Ramon Dijkema Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is er een manier om de accu meer vermogen/prik te
> laten geven voor het starten in deze kou?
> Afgelopen zomer heb ik er nog een nieuwe dynamo in
> gezet en deze lijkt me goed. Toch kom ik niet
> boven de 11,6V spanning over de accupolen uit. Met
> deze koude starten draait hij net te traag en
> heeft moeite om te starten en trekt hij de accu
> (bijna) leeg. Met de startkabels aangesloten op
> m'n Disco start ie meteen, dus daar lijkt het niet
> aan te liggen.
> Inmiddels heb ik na 3 winters ook al 3 half gare
> accu's achterin de auto liggen, maar het lijkt me
> toch dat zo'n accu langer mee moet kunnen gaan.
Plaats reactie