hulp gevraagd

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frits Velthuijsen

hulp gevraagd

Bericht door Frits Velthuijsen »

sinds kort ben ik de trotse bezitter van een 109. een aantal zaken heb ik al vervangen. echter een aantal zaken zijn mij onduidelijk.
wie heeft er misschien tijd, om mij in een aantal uurtjes wegwijs te maken in de techniek van de auto.
ik woon in noord Holland. Vlak bij Bakkum
ik kan overdag

groetjes frits
Jan Willem

Re: hulp gevraagd

Bericht door Jan Willem »

Wat wil je zoal weten??

ik ben ook ooit begonnen met een ex def 109 en vond het erg leuk om het alhier besprokene terug te vinden in mijn eigen wagen.

we zijn een en al oor (lees oog )

suk6

JW
Frits Velthuijsen

Re: hulp gevraagd

Bericht door Frits Velthuijsen »

Hallo jan Willem,

veel zaken haal ik ook van dit forum af, en breng ik dan in de praktijk.
echter een aantal zaken zou ik graag fysiek naast of onder mijn land rover uitgelegd willen zien, dan gaat het meer leven en begrijp ik het beter.

het vermogen van de auto, hij rijd niet harder dan 85 km.
Het schakelen gaat moeilijk moet altijd van zijn 3 naar 4 de koppeling 2x intrappen.
last van uitlaatgassen in de cabine, maar kan geen gat in het uitlaatsysteem vinden.
snelheidsmeter kabel krijg ik niet werkend aangesloten.

zo zijn er nog meer kleine zaken,

gr frits
Rickske

Re: hulp gevraagd

Bericht door Rickske »

beste frits,
welke serie heb jij?

Michien dat je uitlaatsysteem niet lek is maar komen de dampen van de carterventilatie?
Frits Velthuijsen

Re: hulp gevraagd

Bericht door Frits Velthuijsen »

Hallo ik heb een 109 ex militair. bedankt voot de tip

gr friits
richard78

Re: hulp gevraagd

Bericht door richard78 »

Bij Mijn 109 kwam er ook een hoop rook de cabine in tijdens het ritje engeland-nederland. Dit kwam van olie wat uit de peilstok gat werd geperst de uitlaat op. Hier vervrande het wat een leuke blauwe zweem in de auto gaf. Kijk even of je overdruk in je blok hebt (olievuldop eraf en voelen of deze blaast tijdens het lopen van de motor. Dit persde de olie er bij mij uit maar kan ook de dampen van het carter je cabine inblazen. Als dit zo is dan zijn je zuiger veren versleten. Hier kan je nog mee rijden als het niet te erg is. Maar als het erg is kan het ook de oorzaak zijn voor de lage snelheid wegens te lage compressie in de cillinders. De snelheid kan ook veroorzaakt zijn door een verkeerde afstelling van bv je dieselpomp. Rookt de auto veel? Maar er zijn mensen die hier (meer) verstand van hebbend.
Van de KM kabel zijn er 2 varianten. de een (bestaat geloof ik uit 2 delen) krijg je inderdaad neit goed aangesloten. Hier heb ik met D&G een tijd mee lopen kl*ten. De andere variant werkt wel goed.



Richard78
Series III 109 2.25D (in onderdelen)
Exfietser

Re: hulp gevraagd

Bericht door Exfietser »

De koppeling spruitstuk->downpipe kan lekken. En dat is heel lastig te constateren door het kabaal van de motor en de luchtstroom van de ventilator.

Arnold.
richard78

Re: hulp gevraagd

Bericht door richard78 »

papiertje erbij houden en kijken of deze word weggeblazen?

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f105feae38319aaded899d942aee7c7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10129412, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Job

Re: hulp gevraagd

Bericht door Job »

Tip

Downpipekoppeling heeft Engelse draad


Job
Mudbuster

Re: hulp gevraagd

Bericht door Mudbuster »

ventilatorriem eraf en dan papiertje erbij

Greetz, Marcel

larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('d7c7c30414b7fd7afaa94d631a5d6512', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 10129547, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Frits Velthuijsen

Re: hulp gevraagd

Bericht door Frits Velthuijsen »

Hallo Richard,

zo ver ik net constateer heb ik geen overdruk, hoe kan ik de compressie in de cilinders meten.
er komt voor een minuut of 3a4 licht blauwe rook uit de uitlaat dus dat zal het probleem niet zijn denk ik dan?

eigenlijk komt het er op neer dat ik de basis beginselen mis. ik had me opgegeven voor een cursus, maar die kan om privé redenen niet doorgaan.

het liefst zou ik een aantal uren van iemand een uitleg willen krijgen, dan gaat het voor mij leven.

gr frits
richard78

Re: hulp gevraagd

Bericht door richard78 »

Hoi Frits,

Als je geen overdruk in je blok hebt dan lijkt me dat wel in orde. Rook na het starten is ook normaal dus geen probleem. ik zou dus het papiertje pakken en, zoals Marcel al zegd zonder fan riem, het spuitstuk nagaan.

Verder is het sleutelen veelal gewoon durven en beginnen.

Ik heb anderhalf jaar geleden zonder kennis over landrovers mijn landrover gekocht. Ik heb een sleutel set gekocht en ben gewoon begonnen en nu heb ik de landrover ruit elkaar liggen, bijna klaar voor de wederopbouw. Ik lees vaak dit prikbord en sla interesante items of toekomstige problemen op als referentie. Als ik aan een nieuw deel begin lees ik me in of vraag ik om raad hier. Ook heb ik een paar workshoo manuals (verschillende boeken leggen het verschillend uit wat goed is) en een parts catalogue. Allen op het net te verkrijgen. Zo leer je met der tijd gewoon hoe eht een en ander in elkaar zit.

Ik zou dus zeggen gewoon durven, koop een manual en beginnen. Kom je vast te zitten vraag je hier om raad. Lukt het nog niet dan vraag je eht nog een keer, waarschijnlijk komt er wel iemand langs om je te helpen.

Ik ben zelf al mijn vrije tijd aan mijn landrover kwijt, maar je bent welkom om te komen kijken hoe je auto er in onderdelen eruit ziet. stuur maar een PB.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ecae579266ecaa9ad3ce60dfc891af49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10129831, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nick

Re: hulp gevraagd

Bericht door Nick »

Ik zou de ventilatorriem er niet afhalen, je kunt bij een 109 ex leger de fan loshalen van de poulie zonder dat de hele riem eraf hoeft, dan blijft de pomp iig aangedreven. Het is ook zo dat wanneer je die riem eraf haalt en je waterpomp dus niet meer draait je geen betrouwbare temperatuurmeter meer hebt, het kan lijken dat de temperatuur dan nog niet te hoog oploopt terwijl dat misschien al lang is gebeurt. Een manual kopen is sowieso altijd handig om moeilijkere klussen, op de goede manier uit te voeren. Verder kan het bij een ex leger soms handig zijn om in de echelons boeken te kijken, die gaan specifiek over de 109 ex leger en dus ook de verschillen ten opzichte van een civiele wagen. Als je toch met een papiertje gaat controleren kun je ook meteen controleren of je uitlaatspruitstuk zelf nog wel goed aansluit, je bent dan toch in dat gebied bezig. Een reden waardoor je wagen niet harder rijdt als 85 (hij moet toch wel iets harder kunnen komen als er niet te veel wind staat...) kan zijn doordat er diverse delen in het gasgeef-systeem niet helemaal meer strak vast zitten, de hevel op de pomp wordt dan niet ver genoeg geopend, die dingen lekker strak afstellen kan heel veel schelen. Als je het asje waar het gaspedaal aan vast zit volgt onder de motorruimte, dan kun je het hele systeem zo zien zitten, als je daarna de gaskabel volgt naar de pomp dan kun je de hevel op de pomp vinden. Om te kijken of de maximale uitslag wordt bereikt laat je iemand het pedaal plankgas indrukken, en dan kijk je of je met de hand de hevel nog verder kunt opendraaien, als dat zo is dan is het dus niet strak afgesteld, je kunt dan het beste alle heveltjes en armpjes controleren. Voor het moeilijke schakelen kan het eraan liggen dat je hij niet helemaal ontkoppelt, als de koppelingscilinders verder niet lekken kan het zijn dat je die opnieuw af moet stellen, de procedure daarvoor staat in het werkplaatshandboek, en ik denk ook wel in de echelons. Lekken ze wel dan kun je dat meestal goed zien, als de hoofcilinder lekt loopt er meestal remolie over het koppelingspedaal naar binnen, als de slave lekt dan komt er (dacht ik, maar ik heb geen series 3) olie uit het ontluchtingsgat van het koppelingshuis, hetzelfde gat waar je normaal de waadplug in draait.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Gert

Re: hulp gevraagd

Bericht door Gert »

Bij mij was hij hier ook lek, maar volgens mij is het het makkelijkst om met je vinger te constateren of er roet in de buurt is afgezet of niet.

Groeten,

Gert
Hans 109

Re: hulp gevraagd

Bericht door Hans 109 »

Dit zijn interessante boeken:

Land Rover Series 2, 2a And 3 1958-85 Service And Repair Manual -
J.H. Haynes

Land Rover Series I, II and III Restoration Manual -
Lindsay Porter

Er staat erg veel en duidelijk in beschreven. De militaire uitvoeringen zijn iets anders dan degeen die hierin beschreven zijn, maar op het internet kun je werkplaats manual van de militaire series vinden. Iets met 2e echelons ofzo, mogelijk kan een andere prikker je hieraan helpen. ( zelf een PC crash....favorieten weg )

De haynes boeken kosten per stuk € 25,--. Bol.com (geen aandelen) levert ze met 3 dagen.
der-rudi

Re: hulp gevraagd

Bericht door der-rudi »

op landrover.woelmuis.nl is vast wel iets te vinden

snowlaro.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ad797a211d1ec25171ed0aad386548d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpe1hlv.nl%2Fprikfoto%2Fsnowlaro.jpg', 'http://pe1hlv.nl/prikfoto/snowlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpe1hlv.nl%2Fprikfoto%2Fsnowlaro.jpg', '', 10131239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Der-rudi
[pe1hlv.nl]
Frits Velthuijsen

Re: hulp gevraagd

Bericht door Frits Velthuijsen »

Jongens wat een hoop informatie, ik ga deze zaken morgen direct nalopen. en bedankt.
morgen kom ik hier op terug

gr leerling frits
Plaats reactie