Nogmaals zweedse lichtschakelaar.
-
GrayRover
Nogmaals zweedse lichtschakelaar.
Ik kom er niet uit. Wie kan me verder helpen. Op de verpakking staat een schema. Als ik het goed begrijp moet je een stekker van je bestaande verlichting koppelen aan de Zweedse en vervolgens de twee rode draden direct aan de accu.
Maar hoe schakelt hij dan het licht aan? Wie helpt me verder.
Groet,
Rob
Maar hoe schakelt hij dan het licht aan? Wie helpt me verder.
Groet,
Rob
-
Erik One-ten+LW
Re: Nogmaals zweedse lichtschakelaar.
Het is waarschijnlijk gewoon een relais. Je stuurt het relais aan met je originele draden (voorheen naar de lampen). Je legt een paar (dikkere) kabeltjes eerst naar de Zweed en van daar naar je lampen.
Het zelfde effect als met een paar meter draad en 2 Hella relais.
Erik
Het zelfde effect als met een paar meter draad en 2 Hella relais.
Erik
-
GrayRover
Misschien dat dit het duidelijker maakt:
[picasaweb.google.nl]
[picasaweb.google.nl]
-
Erik One-ten+LW
Heb je een foto van de hele set? Duidelijke foto?
Erik
Erik
-
Niels E
Hoi Rob,
Hij schakelt gewoon op je normale schakelaar. Je verbindt namelijk je "oude" koplampstekker met de lichtversterker, dus de oude verbinding met je schakelaar blijft gewoon behouden.
Heb hem twee weken geleden ingebouwd. Is erg goed te doen.
Groet,
Niels
Hij schakelt gewoon op je normale schakelaar. Je verbindt namelijk je "oude" koplampstekker met de lichtversterker, dus de oude verbinding met je schakelaar blijft gewoon behouden.
Heb hem twee weken geleden ingebouwd. Is erg goed te doen.
Groet,
Niels
-
Marc-my-Words
Dag GrayRover,
Ik vind het plaatje overduidelijk (en ook logisch).
De stekker met ± de vorm van een lampvoet steek je in één van de lampstekkers (die dus normaal achter op je lampen gaan).
En dan vinden ze dat je dit moet "isoleren" = aftapen < ik weet het niet, ingepakt kan toch vocht verzamelen, niet ingepakt is makkelijker controleren >
Ik heb - bij een Td5 - de rechter lampstekker genomen.
De andere bestaande lampstekker moet je alleen maar "isoleren".
De twee dikke draden met aansluit-oogjes moeten aan de "accu", maar in dit geval dus beter aan startmotor of dynamo want de accu staat binnen.
De nieuwe lampstekkers moeten dus achterop de lampen, en de zwarte draadjes moeten ergens aan een goede massa.
De relais kunnen met het beugeltje onder de (rechter) wing. En de draden naar de andere (linker) koplamp leg je bovenlangs de radiator, onder de afdekrand van de radiator.
Als je langs komt (033) dan kan je het zien zitten.
Marc
Ik vind het plaatje overduidelijk (en ook logisch).
De stekker met ± de vorm van een lampvoet steek je in één van de lampstekkers (die dus normaal achter op je lampen gaan).
En dan vinden ze dat je dit moet "isoleren" = aftapen < ik weet het niet, ingepakt kan toch vocht verzamelen, niet ingepakt is makkelijker controleren >
Ik heb - bij een Td5 - de rechter lampstekker genomen.
De andere bestaande lampstekker moet je alleen maar "isoleren".
De twee dikke draden met aansluit-oogjes moeten aan de "accu", maar in dit geval dus beter aan startmotor of dynamo want de accu staat binnen.
De nieuwe lampstekkers moeten dus achterop de lampen, en de zwarte draadjes moeten ergens aan een goede massa.
De relais kunnen met het beugeltje onder de (rechter) wing. En de draden naar de andere (linker) koplamp leg je bovenlangs de radiator, onder de afdekrand van de radiator.
Als je langs komt (033) dan kan je het zien zitten.
Marc
-
GrayRover
oké Marc, ik denk dat ik het door heb Dus een lampvoet stekker aansluiten op de zweedse de andere twee op de lampen aarde is duidelijk en dan de rode draden naar de dynamo of start motor, waarom niet naar de accu met een zekering ertussen? Ik wil mijn verstralers er ook bij zetten dan moet ik dus de grootlicht draden opzoeken en daar aftappen?
-
Marc-my-Words
GrayRover Schreef:
-------------------------------------------------------
> oké Marc, ik denk dat ik het door heb Dus een
> lampvoet stekker aansluiten op de zweedse de
> andere twee op de lampen aarde is duidelijk en dan
> de rode draden naar de dynamo of start motor,
> waarom niet naar de accu met een zekering
> ertussen? Ik wil mijn verstralers er ook bij
> zetten dan moet ik dus de grootlicht draden
> opzoeken en daar aftappen?
1 Waarom niet naar de accu?
Dat is ten eerste verder weg, dus langere draden, en ten tweede: zodra je motor draait heb je op de dynamo en de dikke kabel naar de startmotor de "beste" 12 V.
2 Waarom geen zekering?
Er zitten stukjes zekeringdraad in de aansluitdraden, eerste stukje -- in het zeldzame geval dat is een en ander gezekerd op de zekerste plek, nl direct bij de bron.
3 De grootlicht draad, of het grootlicht relais, opzoeken is de oplossing voor de verstralers. Met nog een relais en een extra schakelaar kan je dan automatisch meeschakelende verstralers maken die je dan dus naar keuze kan bijschakelen.
Marc
-------------------------------------------------------
> oké Marc, ik denk dat ik het door heb Dus een
> lampvoet stekker aansluiten op de zweedse de
> andere twee op de lampen aarde is duidelijk en dan
> de rode draden naar de dynamo of start motor,
> waarom niet naar de accu met een zekering
> ertussen? Ik wil mijn verstralers er ook bij
> zetten dan moet ik dus de grootlicht draden
> opzoeken en daar aftappen?
1 Waarom niet naar de accu?
Dat is ten eerste verder weg, dus langere draden, en ten tweede: zodra je motor draait heb je op de dynamo en de dikke kabel naar de startmotor de "beste" 12 V.
2 Waarom geen zekering?
Er zitten stukjes zekeringdraad in de aansluitdraden, eerste stukje -- in het zeldzame geval dat is een en ander gezekerd op de zekerste plek, nl direct bij de bron.
3 De grootlicht draad, of het grootlicht relais, opzoeken is de oplossing voor de verstralers. Met nog een relais en een extra schakelaar kan je dan automatisch meeschakelende verstralers maken die je dan dus naar keuze kan bijschakelen.
Marc