Achterruitwisser & verwarming aansluiten MOD Defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marcel Def 110 Ex Mod

Achterruitwisser & verwarming aansluiten MOD Defender

Bericht door Marcel Def 110 Ex Mod »

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende uitdaging.
Ik heb een Defender 1985 Ex Mod (Ex Soft Top)
Hier heb ik nu een hard top van gemaakt met een bijpassende deur met ruitenwisser en verwarming.

Nu heb ik de schema's bekeken maar kan achter in mijn auto nergens de draadjes vinden die ik nodig zou moeten hebben. Heb wel wat draden over (achterin) maar die kan ik ook niet plaatsen.

Wie kan mij vertellen of er in een dergelijke, Ex Engels leger softtop defenders (1985) bedrading en relais etc zitten om alles aan te sluiten.
Zo ja waar ik dat dan kan vinden (voor en achter).
Zo niet, of ik daar kits voor kan kopen. Vooral de verwarming komt nog wel wat bij kijken volgens mij ( Voltage sensitive switch) etc.

Als laatst dan nog de vraag of iemand weet waar de 5 draden die ik (rechts) achter over heb voor dienen.
1 - Paar
2 - Paars Licht Blauw
3 - Oranje Groen ( 2x )
4 - Rood Licht Blauw
5 - Rood Bruin

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt,
Marcel
Erik One-ten+LW

Re: Achterruitwisser & verwarming aansluiten MOD Defender

Bericht door Erik One-ten+LW »

Ik heb gewoon door het dakgootje aan de binnenkant wat draden naar achter gelegd. oa voor werklamp,ruitverwarming en wisser. Je kan vanaf het dashbord,door de sierlijstjes naast je raam zo naar boven.
Ik kan alles schakelen met zware schakelaars en heb er dus geen relais tussen. De kenners gaan roepen dat dat niet goed is, maar bij mij gaat het al jaren
Als je een gewone aan/uit schakelaar voor de wisser gebruikt stopt ie wel direkt, je moet dus zelf precies op tijd stoppen (of niet)
Ik heb schakelaars van Mastervolt, ben ik erg tevreden over.

Erik
Exfietser

Re: Achterruitwisser & verwarming aansluiten MOD Defender

Bericht door Exfietser »

Zware schakelaars is prima hoor. Alleen voor lichte schakelaars hoef je een relais te gebruiken. Voor zowel de relais contacten als voor de gewone schakelaars moet je kijken naar de belastingstroom om de juiste te kunnen kiezen. Of je die contacten nu met de hand schakeld of indirect met een magneet. De contacten blijven gewoon contacten die gedchikt moeten zijn voor de te schakelen belastingstroom.

Arnold.
Plaats reactie