300tdi komt niet goed op toeren en houd in.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
rene101

300tdi komt niet goed op toeren en houd in.

Bericht door rene101 »

Hallo,
Mijn 300tdi komt niet goed meer op toeren. Als ik in z'n 1 bijvoorbeeld weg rij dan houd de motor in.
Dit is ongeveer na 2500 toeren. De turbo begint wel druk op te bouwen maar door het inhouden wordt het niet meer.
Er komt dan ook blauwe rook de uitlaat uit. Ik heb al even de luchtfilter eraf gehad om te kijken of ie teweinig lucht kreeg, maar dat veranderde niks aan het probleem. Zal de motor misschien teweinig diesel krijgen?

Is dit bij iemand een bekend probleem?

grt Rene
Scratch

Re: 300tdi komt niet goed op toeren en houd in.

Bericht door Scratch »

Auto warm weg zetten, vorst doet rare dingen met je motor (in combinatie met water) En dan morgen nog eens kijken.

Ik kon gistere niet weg met de 90, had al een tijd stil gestaan. Hij wilde na de 3de keer wel starten, maar de accu was aan het einde van zijn latijn
Ook de versnelling zat vast. Kachel in de 90 en een half uur laten draaien. Daarna deed de 90 het weer prima !! Ik had nog wel moeite met het reserve wiel dat achter in de bak lag. Deze was vast aan de bak gevroren

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('2dd2758e8f0f7c5396a58960fcdf12c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 10425578, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dave - Cookabout

Bericht door Dave - Cookabout »

Hoi Rene,

Als de EGR klep er nog op zit zou het daar aan kunnen liggen.
Je kunt ook even kijken of een van je luchtslangen niet gedelamineerd is. (heb ik gehad).
Voor de rest zou je voor de zekerheid ook het brandstoffilter kunnen vervangen.

sterkte,
Dave / Cook-about - '98 Def 90 300Tdi
Bart74

Bericht door Bart74 »

opvoerpompje.... (zeer waarschijnlijk)... ga het morgen zelf waarschijnlijk proberen

Bart
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

water in je waterkolf aflaten, diesel filter zit misschien ook water, defecte EGR klep, ( blijft hangen) gedelamineerd turbo slang , vochtige/bevroeren lucht filter, slangetje van turbo naat injectie pomp lek of bevroren.

succes Groetjes Andrew
rene101

Bericht door rene101 »

Ik heb deze thread ook gevonden

[landrover.startpagina.nl]

kheb dus genoeg om na te gaan.

grt Rene
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Gelukkig heb je bijna vakantie

Groeten je neef
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Hoi René,

Ik had hetzelfde probleem.
Inderdaad de opvoerpomp vervangen, diesel filter vervangen het grof filter vervangen, turboslangen gecontroleerd (slangetje van de wastegate was niet 100%).
Dit heeft eigenlijk niets geholpen.

ECU uit laten lezen, geen enkele vermelding.

Uiteindelijk toen het grof filter er af was, de diesel leidingen vanaf de motorruimte naar het grof filter en vanaf het grof filter naar de tank, doorgeblazen met perslucht.
En toen deed hij het weer goed! Vlokkende diesel ergens in de leiding/filter?

Nu lijkt het of ik dit allemaal gedaan heb, maar helaas ben ik ziek en hebben Bart en Ron mij hiermee geholpen.
Waar ik ze enorm dankbaar voor ben.

Richard

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2009 20:13 door Ploertje.
Minze Kramer

Bericht door Minze Kramer »

Had het zelfde probleem...
Kleinigheidje bleek de oorzaak. Brandstoffilter bevat een waterscheider, die was bevroren (en door dat ie vol water zat dus... moest ie sowieso vervangen)
Daar een nieuwe op en dus weer helemaal full powerrrrrrrr!

Minze
Bart74

Bericht door Bart74 »

Hmmm.. Richard...

Graag gedaan hoor... dit valt onder het kopje: HOBBY
En de gevulde koeken waren ok.

En we hebben weer wat geleerd

Bart
rene101

Bericht door rene101 »

Inmiddels rijdt ie weer goed, nog bedankt voor alle advies van iedereen.

Wat ik uiteindelijk heb moeten sleutelen;

Ik heb eerst het opvoerpompje vervangen omdat deze helemaal geen weerstand gaf met dat armpje waarmee je handmatig diesel kan pompen. Ik had nog eentje liggen en die erop gezet. Toen weer een test rondje gereden en dat ging al ff beter maar nog niet optimaal. Ik heb daarna even het dieselfilter er tussen uitgelaten en weer even een test rondje gereden, toen deed ie het als vanouds. Ik heb dus nu het dieselfilter vervangen en hij gaat weer als een trein.
Ik vroeg me nog als laatste af dat misschien het opvoerpompje stuk is gegaan, doordat deze onder te veel stress heb moeten werken door het slechte dieselfilter en daardoor is kapot gegaan?

grt Rene
Rangie110 'Last Dime'

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

no problemo Richard, graag gedaan!
en euh, was best gezellig en leerzaam ;-)

Daar komt bij dat mijn 110 die tijd heerlijk op jouw brug heeft gestaan, en nu is voorzien van een 24 spline vooras, delphie de carbon + 2" schokdempers en verlaagde turrets

volgende week de achterdempers nog even vervangen, en de remleidingen.

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Plaats reactie