ik ben half september 'om' gegaan naar parabooltjes onder de 88 ... toch een aardige investering en daarom een goede reden eens rond te vragen waar wat te krijgen is. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een bekende nederlandse leverancier. Altijd handig om een aanspreekpunt te hebben als er vragen zijn toch?
Vooraf nog even gechecked of mijn setup (hardtop, lier, lpg-installatie) overeen kwam met het verenpakket: "geen probleem, nauwelijks van invloed en je zult een lift krijgen van enkele cm's"
meteen ook nieuwe shocks bij besteld die er voor geschikt waren, dat zouden Boge-dempers worden...
Zaken werden snel geleverd, alleen jammer dat er vooraf niet vermeld werd dat dit onder rembours ging gebeuren zodat de koerier weer mét pakketje op pad kon omdat ik niet genoeg cash in huis had… Een dag later ging wel alles goed… kan gebeuren...
Op de site van de leverancier werd vermeld dat de parabolen links en rechts van elkaar zouden verschillen, dat bleek echter niet zo toen ze voor mijn neus lagen; zelfde curve, zelfde nummers… Een belletje leerde me "oh… dan zijn ze wel hetzelfde, da's goed"…
Boel gemonteerd waarbij helaas de gewenste winst in hoogte niet gehaald werd… het rijden daarentegen was super, zo soepel over de drempels was ik niet gewend
De geleverde dempers bleken achter van Boge te zijn en voor van een ander merk. Jammer dat het exemplaren bleken te zijn met een standaard lengte zodat ik de volledige uitslag van de parabolen nog niet kan benutten.
Na meerdere opmerkingen uit mijn omgeving over de veren toch maar eens met de leverancier gebeld met de vraag of dit nu hoorde of niet en wat hun ervaring was…. een productiefout werd telefonisch uitgesloten en mijn probleem/vraag werd met gelach afgedaan ("maar meneer wat kan ik doen? we hebben niet anders. ik heb nooit klachten gehad. dit is het beste wat er te krijgen is. Misschien ligt het aan het gewicht van de auto" … en dat laatste had ik nu juist vooraf gechecked…
Ook mijn vraag over de dempers en dat ik advies voor een optimale uitslag vooraf had kunnen waarderen als ik had gekozen voor de juiste exemplaren kreeg ik te horen "dit werkt ook en we vinden niet dat we daarin moeten adviseren"…
Mijn opmerking dat het telefoontje al de moeite waard zou zijn als ze mijn afnemende gevoel over deze investering konden wegnemen kreeg ik te horen "maar meneer dan kan ik wel in de zorg gaan werken...". .... die opmerking vond hij zelf (en een collega of de baas op de achtergrond) érg grappig aan het gelach te horen…
hij wilde graag snel verder met de-dingen-die-hij-doet ("meneer, misschien moet u niet op maandagochtend bellen met dit soort vragen maar een kop koffie nemen" en was écht klantgericht bezig ("meneer, ik ben een verkoper en kan deze tijd ook aan mijn klanten besteden, u verdoet mijn tijd" … vreemd…. ik dacht dat ík een klant was?
Kortom; ze vonden het zonde van hun tijd, ze hadden nog wel meer te doen, ze bestonden al 30 jaar dus zouden wel iets goed doen bij hun klanten… ik was absoluut met stomheid geslagen dat een verkoper zo kon reageren op de vraag van een klant en niet komt met voorstellen ("geef de maten eens door" - "kom eens langs"…. ik heb echt nog even met grote ogen naar mijn scherm zitten kijken… totaal flabbergasted...
Ik wil waar nodig best in discussie gaan maar deze afhandeling van een after-sales vraag (!) is in mijn ogen wel een erg vreemde manier van zaken doen..... als ik zo zaken zou gaan doen zou ik snel bij de UWV zitten vermoed ik....
daarna nog een mailtje er achter aan gestuurd met een terugblik op het gesprek en een vraag ("hebben jullie een 88 met parabolen in jullie bestand die jullie op kunnen meten ter vergelijk?" maar als ik eerlijk ben verwacht ik eigenlijk nix meer van die kant en tot nu toe is het inderaad stil.....
kortom… het ziet er naar uit dat ik voorlopig moeten leren leven met de huidige setup en op een select aantal (prettige!!) uitzonderingen na na zie ik de meerwaarde van een nederlandse leverancier van laro-onderdelen (en zeker deze...) nu écht niet meer in; (veel) te duur in vergelijk met engelse concurrenten en voor de service hoef je hier niet voor te kiezen
robert