Stuurhuis series Afstellen\?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
menno van woerkom

Stuurhuis series Afstellen\?

Bericht door menno van woerkom »

Hoe moet je het stuurhuis van een serie III afstellen om de spelling eruit te krijgen. al mijn stuurkogels zijn goed maar er zit ontzettend veel spelling op het stuur en vroeg me af of ik dat eruit kan krijgen.
Dirk109

Re: Stuurhuis series Afstellen\?

Bericht door Dirk109 »

De speling in het stuurhuis kan je soms er uit stellen dmv de bout met borgmoer die onder het deksel zit in je wielkast.
De borgmoer losdraaien en de vierkante bout wat strakker zetten.
De weerstand op het stuur zal iets toenemen en de speling afnemen.
Als deze zo strak moet staan dat de weerstand behoorlijk is dan wordt het tijd voor een nieuw stuurhuis.Dit klusje gaat het best met zijn tweetjes(de een draaien de ander stellen).Wat ook nog mogelijk is dat er ergens iets los zit of niet heel goed vast gedraaid is.Bijv armpjes op het relay of pitmanarm of bevestiging van relay.Dit is ook goed te bekijken met zijn tweetjes.
Vaak is het stuurhuis versleten en is een nieuwe de enige oplossing.Wel duur maar dan gelijk goed.
(pas geleden ook vervangen stuurhuis en alle kogels etc.)
Suc6 Dirk 109
Dirk109

Bericht door Dirk109 »

Nog vergeten je stuurhuis moet natuurlijk wel exact in het midden staan als de wielen recht staan hier is de speling het minst.
Je kan dit controleren door de voorwielen van de grond stuur geheel naar links te draaien twee slagen naar rechts(merkje tape midden op het stuur plakken)en dan als het goed is twee volle slagen verder tot het eind.De hele slag beslaat dus (bijna) vier volle slagen.In de middenstand(tape omhoog in het midden)moeten de wielen recht
staan.Is dit niet het geval dan zal je het een en ander bij moeten stellen met de stuurstangen in of uit draaien.
Enkel precies in het midden is de speling het minst.
Dirk 109
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Kijk ook eens naar je pitman arm. Die zat bij mij een tikkie los....

en hier staat ook een en ander beschreven: [www.landroverclub.net]

mvg Hans
Plaats reactie