Disco II: loshalen brandstofpomp special tool nodig?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Alblas

Disco II: loshalen brandstofpomp special tool nodig?

Bericht door Henk Alblas »

Hallo prikkers,
ik rij Disco II TD5 (o.a.) en als ik vol getankt heb, viel me af en toe al eens op dat er ergens diesel lekte. Nu heb ik de vloer openliggen en zie ik dat de bovenkant van de tank nat is van de diesel, rondom de pomp. Ik neem aan dat de seal lekt. Als ik die wil vervangen, moet ik volgens mijn rave-cd manual een special tool LRT-19-009 gebruiken om de ring los te krijgen waarmee de brandstof pomp bevestigd is.
Voordat ik nu slangen ga loshalen en dan niet verder kan: klopt dit? Heb je inderdaad dat special tool nodig of gaat het ook zonder?
Iemand in de buurt van Rotterdam die dat geval heeft en even wil uitlenen?
Andrew Colville

Re: Disco II: loshalen brandstofpomp special tool nodig?

Bericht door Andrew Colville »

Een botte beitel volstaat ook hier mee kun je de kunstof ring eenvoudig los tikken, de ring is middel hard plastic dus wel met beleid te werk gaan.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Henk Alblas

Bericht door Henk Alblas »

Andrew, bedankt voor je suggestie met de beitel, ga ik proberen. Ik heb de boel nu al weg schoon gemaakt en de elektra stekker losgetrokken - tot mijn verbazing stond er allemaal diesel in het stekkerhuis!? Dat zal toch niet de bedoeling zijn?? Kan het zijn dat de lekkage in de draad doorvoer of stekkerdoorvoer zit en niet in het seal??
Heb jij hier ervaring mee Andrew of iemand anders?
Rickske

Bericht door Rickske »

even goed checken dan of slangen en dergelijke goed gemonteerd zijn of poreus zijn geworden. Zelf geen ervaring met disco's.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Zou kunnen maar is niet gebruikelijk.

Een aantal mogelijkheden waardoor er brandstof op de tank komt te liggen:
- met een volle tank boven hete bestrating gaan staan, de diesel zet daardoor hard uit en perst de seal opzij
- gebroken slang in de snelkoppeling, ontstaat vaak door het ondeskundig demonteren van de tank
- geknikte dieselleiding, leidingen zijn van hard kunststof en met name de drukleiding gaan lekken op de knik
- pomp niet goed gemonteerd bij vervanging

Een lekkende snelkoppeling, als gevolg van een gebroken beginstuk, is te controleren door alles goed schoon te maken en het contact aan te zetten.
De leidingen komen dan onder druk waardoor de lekkage zichtbaar wordt.

Succes,

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Plaats reactie